paard laat zich (zonder halster) niet uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard laat zich (zonder halster) niet uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:03

Mijn paard staat momenteel dag en nacht op de wei. Aangezien ik het geen prettig idee vind dat hij dan 's nachts met een halster om staat, heb ik dit dus afgedaan. En nu heb ik het probleem dat meneer zich zonder halster niet laat pakken. Benaderen is geen probleem, kriebelen is geen probleem, maar zodra ik het halster probeer om te doen is hij toch echt veel groter dan ik! :wave: Wat ik ook probeer, het lukt me niet. Negeren, andere paarden aandacht geven, net doen alsof ik alleen maar voor de gezelligheid langskom....hij trapt er niet in! :n

Als hij zijn halster wel omheeft dan is het geen probleem om 'm te pakken en kan ik zonder problemen het touwtje aanklikken...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:04

waarom dan geen veiligheidshalster?

Afbeelding
Deze heeft een elastisch neusstuk en kopstuk..
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 24-06-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:05

Ik heb het halster dag en nacht om, maar heb aan de ring waar je normaal het halster vastklikt een ti-rape(?). Daar doe ik de knip dan aanvast. Als er wat gebeurd zal dat breken (en dat is bij mij al meerdere keren gebeurd ;) )

dorothea

Re: paard laat zich (zonder halster) niet uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:08

@Moonfish: hoe ziet zo'n halster eruit? Daar heb ik wel oren naar!

@Nibbit: het gaat mij erom dat ie 's nachts ergens aan vast zou kunnen blijven zitten met z'n halster. Als hij z'n halster omheeft kan ik hem altijd zonder problemen uit de wei halen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:10

Ik heb al een foto toegevoegd.
moes effe googelen. :+
Dat halster kost trouwens rond de 30 euro.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:14

dorothea schreef:
@Nibbit: het gaat mij erom dat ie 's nachts ergens aan vast zou kunnen blijven zitten met z'n halster. Als hij z'n halster omheeft kan ik hem altijd zonder problemen uit de wei halen.

Hij blijft dan niet hangen, want dan knapt het tie-rapje wel.

En voor de keren dat het niet knapt kun je hem makkelijker vangen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:16

Weet je wat het is nibbit?
Die musketon knalt wel omdat dat een zwak punt is, maar die nylon halsters die zijn bekant onbreekbaar.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:16

Oh Nibbit, ik snap het al :roll: , zeg maar aan de zijkant, op z'n wang. Da's ook een idee!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:19

ja precies :D
En als dat knapt, gaat de rest van het halster zo af

gvmf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:21

Ik heb ook zo'n halster met elastiek! Met drukke paarden of met jonge paarden doe ik die altijd om. Werkt goed, licht van gewicht en veilig :) Het merk is Kavalkade.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:24

Hahaha, ik heb dus blijkbaar al zo'n halster. Maar is dit ook veilig als ze (bijvoorbeeld 's nachts) ergens vast komen te zitten met het halster?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:24

En wellicht goedkoper dan een nieuw halster ;)

Ik vind het echt een briljante tip Nibbit!

Hoewel een veiligheidshalster waarschijnlijk inderdaad veiliger is, maar als noodoplossing is een tie wrap erg handig denk ik (lol, zo leer je nog eens wat... Misschien ga ik het ook proberen!).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:28

dorothea schreef:
Hahaha, ik heb dus blijkbaar al zo'n halster. Maar is dit ook veilig als ze (bijvoorbeeld 's nachts) ergens vast komen te zitten met het halster?

Ik neem aan van wel bij een veiligheidshalster. :Y)

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 21:30

:D hahaha.
Iedereen bedankt voor de tips!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:39

ik heb de eerste jaren heel hard moeten werken met mijn paardje om te zorgen dat ik zijn halster om kon doen.
Ben blijven oefenen aan de vertrouwensband en nu kan hij gewoon halster aan en af zeg maar.
Zo te lezen is het bij jou paard niet met de zelfde reden als die van mij, maar dan nog kun je hem gewoon leren dat halster omdoen bv betekend dat hij daarna een snoepje krijgt.
Ik zou een paard ook niet dag en nacht een halster aan doen.Zelfs met breekbare halsters hoor je nog verhalen van paarden die zich hebben opgehangen.
(wil niemand bangmaken hoor!).
ik zou een weekendje ofzo investeren in aan en af doen van het halster.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 07:56

Wat is nu je vraag: hoe je hem kan leren halsteren of wil je een veilig halster vinden?

Je kunt elk paard vrij eenvoudig leren halsteren. Zoals joyfordogs al zegt: je moet er wel even tijd in investeren.

Met clickertraining (mits je timing juist is en je stappen niet te groot zijn) is dit vrij gemakkelijk aan te leren.

Maar je zegt dat hij zich zonder halster goed laat benaderen en aanhalen. Mmm, dan kan het zijn dat jouw eigen houding echt anders is als hij geen halster om heeft. Ben je dan misschien meer 'vastberaden' om hem te pakken? Of denk je bij voorbaat al iets in de trant van 'Ojee het is weer zover. Hij heeft geen halster om. Dat wordt lastig.'.Dat geeft spierspanning en daar reageert je paard op. Als hij een halster om heeft en je weet zeker dat je hem kan pakken, ben je daardoor meer ontspannen en dan is dat het waardoor je paard zich laat pakken. Let eens op je ademhaling als je je paard gaat halen en laat je schouders ontspannen. Misschien helpt het.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 10:18

Dat zou best wel eens kunnen kloppen. Ga ik zeker op letten. En ik zal zeker een tijd blijven oefenen. We hebben morgen grondtraining dus...da's dan een mooie eerste mogelijkheid!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 10:22

toen mijn paard zich 1x niet liet vangen, heeft mijn mams hem anderhalf uur opgejaagd.

sindsdien komt hij galopperend op je af.
en mocht hij dat niet doen, en bij het benaderen raak je hem aan op zijn kont ofzo is het al van..

"oh, gevangen"

dit kan echter alleen gedaan worden in een stukje land dat het paard niet te ver van je vandaan kan.
Maar dit incident is zeker 3 jaar geleden gebeurd, en hij weet het nog.

horseslovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 17:25

hoi,
heb je het halster al wel eens omgelaten s' nachts ?
je hoort wel vaker jou verhaal en ik snap wel dat je bang bent dat je paard blijft hangen maar je kan gewoon het proberen en verder wat iedereen zegt is ook wel waar en vind je dat toch geen goed idee probeer dit dan (het zijn tips het is geen verplichting) tip 1 lok je paard met voer tip 2 zorg dat er iemand is die je kan helpen tip 3 blijf proberen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 18:43

Hij staat regelmatig wel eens een nachtje buiten met halster om, en het is altijd nog goed gegaan. Alleen mijn nachtrust is wat minder omdat ik lig te denken aan wat er allemaal fout kan gaan. Stel nou dat ie vannacht....en niemand ziet het etc. etc. ;)