Paard durft na uitglijden niet meer over brug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Paard durft na uitglijden niet meer over brug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 02:52

Hoi bokkers,

Ik heb een schat van een Gelderse merrie, deze maand 9 jaartjes geworden^^
Afgelopen winter is ze uitgegleden bij een bruggetje, niks ernstigs, het was gewoon een beetje glad onder d'r voeten waardoor ze weggleed, niet omgevallen, niks gebeurd.
Sinds dit gebeurd is durft ze niet meer over het bruggetje, heb de eerste keer een half uur voor het bruggetje gestaan waarna ze er eindelijk toch wel overheen ging, enorm beloond en even lekker laten grazen in de buurt van het bruggetje.
De tweede keer had ik verwacht dat we er ook nog wel lang zouden staan, maar minder lang omdat het de vorige keer ook allemaal goed ging. Fout gedacht! Heb een uur (ja, letterlijk) voor het bruggetje gestaan, alles geprobeerd, lief zonder druk, lief met een beetje aansporing van achter, streng, erop afgedraafd, grondwerken zonder dat ze het bruggetje over hoefde, helemaal niks gevraagd (uit frustratie opgegeven moment). Deze 2 keren waren overigens met haar vriendinnetje erbij, die dus ook op alle manieren de brug over laten lopen. In een keer, stapje voor stapje in de hoop dat Tina haar wou volgen, achter Tina gezet, de hoek omgegallopeerd in de hoop dat Tina niet alleen achter wou blijven, het werkt allemaal niet!

Ik snap wel dat ik natuurlijk één techniek aan moet houden en dat het ook niet werkt als ik alle methodes in één uur probeer, maar ik wou graag voor de volgende keer wat tips, zodat ik niet weer na een uur uiteindelijk toch om kan keren. Ze vindt het echt heel eng, het is geen klooien.

Ik wou zelf een keer een dagje uittrekken om gewoon de hele dag de tijd haar rustig die brug te laten bestuderen, in de hoop dat ze er daarna misschien zelfs overheen durft. Maar misschien dat jullie met een beter stappenplan kunnen komen zodat ik iets minder aanklooi en echt een vast plan heb.

EngeltjeS

Re: Paard durft na uitglijden niet meer over brug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 06:04

Als ik jou was zal ik het iedere dag oefenen.
En iedere keer zodra ze erover heen is geweest terug naar huis keren. Einde training.

lastig probleempje :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 12:02

Haha het eroverheen krijgen is nou juist het moeilijke, dit was dus vorige keer na een uur aandringen nog steeds niet gelukt. Dus ik wou graag tips over hoe ik haar eroverheen kan krijgen;)

horsse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:53

jammer dat je de vorige keer hebt opgegeven! hierdoor denkt ze dat ze nu steeds haar zin kan krijgen omdat ze dat de vorige keer ook kreeg ;) heb je het ook al geprobeerd met snoepjes?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 15:38

Het is niet zozeer 'haar zin krijgen', ze probeert haar zin namelijk niet door te drijven, ze is gewoon doodsbang om dat bruggetje over te gaan. En inderdaad ook al met snoepjes geprobeert, krijg je 2 voorhoeven mee op het bruggetje, maar meer ook niet.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:41

je hebt haar wel haar zin gegeven :j
zij wou er niet over en je hebt toegegeven

gewoon elke dag, maar je moet ervoor zorgen dat ze niet merkt dat jij weet dat ze daar moeilijk doet.
jij moet gewoon doen of er niets aan de hands is en doorlopen (aan de hand hé)
lukt niet, rondje draaien en terug proberen

tot ze erover gaat :j

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:42

2 hoeven is in ieder geval al meer dan niets. In ieder geval goed dat je je geduld bewaard ookal heb je haar inderdaad wel een beetje haar zin gegeven.:) Daar bedoel ik alleen mee dat ze uiteindelijk niet hoefde, niet omdat ze niet wil. Eigenlijk zou je iedere dag moeten oefenen iedere keer als ze een stapje verder zet belonen. Misschien helpt het idd als je er een dag voor uittrekt en haar de brug laat bestuderen en er echt de tijd voor neemt.. Dat kan je nooit zeker weten natuurlijk maar als je niets beters vind kun je dat altijd nog proberen!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:45

Moeilijk probleem, maar toen ik dit las
Citaat:
De tweede keer had ik verwacht dat we er ook nog wel lang zouden staan

dacht ik toch wel even dat hier de fout kon zitten.

Waarschijnlijk twijfel jij ook bij die brug, misschien ongemerkt en dat stimuleerd je paard natuurlijk ook niet om over die brug heen te lopen als dit het geval is.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:53

misschien een keer een goede vriend van je paard meenemen en met twee paarden de brug over.

