paard valt in de rug aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard valt in de rug aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 08:06

Bij mij op stal staat een pony die je - wanneer ze in de wei staat - in de rug aanvalt, en hierbij soms ook rake klappen uitdeelt. Ik ben heel benieuwd wat jullie in zo'n geval met een pony of paard zouden doen. Oplossingen zijn natuurlijk altijd welkom!

KiWiKo

Re: paard valt in de rug aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:10

eigen of andermans paard?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 11:33

Andermans pony (gelukkig wel...)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:34

eigenaar aanspreken?

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 11:37

Nee, ik ben benieuwd naar mogelijke oplossingen. Mijn paard staat niet bij deze pony in de wei. Eigenaar vindt het voornamelijk zielig en doet er (voorlopig) niets aan. Totdat haar dochtertje eens een rake klap zal krijgen....

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:45

Heel simpel, áflerren door te straffen, sorry maar dit pik je toch zeer zeker niet?
Zal inderdaad maar eens ene kind in het land lopen en der in krijgen, ik zou ( o jee nou krijg k heel bot op men dak )
een longeer lijn méé het land in nemen en zogauw zij het lef heeft naar uithalen te neigen, uithalen met die longeer lijn..

Of als eigenaresse grondwerk ofzo doen, iets waar mee een paard, mensen ziet als leiden en ze die moet respecteren, maarja dat is MIJN mening..

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:54

Als het niet mijn paard is: niet bij in de buurt komen...
Heb het een keer meegemaakt, dat paard heeft alle hoeken van de paddock gezien.. En ik heb nooit meer m'n rug naar m toe gedraaid..
Zou de eigenaar toch op het hart drukken dat het levensgevaarlijk is (en hoe graag ze haar dochtertje heel ziet....)
en dat er iets aan gedaan moet worden.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:56

Waarom ga je dan die wei in? De eigenaar is zich bewust vsn het probleem dus dat moet jij niet voor hem oplossen

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 12:04

Dan begrijp je me niet: ik ga voor geen goud die wei in, ik pieker er niet over. Ik ben alleen benieuwd naar mogelijke oplossingen.
@ Kamsel: dat heb ik dus ook al eens gezegd. Helpt niet. Totdat het wsl een keer écht mis gaat...

elbereth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:35

Het is iedereen wel duidelijk (behalve blijbaar voor de eigenaar zelf?) dat dit gedrag erg gevaarlijk is. Het vereist dan ook eerst een duidelijk "onderzoek" voordat je een geschikte oplossing kan geven.

Het is erg belangrijk het geheel te bekijken: Hoe lang vertoont het paard dit gedrag al? Is het reeds bij een vorige eigenaar begonnen? Wat kan een mogelijke oorzaak zijn voor de aanvang van het gedrag? Hoe is het paard in de algemene omgang met mensen, en meer specifiek bij de eigenaar/ruiter? Hoe is hij op stal, om te leiden, bij het poetsen en zadelen, bij het berijden? Vertoont hij dit gedrag enkel tegenover bepaalde personen of doet hij het bij iedereen? Doet hij het altijd of soms/meestal? ...

Voor dit soort problemen zijn helaas geen kant-en-klare oplossingen.
Straffen lijkt erg logisch, maar je kan hierdoor ook juist het probleem verergeren. Elke keer als iemand het paard straft, geef je het namelijk aandacht - ook al is het een negatieve vorm ervan, voor veel dieren is negatieve aandacht beter dan geen aandacht. Dus op die manier beloon je eigenlijk het slechte gedrag en zal het paard het blijven vertonen... Negeren zou dan beter zijn - maar is in dit geval uiteraard te gevaarlijk.
Met grondwerk zou je vermoedelijk een eind komen. Het moet dan wel persoonlijk op dat paard, zijn probleem, de eigenaar en de algemene situatie worden afgesteld. Het is zowiezo een zaak van heel veel geduld en consequent werken.
Ik weet dat dit een beetje vaag is, maar het komt erop neer dat je eerst de oorzaak moet achterhalen, voordat je aan een oplossing kan werken!

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:52

ik had dat ook met een andermans paard en mijn paard stond ermee in de wei...nam gewoon een emmer mee en als ik haar eraan hoorde komen gooide ik die emmer naar achter...op gegeven moment was het over.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:19

andermans ponie........ is simpel verhaal, EISEN dat dit dier uit dat land gaat.

Opvoeden is niet jouw taak, maar die van de eigenaar.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 16:05

Dan begrijp jij me ook niet Kiwiko, ik heb er geen last van, ik hoef de wei niet in, ik hoef het dier niet op te voeden. Ik vraag me alleen af of zo'n dier nog te heropvoeden is, en zo ja: hoe.

AylaMohini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 19:41

straffen duidt meestal op een actie die te laat komt en gaat vaak gepaard met intimidatie en pijn.

wat ik zelf zou doen is op het moment dat het paard aanvalt een tegenaanval (zonder expres pijn te doen) geven. je moet dan weten waar het paard zich bevind vanaf het moment dat je de wei in gaat tot je er weer uit gaat. draai je niet om maar draai enkel je hoofd een beetje zodat je hem in je ooghoeken hebt. niet vergeten te kijken, want dan valt hij aan.

zodra hij dan op je af komt zou ik een dominante vorm aannemen (jezelf groot maken en overtuigend overkomen) en achteruit op hem aflopen. het is moeilijk, maar dit paard denkt dat de achterkant van mensen zwak is. je moet duidelijk maken dat je zelfs achteruit de baas bent. en met een tegenaanval bedoel ik enkel op hem aflopen en eventueel met je touw zwaaien of op de grond slaan. mocht het echt gevaarlijk worden dan moet je om jezelf te verdedigen het paard raken, maar dit hoort niet te hoeven. zonder kun je het ook oplossen.

ik geloof inderdaad dat grondwerk het dieper liggende probleem aan zou kunnen pakken, maar dat ligt aan de eigenaar. wil je het paard ervan overtuigen je niet meer van achteren aan te valllen dan moet je laten blijken dat je van die kant ook sterk bent. let wel, het zou het beste werken als iedereen het tegelijk zou aanpakken. anders blijft het paard testen.

succes