10-jarig paard, overal bang voor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki_Macho_

10-jarig paard, overal bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 06:20

hey medebokkers,
ik zit met een vraag: ik mag een 10-jarige arabische merrie voor een maand doen. Haar uiers zijn nog een beetje opgezwollen en groot van het veulen dat een paar weken geleden van haar is gespeend, dus begin ik pas in juli met haar te rijden. Ze heeft op ponykampen meegelopen, maar heeft door haar veulen een seizoen stilgestaan. Ze is op de boerderij waar ik rijdt gekomen, en gelijk vanuit de trailer in de wei gezet. Ze is er niet uitgehaald en heeft dus nog niks van het erf ofzo gezien. Gisteren ben ik begonnen haar voor het eerst te poetsen. Ze werd helemaal gek! ze vond alles eng! ze stond gewoon te trillen op haar benen! ik vond het nogal zielig en dacht dat ze haar energie kwijt moest, dus gooide ik haar in de longeerbak. Maar de longeerbak, grenst vlak aan haar weiland dus bleef ze de hgele tijd lamngs die kant van het hek lopen. Toen ik haar ging opjagen en de andere kant opstuurde, re3nde ze zowat over me heen! ik kon nog maar net opzij stappen! Toen hebben we haar met veel moeite met voer kunnen vangen(na 5 minuten) en toen hebben we haare maar weer naar de poetsplaats gebracht. Ik dacht: er is les dus het is er wat drukker dan normaal, het is haar eerste keer en ze is nog nooit op het erf geweest, dus ik vond het best wel normaal dat ze dit deed, alleen ze deed het wat extremer dan verwacht1 ik kreeg haar wel rustig door haar te aaien en door te beginnen met poetsen, maar toen ik haar hoeven ging uitkrabben werd ze weer helemaal wild. Haar voorbenen gingen nog goed, maar de achterbenen wilde ze niet optillen! ze trapte ze de hele tijd naar achteren als ik eraan kwam. z heeft er geen wondjes ofzo maar toch wil ze ze niet optillen. Het leek wel een 3 jarige, terwijl ze toch met ponykampen heeft meegelopen! ik heb haar na 5 minuten weer terug gezet. In de wei was er niks meer aan de hand.

Ikzelf denk dus dat ze kleeft aan haar andere ponyvriendjes in de wei. Maar hoe kan ik dan ooit op haar rijden? maandag a.s. gaan een meisje van 23 en ik haar longeren. dan gaan we even kijken of ze wel rustig en handelbaar is. Want het is niet zo dat ze zich losrukt, ze dribbelt gewoon naast je! ik kan haar makkelijk terugha;en, maar als ze los is... wie helpt mij?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: 10-jarig paard, overal bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 06:29

Misschien heeft ze wel nare evaringen aan het ponykamp overgehouden. Dat de kinderen haar pijn gedaan hebben met hoeven krabben ofzo.

Maar hoe lang is ze er al? Een paar dagen?
Beetje raar misschien dat ze nu al aan andere pony's kleeft terwijl ze er net is en ze de anderen niet eens kent. Word ze gewoon geaccepteerd?
Kan je in een afgezet stukje wei rijden misschien?

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:59

Probeer eens een join-up,dan kan je het vertrouwen krijgen van het paard.
Ik denk dat Mrs. Edward Cullen gelijk heeft,dat hij/zij nare herinneringen heeft gehouden aan het ponykamp.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:01

Als ze net nieuw is op dat terrein waarom ga je haar dna gelijk opjagen?
Laat haar even rustig alles bekijken ipv erachter aan te gaan rennen.

Ragnildje hou alsjeblieft op met Join-ups enzo, laat dat paard ff rustig bijkomen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:09

Zo vreemd vind ik het niet dat een paard zich zo gedraagd op vreemd terrein. Die van mij is de eerste week op een vreemde stal ook nooit rustig. Flink kappen en op en neer drentelen op de poetsplaats, onrustig zijn, en de eerste paar dagen niet willen eten. En als er iets 'verandert' is op stal, het is veel drukker dan normaal, of hij ziet een trailer voorrijden kan hij ook weer wat in de stress schieten. Heeft overigens niks met leeftijd te maken, de van mij is al 17, en er zijn zat driejarige die rustiger zijn.
Inderdaad paard even rustig laten bijkomen, gewoon beetje mee wandelen en poetsen.
Een join-up zou ik sowieso niet doen.

