Wanneer aan alles laten wennen? (2½ jaar.)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_manon_x

Wanneer aan alles laten wennen? (2½ jaar.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 22:34

Hooi iedereen!
Ik heb een verzorgtinkertje van 2 jaar en 4 maanden nu. Ik ben hem al lichtjes aan het longeren.. beetje wennen, conditie etc. We willen (1 keer gedaan) met dekje en singel gelongeerd en hij geeft geen kick! Alleen, mijn vraagje is.. wanneer kan ik nou verder gaan. En kan ik wel verder gaan.. goede manier om nu al een beetje aan alles te laten wennen?

Ik wil hier alsjeblieft geen afzeik berichten over, maar graag onderbouwt kritiek!
Ik ben ook maar een mens die fouten kan maken, daarom schakel ik jullie in.

xx Manon

Tinkerlady

Re: Wanneer aan alles laten wennen? (2½ jaar.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:37

Ga lekker grondwerk doen, en dat longeren kan later ook nog echt worden uitgebouwd. Af en toe voor wennen aan materiaal en commando's is niet erg, maar volledig longeren doe ik dan zeker nog niet. Wel loswerken, veel freestyle en grondwerk. Zoooo leuk! succes!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 22:38

ik ben met mijn paard ook met 2,5 begonnen (jaren terug), ik zou het wel heel langzaam doen want eigenlijk is 2,5 erg jong en zijn ze eigenlijk nog baby, en ik zou zeker wachten tot 3 voordat je er een zedel op legt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 23:09

Ik heb 2 tinkers in mijn handen gekregen toen ze 2 waren. Bewust laten staan tot de 3 (nu dus) en met de 3½ gaan ze pas aan de longe met pessoa.
Verder doe ik niks anders dan grondwerk en over een paar maandjes rechtrichten aan de hand en naar buiten om zo al verkeersmak te worden.
Met de 4 ga ik ze zadelmak maken en met de 4½ kijken de eigenaren wie ze gaat inrijden.

Ik laat ze nu vooral wennen aan het in handen zijn bij mensen, luisteren en respect tonen. Ik moet alles kunnen doen zonder dat ze 1 kick geven en dat is al een hele opgave waar ik zeker mijn handen aan vol heb maar ik ga er niet eerder op voordat we vertrouwen in elkaar hebben en ik zeker weet dat ze er klaar voor zijn (dat ze niet meer zo kinderachtig zijn maar al lekker beginnend volwassen :) :) ) en voordat ze op de grond rechtgemaakt zijn en alle knopjes er al zoveel mogelijk opzitten ..

2½ vind ik veel te jong. Je kan beter even wachten dan weet je in iedergeval zeker dat je het lichaam niet (meer) zo erg beschadigd. Dat alles al redelijk uitgegroeid is en dat je er dubbel plezier van kan hebben.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:26

lekker mee wandelen zodat ie buiten aan alles went. heb je straks een leuk verkeersmak paard :) (moet t paard natuurlijk wel al braaf mee kunnen lopen en luisteren he!)

en verder ben ik toen ze 3 jaar was ongeveer begonnen met lange lijnen. en dan gewoon er achter lopen.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:27

kun je niet nog gewoon even wachten? 2,5 is te jong om in kleine rondjes te lopen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:26

ik zou zeker langer wachten tot je verder door gaat met longeren en de verdere stappen
vooral bij koudbloed typen oogt het lichaam wel klaar maar infeite zijn de groeischijven ed nog langer niet volgroeid

als je even gaat zoekken kom je wel meer tpic's hierover tegen daar worden zelfs artikelen ed erbij gehaald over het gehele groei proces

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:19

Longeren is idd niet goed voor jonge paarden, ik zou spelenderwijs bezig gaan met dit paard.
Wees creatief, ga buiten wandelen, spelen in de bak, hindernissen, enge voorwerpen, grondwerk, etc

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:01

Je kan de wereld aan trukendozen opentrekken om aan te wennen maar laat echt vooral die longeerlijn achter slot en grendel tot hij minimaal 3 is. Veel te jong voor wat jij nu wilt doen, dit is een zwaar ras! Helemaal als de verzorgster van mijn paard dat zou doen met mijn 2.4 jarig...was het einde van het verzorgen ;-).