Veel geduld doet wonderen en vooral niet opgeven !!! :))

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:56

ClaudiaMP schreef:
misschien een keer een goede vriend van je paard meenemen en met twee paarden de brug over.

Veel geduld doet wonderen en vooral niet opgeven !!! :))

Zoals je kunt lezen heeft ze dat al geprobeerd

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:43

Wat ik zou doen is in ieder geval echt een paar uur ervoor nemen,zoals je van plan bent.

Je gaat heel rustig beginnen,je loopt naar de brug totdat je op het punt komt dat ze niet verder wil (waarschijnlijk precies voor de brug )je stopt,beloont haar met iets lekkers,draait om en loopt even weg,neemt een pauze (halve minuut) draait weer om en loop terug naar hetzelfde punt als net,absoluut geen druk op de lijn nemen,maar zorgen dat ze zelf achter je aan loopt,zodra je bij weer de brug komt,stoppen,belonen,en weer even weggaan.

Doordat je weggaat kan je paardje er steeds even over nadenken en alles verwerken,omdat dat dan steeds goede ervaringen zijn,krijgt ze er weer meer vertrouwen in en gaat ze er steeds gemakkelijker naartoe.wanneer je constant bij de brug blijft gaat het tegen staan en komt er teveel druk voor haar.

Wanneer dat stukje goed gaat ga je steeds 1 stapje verder,dus 1 voetje op de brug ,belonen en weer weggaan,zelf een voetje schrapen op de brug is 1 stapje verder! deze stap herhaal je steeds een paar keer voordat je een stapje verder gaat/vraagt
Je zult zien,dat iedere keer wanneer zij zelf een stapje verder gaat,en beloont word de keer erna ook meteen weer dat stapje verder zelf zet! Laat haar goed kijken,snuffelen aan de brug mocht ze dat willen,en probeer alles op haar tempo te doen en beloon haar overdreven met je stem wanneer ze iets goeds doet!

Wanneer ze over de brug is gelopen,herhaal dit dan minstens 5 keer,herhaling is belangrijk om niet hetzelfde probleem overnieuw te krijgen,waarschijnlijk is het de laatste keer ook daarom mis gegaan,omdat je niet meteen een paar keer erover heen bent gegaan toen ze zo angstig was ;)

Hoop dat je er wat aan hebt,succes ermee ..

HubbaBubba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:49

Inderdaad een keer proberen als je alle tijd van de wereld hebt!!
En zoals hierboven al beschreven staat meteen een paar keer achter elkaar tot ze zonder moeite de brug over stapt.
Meteen de volgende dag nogmaals en herhalen herhalen herhalen, ze moet nu gaan ervaren dat de brug niet elke keer uitglijden betekend

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:56

Mijn paarden doen alles voor bix....dus gewoon géén voer geven (dus ook geen hooi of iets dergelijks) en op naar de brug. Het liefst 't voer in een emmer doen die ze kent! Longeerlijn er aan en oefenen maar! Zo is 't uiteindelijk bij mijn paard ook goed gekomen...met verzorgster en al van een brug afgetuimeld na uitglijden! Heel veel succes!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:36

Nou geen voer geven zou ik niet doen,bij honden kun je dat inderdaad wel doen als je gaat trainen,maar paarden kunnen constant eten en hoef je niet bij te zorgen dat ze honger hebben ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:39

ik vraag me af of we er van uit mogen gaan dat dit paard de brug eng vind?

ze is er na het glijden al een keer overheen geweest?

ligt de fout niet bij ts?

weet je wat je kunt proberen evt? iemand anders met haar naar dat bruggetje te laten wandelen en kijken of ze dan wle gewoon mee loopt. moiet diegene niet zelf al bang zijn dat ze er niet overheen wil of moeilijk gaat doen natuurlijk, want dan zit je met hetzelfde probleem...

ik dnek dat dit paard haarfijn de spanning van zijn begeleider aanvoelt en daarom weigert...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:50

Mijn merrie is vorig jaar door een klein brugje gezakt (zonder erg gelukkig), er ligt nu een nieuwe, stevigere brug (we moeten daarover om van de ene wei in de andere te gaan).
Wij doen een aantal dingen: merrie altijd als laatste van de wei halen en met haar moeder eerst gaan en die dan net over de brug laten wachten, maar dat zijn natuurlijk tips waar jij niks aan hebt.
Belangrijkste waar ik aan denk, is hier ook al gezegd.... Ik ken mezelf en weet dat ik ga stress voelen bij het naderen en oversteken van die brug. Dus sinds het gebeuren vorig jaar trommel ik altijd mijn husbie op, die is onverstoorbaar kalm en kan ook helemaal leeg zijn vanbinnen (dus maakt zich geen zorgen of zo als hij daar aan die brug staat). Hij neemt dan Balte en ik wacht aan de overkant van de brug met Baltes moeder. Mijn husbie doet niks, hij staat daar gewoon met Balte en na wat wachten gaat zij er altijd flink over. De eerste keren met duidelijke bibbers maar nu is dat zo goed als volledig weg.
Dus misschien is het inderdaad een optie om zo iemand te zoeken en om dan zelf met een ander paard over de brug te gaan en die andere persoon met jouw merrie te laten komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:09

cocochanel schreef:
Wat ik zou doen is in ieder geval echt een paar uur ervoor nemen,zoals je van plan bent.