Nikki_Macho_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:23

hey bedankt vooor de tips! Het paard is er nu al 2 weken... en ik had al een paar rondjes om het erf gelopen, maar ze bleef maar dribbelen en wegrennen. dus ik dacht gewoon dat ze haar energie kwijt moest en dat ze daarna wat rustiger zou zijn... Oja, wat kan ik anders doen i.p.v. een join-up?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:34

Je pony is ergens nieuw, alles is in het begin wel eng en spannend. Ze moet nog helemaal wennen, aan jou en haar omgeving. Arabieren zijn pony's met veel pit, maar wel verschrikkelijk goed van karakter. Met een beetje geduld en veel liefde win je haar vertrouwen, dat is toch wel het belangrijkste. Maar wat het poetsen betreft denk ik dat ze een nare ervaring heeft. Misschien hebben de kinderen haar wel (onbewust) een keertje pijn gedaan, en vind ze poetsen niet fijn meer. Ik persoonlijk zou nu nog niet op haar rug stappen en proberen te gaan rijden, als ik het zo lees zal dat echt mis gaan. Eerst vertrouwen en een band opbouwen, sommige pony's hebben daar moeite mee. Ze is nog nieuw en ik zou haar eerst even lekker laten bijkomen. Lekker wandelen en poetsen, dan zul je wel zien dat het met de weken steeds beter gaat :)

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:50

Ik zou inderdaad ook eerst een beetje proberen een vertrouwensband met haar te krijgen,beetje wandelen,poesten eventueel wat grondwerk,arabieren zijn paarden met veel energie,dus dat ze wat dribbelt naast je is normaal,ga lekker een stukje met haar rennen naast de hand ;)
Een join-up is inderdaad geen goed idee bij dit paardje,zou haar helemaal niet teveel opjagen,want je wilt juist dat ze graag bij je gaat willen zijn,en niet denkt dat ze moet gaan rennen als ze jou ziet ;) dus veel liefde en aandacht geven,en haar voor de rest een beetje aan de omgeving laten wennen.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:11

Ik zou het voorlopig rustig aan doen. Heb zelf drie weken geleden een paard gekocht van 13 jaar die vanuit een stal aan huis in de polder op een "drukke" stal kwam. Heel druk in het begin, bijna niet te houden aan de hand. Eerst met hoofdstel om lekker gaan wandelen over het erf, lekker rondjes maken en met alles kennis maken. Tijdens het wandelen regelmatig halt houden en achteruit zetten een paar stapjes en dan weer vooruit stappen. Tijdens het wandelen veel aanhalen en tijdens het halthouden veel over het lichaam aaien, en eens voetjes optillen zonder de "druk" van schoonmaken. Bij mij heeft dit soort contact heel goed geholpen, mijn paard is binnen een paar dagen zich heel relaxt gaan gedragen.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 23:17

paardje gewoon lekker laten wennen. Arabieren zijn nu eenmaal wat dribbelig en nerveus van karakter. Wij hadden hier de aller braafste peerd van stal (een manege) opgehaalt en die kletterde toen ook iedereen eraf. paardjes moeten ook wennen. net als mensen. Lekker poetsen in de wei, en laten zien dat het ook leuk is om daar te zijn. probeer wat vertrouwen op te bouwen!

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:32

misschien is het een idee om schiktraining te gaan doen, klinkt heftig, maar als ze leert dan wel dat het allemaal niet eng is

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:34

geen join ups, diegenen die dat aanraden nodig ik uit om even langs te komen, dan krijgen ze van mij een join up ;)
Geef dat dier even de tijd, en kijk even aan hoe het gaat, als die meid van 23 je komt helpen.

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:46

denk idd ook niet dat Join up hier voor geschikt is, het paardje is bang, die heeft geen straf nodig, maar juist vertrouwen

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:48

Jij hebt 'm door, Maniu.
Veel mensen snappen nog steeds niet, dat een join up een strafmaatregel is. En dat heeft deze niet verdiend en ook niet nodig.