Angst voor "ruiter" op rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Djini

Angst voor "ruiter" op rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:36

ik weet niet of dit goed staat, zo niet; sorry!
Hoi allemaal,

Enige tijd geleden heb ik een leuk jong paardje van 3 jaar gekocht. Het is een heel braaf beest, maar nog wel jong en dus soms een beetje angstig.

Gelukkig heeft hij veel vertrouwen in mensen en dus zijn de meeste enge dingen zo overwonnen, alleen de angst voor 'bewegende dingen die je niet zo goed kan zien' blijft.
Ik denk dat dit bij het zadel- en ruitermak maken nog wel een beetje lastig kan worden, het gewicht van een vreemd 'voorwerp' (mens) zal denk ik niet zo'n probleem zijn. het zijn vooral bewegingen en schaduwen waar hij snel van schrikt.

Zijn er toevallig trucjes om hem alvast wat vertrouwd te maken met een bewegend object boven zijn rug?

(even voor de duidelijkheid; ik krijg begeleiding bij het opvoeden en werken met mijn paard. Opmerkingen om hulp in te schakelen heb ik nie zoveel aan ;) Ik stel deze vraag omdat ik uit verschillende hoeken, verschillende tips krijg; boer zegt dat ik er een vogelverschrikker op moet zetten (jaja), en ik heb ook al wat gehoord over vlaggetjes vastmaken boven het zadel..) Mijn begeleiding zegt overigens dat ik gewoon zo veel mogelijk dingen moet uitvreten, zolang mijn paardje het maar leuk blijft vinden en daar ben ik het wel mee eens.

Dus; (Hoe) Kan ik mijn paard spelenderwijs een beetje bekend maken met het fenomeen "ruiter" op zijn rug?

Fortuna22

Re: Angst voor "ruiter" op rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:39

Kijk eens bij stal Rhijnauwen,(ook op Bokt)daar doen ze het oa met een pop!

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 22:41

Ok bedankt ik ga even kijken.
Ik wist niet dat dat een gebruikte methode was. :+ net zoiets als de boer al zei dus

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:42

Ja inderdaad!Succes!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:46

Wat je ook nog kan doen is zelf op het hek klimmen als je het paard aait zodat je alvast een stuk hoger bent.
Als hij 's nachts op stal staat kan je zo'n speelbal ophangen die hem steeds tegen zijn lichaam raakt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:46

Ik heb eerst echt vanalles op de rug van mijn paard gehad, krakend zeil, een grote bal, balonnen, jas, trui, soms eens zachtjes een sjaal rond zijn buik.
Volgens mij viel het hem reuze mee toen ik op zijn rug ging zitten..
lang niet zo eng als die andere dingen..

zelfvertrouwen opbouwen, dat vind ik heel belangrijk.

veel succes en plezier met het zadelmak maken..

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:47

Hetzelfde heb ik met mijn jonge paard gehad. Ik kwam er achter dat een deel van zijn angst kwam uit het feit dat hij het 'alleen' moest oplossen. Normaal, als je met een jong paard werkt loop/beweeg je naast of voor hem de grootste deel van de tijd.

Ik ben dus begonnen met het werken aan de lange lijnen, zodat hij voor mij het alleen op moest lossen. In het begin was hij erg onzeker en wou hij niet stilstaan, zonder mij aan te kijken. Door rustig met het mee te draaien en hem goed te belonen wanneer het goed ging, kreeg hij vertrouwen dat hij ook in zijn eentje voorop het aan kon en daarna is het met opstappen/rijden (dat hij nog spannend vond) een stuk beter gegaan.

Daarnaast ging ik ook met poetsen veel op krukjes enz. staan, over zijn rug leunen en hem aaien, zijn manen kammen, knippen van hoger idd. Bewegen met losse dekjes, die je er op legt, eerst heel voorzichtig en rustig de grens met je paard opzoeken en deze verleggen, maar wel rustig genoeg, zodat je de paniek zoveel mogelijk voorkomt.

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 23:06

@ Anne_GTI, dat met dat hek zal ik eens proberen.

@ FitzChivalry, dat zeil en jas/trui etc. ga ik ook uitproberen.

@ Judje, ik had ook al het idee dat het inderdaad heel veel scheelt als er iemand bij hem staat waar hij vertrouwen in heeft. Maar hij moet inderdaad leren om het zelf op te lossen. Dat constant blijven aankijken komt mij ook heeeel erg bekend voor :D
wapperende dekjes e.d. zijn al geen probleem meer, maar dan ben ik natuurlijk in de buurt en dan is alles al snel wel goed. Lange lijnen heb ik nog niet zoveel ervaring mee, dus ik ga mijn lesgeefmens maar eens vragen of ze daar wat mee wil doen.

Bedankt voor alle tips!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:18

en niet enkel links werken, maar alles ook rechts doen. want sommige paarden reageren niet als een ruiter links opstijgt bij het zadelmak maken, omdat wij uit gewoonte links hoofdzakelijk alles doen. totdat de ruiter zijn been overzwaait, panikeren ze fel, omdat ze rechts niet gewoon zijn. altijd alles langs beider kanten doen.