Ik heb nu ruim 2 jaar mijn eigen pony, een lekkere eigenwijze fjordenruin van 1,53. Een flinke tank, dus op kracht hoef je niks te proberen. Ik heb hem (naar mijn idee) altijd netjes opgevoed, hij luisterde altijd goed. Bij andere kon hij zich met uit het land halen wel eens lostrekken, maar bij mij deed hij dit nooit.
Aan de hand is hij dus wel eens vervelend, maar onder het zadel zet hij zich super in en zou hij zich bij van spreken dood lopen. Hij heeft groot ontzag voor een zweepje en als ik mijn stem verhef reageert hij gelijk.
Maar nu,
sinds een week ongeveer laat hij zich niet meer vangen uit het weiland. Er is qua omgang niks veranderd tussen ons. Hij staat met 2 andere paarden in een vierkant stuk weiland waar niet zoveel gras staat omdat hij snel dik wordt. Ze stonden eerst op een ander, kaler, stuk maar omdat ze paarden elkaar achterna gingen vanwege die 3 sprietjes zijn ze dus naar dit stuk verplaats waar iets meer gras staat.
Als ik het land inloop en ongveer op 15m van hem af ben begint hij weg te lopen. Dit deed hij dus wel eens bij andere (hij houd niet van mannen, die ontweek hij dus altijd. Andere vrouwen konden hem wel pakken, ookal waren ze wildvreemd) maar nooit bij mij.
Ik kom dus niet eens in de buurt van hem, en hem lokken met wat lekkers werk dus niet omdat hij dan allang vertrokken is.
Vervolgens gaat hij draven, strekken, lopen uitsloven en galopperen e.d. Dan staat hij aan de andere kant van het weiland en gaat hij staan kijken met zijn oren vooruit, en dan houdt hij me echt in de gaten. "leuk he baas?!" " nee vriend... ik word je zat... "
Dus, hou pak ik dit nou aan? Kom maar op met de ideeën!

Bedankt!

, ben ik overgeschakdeld op plan B. Ik doe met mijn haflinger clickertraining (en nu ook met de shet). Dit gebruik ik nu ook hiervoor. Ik roep ze, als ze richting mij bewegen klik ik en krijgt ze wat lekkers. Meestal is de klik stimulans genoeg om helemaal bij mij te komen aangezien zij dit goed kent van de training en weet dat er wat lekkers volgt... Bij de shet lijkt het ook te helpen aangezien ik deze week de wei in kwam en hij op me af gedraaft kwam.
. denk dat een paard nog altijd meer uithouding heeft dan wij. denk dat sommigen hier al weten wat mijn mening hierover is, ga het niet weer herhalen...