Je gaat heel rustig beginnen,je loopt naar de brug totdat je op het punt komt dat ze niet verder wil (waarschijnlijk precies voor de brug )je stopt,beloont haar met iets lekkers,draait om en loopt even weg,neemt een pauze (halve minuut) draait weer om en loop terug naar hetzelfde punt als net,absoluut geen druk op de lijn nemen,maar zorgen dat ze zelf achter je aan loopt,zodra je bij weer de brug komt,stoppen,belonen,en weer even weggaan.

Als ik haar elke keer beloon als ze stopt, dan beloon ik haar toch juist voor het stoppen en niet voor het ernaartoe lopen?
Voor de rest wel heel goed advies (ook een beetje in mijn straatje van hoe ik dingen het liefst oplos), denk alleen dat ik dan het snoepje geef op het moment dat ze nog loopt en nog net niet stilstaat en idd als ze zelf een voetje op de brug zet:)

@ Tessa: ze staat 24/7 buiten, dus krijgt ook nog niks bijgevoerd behalve wat hooi 's avonds.
@ Zij: De eerste keer ging ze er nou ook niet bepaald rustig overheen. En waarschijnlijk zit er ook wel een klein beetje spanning bij mij, maar dat zit er ook als ik haar langs de koeien moet sturen (veel meer omdat mevrouw dan veel drukker is) en daar gaan we ook langs terwijl ze liever omdraait. Ze is wel echt bang, staart strak tegen d'r kont aan en alle spieren staan gespannen + overspronggedrag (weet eigenlijk niet zeker of paarden dit ook hebben, maar dacht van wel).

En als ik haar er niet overheen krijg, dan heeft het geen zin om iemand anders het te laten proberen, ze is heel aanhankelijk naar mij toe en loopt sneller met een iets gespannendere ik mee dan iemand anders. Toch bedankt voor de tip:)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:44

cocochanel heeft het wel juist, mss beetje verkeerd geformuleerd. paarden kunnen maar een bepaalde hoeveelheid druk aan. hebben ze dat punt bereikt, komt er angst en soms ook een vluchtreactie. door haar weg te nemen van de brug, voor dat moment, geef je haar de kans om die druk terug te laten ventileren, en gaat ze daardoor minder stress hebben de volgende keer. je neemt haar mee, je laat haar eigenlijk stoppen op een aangename plaats, waar ze nog niet veel stress heeft, wel voor de brug. je leert haar van haar hoofd omlaag te brengen. door haar hoofd omlaag te brengen, komen er kalmerende stoffen vrij, en zijn paarden rustiger. deze stoffen zijn nodig om een paard uit haar angstmoment te halen, maar dan staan ze meestal met geheven hoofd, waardoor de adrenaline de overhand krijgt. zodra haar hoofd laag is ( dit kan je bereiken door zelf door je knieën te gaan, en haar zo laten zakken, door lichtjes te vragen via hand en kopstuk), beloon je haar en neem je haar weg. stilletjesaan kan je dichter bij de brug komen. na verloop van tijd heeft ze dit door, en gaat ze zelf overgaan in kalmte door haar hoofd te laten zakken. maar neem haar pas weg als ze kalm is, dan pas mag de "druk van de brug" weg.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:47

Aah okee, heb het nou stap voor stap uitgelegd gekregen dus ga het van de week maar eens proberen dan!!

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 11:55

Wat ik zelf ook wel eens gedaan heb als mijn paard zoiets eng vind:

Achterwaarts de brug op rijden en dan op de brug rustig halt houden en laten omdraaien, halt houden tot het paard zucht (en dus de spanning laat gaan, en dus ook haar hoofd wat laat zakken) en dan verder stappen. Bij mijn paard werkt het letterlijk zo: als ik het niet zie (omdat ik achteruit loop), kan ik er niet bang van zijn en loop ik er dus langs. Dan kom je tenminste op de plek wat eng is en kan je dan het paard er achter laten komen dat het wel meevalt.