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:12

het beenwerk is er nog niet echt klaar voor, vandaar de tips om te stoppen met longeren :j

Afbeelding

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:23

wat heel erg gaat helpen bij het inrijden is stemtraining. Dit kan je op allerli manieren doen. Leer hem netjes stil staan, acheruit gaan op comando, stap, draf en galop op comando.
Als je een afgesloten ruimte hebt (waarin hij niet veel hoeft et buigen) waar je dus mooi zonder hem aan de lijn te doen dingen kan leren. als hij op commando als stap, draf en galop kan, je lekker met plasticzakken kan rammelen zonder dat hij reageert en zulk soort dingen. Vooral als je nu toch tijd hebt om hem dit soort dingen te leren dan gaat je dat heel erg veel tijd en zweet schelen wanneer hij eindelijk oud genoeg is voor het zwardere werk.
veel buiten wandelen, hup, is hij ook al verkeersmak wanneer hij eindelijk onder het zadel kan. zadel opleggen en afhalen etc...
Dit is de tijd om hem bomproof te maken...
En mocht je denken dat je dan nog tijd over gaat houden, trust me, je gaat tijd tekort hebben qua gevoel...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 17:58

Juist op deze leeftijd, 2 jaar. zijn de indrukken bepalend voor zijn gedrag als hij ouder wordt.
Buiten de discussie om van wel of niet longeren enz, worden nu de meeste fouten gemaakt door de amateur paarden liefhebbers.

Ben je een voorstander van laten staan totdat alle gewrichten uitgehard zijn.
Gooi het dier in de opfok en laat hem paard wezen.

Doe je wat wij hier op stal doen met 2 jarigen.
Na de zomer weide, alles leren wat een paard moet weten.
En na de kerstdagen weer paard laten zijn.

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:47

hai,

Als ik jou was zou ik al een beetje rustig aan beginnen.

Nu is hij nog jong, laat hem zoveel mogelijk aan bepaalde dingen wennen, maar overdrijf niet.
Dagelijks trainen is prima, maar train niet langer dan ong half uurtje. Ga vooral veel oefeningen herhalen (vinden ze geweldig) Koop een goed boek met grondwerk oefeningen bijv het boek: 101 grondwerkoefeningen. Echt een aanrader!

Probeer zoveel mogelijk rechte stukken met het paard te gaan lopen; dat is het best voor zijn beenwerk.
Je kan heel veel doen met een jong paard: wandelingen in het bos, grondwerk oefeningen in de bak; regelmatig trailer-trainingen, schriktrainingen kortom heel veel dingen kun je nu al met hem doen.
Je maakt je paardje alleen maar dapperder door veel dingen met hem te gaan doen.
Alles wat hij al kent vóór je er straks op klimt, komt alleen maar weer ten goede onder het zadel.
Als je grondwerk helemaal in orde hebt, dan ga je er pas op rijden. Niet eerder.

Ik ben van mening dat je je paard niet met 3 jaar pas alles moet leren. Je kan al veel eerder beginnen om een band met je paardje op te bouwen. Zolang je maar niet overvraagd. een half uurtje is echt lang zat voor een jong dier.

Juist met grondwerk kun je al heel veel bereiken (stemgebruik/ lichte druk uitoefenen dmv touwhalster) en als je paardje 3 wordt; is het vertrouwen tussen jullie al zo goed dat je er eigenlijk zo op kan opstappen en wegrijdt. Begin rustig met rechte stukken rijden en bouw dit langzaam op.

Heel veel succes met je trainingen!! en vooral veel plezier samen!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:48

elke dag een half uur vind ik best pittig om mee te beginnen..

Carolien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:55

ligt eraan wat je doet....

Je training bij een jong paard begint al met: uit het land halen/ vastzetten/ borstelen/ hoefjes uitkrabben.

Je training van een half uur begint, wanneer je paard zijn aandacht bij jou moet houden; en dat is al het moment dat je hem ophaald uit het land.

En met alles bijelkaar ( poetsen tot grond-oefeningen) is ongeveer een half uurtje.

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:30

Cheveyo schreef:
Je kan de wereld aan trukendozen opentrekken om aan te wennen maar laat echt vooral die longeerlijn achter slot en grendel tot hij minimaal 3 is. Veel te jong voor wat jij nu wilt doen, dit is een zwaar ras! Helemaal als de verzorgster van mijn paard dat zou doen met mijn 2.4 jarig...was het einde van het verzorgen ;-).

Tja, het gaat hardstikke goed dus ik mag blijven ;) En het gaat niet alleen om het longeren hoor, ik heb een hele goede band met Wes. En longeren? hooguit 15 minuten. Zo krijg tie een beetje spieren en leert hij naar mijn stem commado's te luisteren. En als hij het niet leuk zou vinden zal hij heus anders tegen me reageren denk ik ;).