Als je er zo een paar keer achterwaarts genaderd bent, gaat het vooruit vaak ook weer gemakkelijker...
Succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 12:26

Achteruit heb ik ook al geprobeerd, zowel erop als ernaast, dat doet ze dus al helemaal niet!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:30

Ik denk dat je het het beste kan leren zoals je een paard leert trailerladen als deze bang is om de laadklep op te lopen. Voetje voor voetje (desnoods til je ze erop) met wat lekkers. En doe iedere dag een stapje verder, voel aan wanneer je paard er genoeg van heeft. Het is nergens voor nodig om haar in 1 dag weer helemaal over die brug te krijgen. Pak het met veel geduld en beleid aan, dan zul je zien dat ze er na een tijdje steeds makkelijker en zelfs weer helemaal overheen loopt. Ze moet gewoon weer even leren dat het niet eng is, maar ik kan me goed voorstellen dat haar zelfvertrouwen een flinke deuk heeft opgelopen tijdens het uitglijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:31

Je kunt sowieso thuis in de bak alvast gaan oefenen met grondwerken en "vreemde" bodems. Planken om overheen te lopen, of een plaat multiplex, een zeil, misschien een oude matras oid. Leer je paard dat het niet per definitie eng is als het anders klinkt of voelt.
Da's al een mooie voorbereiding.

"DE" brug zelf... ik denk dat je d'r niet onverstandig aan doet om haar daar aan een ander in de hand te geven. Je hebt zelf gegarandeerd spanning bij je hangen, en dat slaat als de wiedeweerga over op je paard.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:51

tessyke schreef:
je hebt haar wel haar zin gegeven :j
zij wou er niet over en je hebt toegegeven

gewoon elke dag, maar je moet ervoor zorgen dat ze niet merkt dat jij weet dat ze daar moeilijk doet.
jij moet gewoon doen of er niets aan de hands is en doorlopen (aan de hand hé)
lukt niet, rondje draaien en terug proberen

tot ze erover gaat :j

Denk niet dat ze zo denkt, paarden denken niet in winnen en verliezen.

Paard is oprecht bang voor de brug? dat weet je zeker? Als het meer een beetje trutten is dan zou het kunnen helpen om duidelijk voer te laten horen en zien aan de andere kant van de brug of op de brug, ander paard mee te nemen, dat paard lekker op de brug van appeltjes enzo laten genieten en zij mag van jou niet eens in de buurt van de brug komen, je loopt erheen maar houd haar op een meter of twee voor de brug tegen, dan laat je de persoon bij het andere paard nog even extra met het voer rammelen en dan loop je weg, paar keer herhalen en dan sleurt ze je mee die brug op (moet je haar alleen die ochtend voor je het gaat proberen 1 keer niet voeren.... ze moet wel trek hebben)

Is het angst dan is het vooral belangrijk dat ze vertrouwen houd in jou, dus niet kwaad worden, slaan, duwen of trekken maar heeelveel geduld. trek er maar een middagje voor uit, ze mag alleen niet grazen oid bijj de brug. Als ze de brug dan toch zo eng vind, kan ze er ook niet naasst staan grazen, durft ze dat wel dan kun je overstappen op de eerste methode. Anders er recht voor houden, ze mag niet naar li, re of achter, maar je dwingt haar op GEEN manier om eroverheen te gaan. alleen als e zelf de stap naar voren doet stap je met haar mee. Niet belonen met aaien alleen met je stem, verder geen aandacht aan haar of de brug besteden (dus niet de brug gaan aaien ofzo, want voor jou is die brug toch doodnormaal?) je zorgt dat je net een halve stap voor haar staat zodat zij bij kan stappen. Op een gegeven moment zijn ze dat zat. let wel: ze mag niet wegkijken, als die brug echt zo eng is zal ze ernaar blijven kijken. Als ze weg gaat kijken, zet jij haar hoofdje weer rechtuit, zonder stem of andere rommel. gewoon 'voor je kijken' en zelf ook weer voor je kijken.

succes

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:02

Sassol schreef:
cocochanel schreef:

Als ik haar elke keer beloon als ze stopt, dan beloon ik haar toch juist voor het stoppen en niet voor het ernaartoe lopen?
Voor de rest wel heel goed advies (ook een beetje in mijn straatje van hoe ik dingen het liefst oplos), denk alleen dat ik dan het snoepje geef op het moment dat ze nog loopt en nog net niet stilstaat en idd als ze zelf een voetje op de brug zet:)

Hm zag idd dat ik het niet zo handig had neergezet :o , maar bedoelde inderdaad belonen voor de stapjes die ze verder komt ;) en echt meteen erna weg te gaan zodat ze het goed kan verwerken!Timing en beloning zijn echt heel belangrijk als je ermee gaat werken!
Maar denk dat je het met meliciana haar uitleg erbij er wel moet gaan uitkomen!