Carolien1986: Bedankt voor je commantaar, hier heb ik wat aan! Ik longeer (wat ik hierboven heb gezegt) ongeveer 20 minuutjes.. en dat is HOOGUIT! met in totaal 10 minuten stappen. Ervoor, ertussen etc. Wessel is niet bang voor verkeer en zakjes, skippyballen en paraplu's. Daar is hij opzich al aan gewend dus :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:34

15 minuten, 20 minuten, half uur... zie vanalles voorbij komen :+
Cheveyo doelt niet op dat Wes het wel of niet leuk zou vinden, maar wat goed is voor een jong paard ;)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 21:59

dank je snowdon ;-), dringt vast ooit wel door wat we hier allemaal bedoelen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 00:26

manon, we hebben het er inderdaad over of het lichamelijk goed is voor een paard. :j

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:05

TI -> OPG

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 09:39

manon laat ik het zo zeggen jij denkt dat je paard het allemaal prima aan kan omdat je paardje het allemaal wel leuk vind

zal ik je nu anders vertellen
je hebt temaken met een hard ras wat niet gou zal laten zien dat het pijn heeft
als jij van de pijn op je bedje blijft liggen zal je paardje gewoon blijven doen wat je van hem vraagd (dat is immers zijn natuur)

verder wil ik aan je vragen wat voor jou belangrijker is
een jaartje eerder rijden en jaren lopen dokteren omdat je paardje verschillende aandoeningen krijgt of je paardje met gemiddeld een jaar of 15 laten slachten

of je wacht nog minstens een jaar liever 2 a 3 en je kan nog plezier van je paardje hebben wanneer ie de 30 drukt (soms 20 soms 30 licht er aan wat je met hem doet)

ik heb sil pas belerd toen ie 5 was en ik heb absoluut geen spijt
en ik bemerk ook echt aan hem dat ie er baat bij heeft gehad

een ander paardje bij ons op stal was al versleten op zijn 10e
het paard is nu 15 ?? en oogt alof ie 30 is het enige wat ie nog kan is zijn dagen slijten en met de kudde mee
en wij kunnen alleen maar hopen dat ie dat nog maar lang genoeg redelijk pijn vrij kan

x_manon_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 11:21

Maar als ik het vraag aan mn omgeving, zeggen ze dat het gewoon goed is hoor. Dus wat ik nou moet geloven?? Ik doe toch ook rustig aan.. ;) Ik ga Wessel heus niet dingen laten doen die andere ook niet zouden doen. 1 a 2x in de week 15-20 min longeren.. and that's it?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:12

tja hier in omgeving zeggen ze ook dat hengsten gevaarlijk zijn en dat je ze in een donker hokkie moetten opsluiten en er alleen uit halen met hengstenbit en minstens 4 personen met 1 op standby voor de telefoon met 112 op speed dial

en dat dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HZCVMHKI.jpg
en dit
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FHXQZQRM.jpg
de bonte is een merrie en op dat moment hengstig

is ondenkbaar !!!

er zijn wel meer broodje aap verhalen
waar je nu gewoon mee bezig bent is puur uit comercieel doeleinde
het dier zo jong mogelijk zo hoog mogelijk te laten lopen zodat ie het meeste geld opbrengt
daarom worden er zelfs paarden met 1,5 beleerd

je moet voor jezelf bedenken wat voor jou het belangrijkste is

wat ik je wel mee geef verdiep je eens in het groeipatroon van de zwaardere paarden rassen en ga dan verderdenken
ipv tot de plaat die de meeste mensen voor hun harses hebben

even een linkje om je te helpen

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 00:27

ja ik heb het plaatje niet voor niks geplakt :)

maar er zijn een hoop dingen waar je je eigen weg in kan vinden. Genoeg hulpmiddelen (denk aan bitten), trainingsmethodes, hoefijzers versus natuurlijk bekappen, voer ik hooi of paardenkuil, biks of muesli etc. waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Beleer ik mijn paard al met 2.5 of wacht ik nog even tot ze 3.5 - 4 jaar zijn?

mijn gwenn is in december 2.5, ik moet er niet aan denken dat ik dan al aan de slag ga met haar qua inrijden of longeren. :n of ze er dan geestelijk al aan toe is weet ik niet, maar lichamelijk nog zéker niet!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:23

is idd een handig plaatje ;)
heb ook het bijgaande artiekel bij gepost

achteraf was sil er ook nog langer niet aan toe op 3 jaar

hij is in die 1,5/2 jaar nog zo enorm gegroeid en dan vooral geestelijk
als ik terug kijk was het toen nog echt een puppy

lichamelijk ook hoor als je ook in mijn profiel kijkt naar de foto's van op de keuring tot aan de eerste lessen (dat was ook het moment dat ie onder zadel kwam) dat is zo'n enorm verschil

ik ben echt blij dat ik gewacht heb