Pony naar paard... Hoe ervaarden jullie dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IrisW

Pony naar paard... Hoe ervaarden jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:37

Hoi allemaal.

Ik ben 15 jaar en 1.75 lang. Ik rijd op een fijn gebouwde Connemara D-pony, Bikkel genaamd.
2 maanden geleden kreeg ik te horen dat ik een hele mooie houding heb en potentieel ben voor de paardensport als ruiter.
Maar dat mijn houding verpest kan worden als ik door rijd op Bikkel. Bikkel heb ik nu 2 jaar en ik ben flink gegroeid.
Vanaf 5 cm boven met enkel kom ik onder zijn buik uit. En ik heb van mijn instructeurs gehoord dat ik te groot word.
Ik voel me zo verdrietig daarover. Waarom moest Bikkel nou een D-pony zijn en ik zo lang?

Paar weken geleden begon mijn instructeur opeens over een paard. Hij fokt zelf paarden en zei dat hij een geschikt paard
voor mij op stal heeft staan. Een zwarte KWPNer, 1.64, 4 jaar, Doorgereden, genaamd Armani (v. Sunnyboy, v.m Jazz)
Ik heb er nu 4x op gereden en heb ik er op zich wel een klik mee. Het is een leuk beestje, maar ik voel niet echt een band ofzo.
Ik wil heel graag verder met de dressuur, Bikkel is eigenlijk een potentieel springbeestje (Connemara's zijn springpony's)
maar kan voor een Connemara goed dressuren. Armani is door zijn afkomst, een potentieel dressuurpaard.

Maar nu naar het punt: Ik moet vandaag beslissen of ik voor Armani ga of voor Bikkel. Ik moet sowieso op mijn 18e afscheid nemen van Bikkel, dan is hij 15/16 jaar.
Met Armani kan ik misschien nog doorrijden (Ligt aan mijn studie). Op een of andere manier zegt mijn gevoel Bikkel, omdat ik heel veel om hem geef.
Maar op de andere manier zeg ik Armani, omdat ik dan nog door kan rijden met hem. Ik ben bang voor allerlei dingen...
Bijvoorbeeld, krijg ik wel een band met Armani? Straks zit ik alleen maar te treuren om Bikkel en krijg ik geen band met Armani.

Zijn er hier mensen die voor hun 18e een overstap hebben gemaakt naar een paard? Hoe ervaarden jullie dat?
Ik ben zo bang dat het zo zwaar is om afscheid te nemen en dat ik er niet overheen kan komen..

Bedankt mensen, als jullie mijn verhaal hebben gelezen :P

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:43

Toen ik 12 was kreeg ik mijn eerste echte paard.. Een 4,5 jarige tuiger van 1.65 ( ik ben nu uitgegroeid en een kleine 1,65 )
Nu heb ik weer op een pony, vind dit veeeeeeel leuker!!!
Ergens in de toekomst zou ik graag nog een paard erbij willen, maar geen haar op me hoofd om me pony daar voor weg te doen!!

Ik zou er nooit voor kiezen om mijn pony weg te doen, omdat ik een goede zit heb.. Sorry, maar de top halen is hoogst onwaarschijnlijk of paps en mams moeten je overal heen willen sjezen en een grote zak met geld hebben.. Ook een 4 jarig goed doorgereden paard zou voor mij al afvallen.. Met 4 inrijden vind ik vroeg zat..

Maar zo zijn er ook mensen die erg wedstrijd gericht zijn, en er alles aan doen om hoog te komen..
Ik zou zelf ook graag wedstrijden rijden, helaas voor mij geen lieve paps en mams die dat doen, dus zal ik zelf trailer moeten kopen, E rijbewijs moeten halen, en met mijn lieve kleine appie tussen de paarden moeten rijden..

Het is echt een besluit waar je goed over na moet denken, het kan goed komen, maar het kan ook verschikkelijk fout gaan

Edit; even wat veranderd, klonk beetje bot :)
Laatst bijgewerkt door Oliebollie op 17-06-09 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:43

ik zou voor het paard gaan maar dat ben ik (ben niet zo'n pony mens :P)
ik weet niet hoe sterk de band met je pony is... de band met het paardje komt vast wel toch? en je moet toch een keer afscheid nemen van je pony... moeilijke keuze....succes :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:52

Maar moet die keuze echt vandaag gemaakt worden..? Daarmee sta jij onder druk en keuzes maak je het beste als je er even de tijd voor hebt. Wie heeft dat zo bepaald? De eigenaar van het paard/pony, je ouders of anderen?

Ik zou me niet 'gek laten maken' door die druk. Morgen kan alles weer anders zijn. Ik geloof niet dat je je voor 3 jaar vastlegd met deze keuze. (welke het ook wordt)

Natuurlijk is het ingewikkeld om afscheid te nemen van een dier waar je al 2 jaar fijn mee rijdt.
En die keuze kun jij alleen maar maken.
Met een nieuw paard kun je ook weer een band opbouwen. Dat je niet gelijk dezelfde klik hebt als met je pony waar je al veel langer op rijdt is logisch.
Voor de pony ben je w.s. echt te groot, dus dan is het de vraag hoe lang je er nog echt prettig op kunt rijden (ivm balans etc)
En pas dan is het de vraag of je dit paard moet kiezen. Er kan zich toch nog wel weer een situatie voordoen met een paard/pony.
De grote vraag is of jij dit paard wilt rijden en je kunt vinden in de voorwaarden/verwachtingen die de eigenaar stelt (hoe lang mag je dan op dit paard rijden of loop je kans dat hij weer wordt verkocht?).
Wil jij de wedstrijdsport zelf wel in of wil je 'gewoon' lekker rijden?
Dat zijn de vragen waar je een antwoord op moet vinden, vandaag of anders een andere keer.

Heel veel succes en wijsheid gewenst.

Wanted2003

Re: Pony naar paard... Hoe ervaarden jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:21

Ik ben ook voor mijn 18e naar de paarden overgestapt. Op een gegeven moment werd ik écht te groot, had weinig motivatie meer met de pony en wilde verder. Ik was echt dol op mijn pony, en het was vreselijk haar te moeten verkopen. Maar ze heeft een geweldig thuis nu en dat verzacht echt. Ik geniet er nu echt van als ik hoor dat haar nieuwe eigenaresse super resultaten boekt.
De overgang naar de paarden zelf is groot, bij de pony's is het op wedstrijden nog wel gezellig en gemoedelijk. Bij de paarden is het echt zo van: ik rijd hier voor mezelf en heb met niemand wat te schaften.

Succes met de keuze

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:26

Ik zeg nee.
En niet omdat ik vind dat je niet over moet naar de paarden.
Maar omdat Armani niet jou paard is.

Als je een nieuw paard aanschaft moet er een klik zijn.
Het moet liefde op het eerste gezicht zijn!!!
Is dat het niet?
Doe het dan als je blieft niet.
Je kan ondertussen gewoon verder kijken naar andere paarden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:34

In België moet je op 16 naar de paarden, ik schakelde dus vroeger over, op mijn net 15.
Je moet nu keuzes maken, wil je verder in de paardensport? Dan zou ik luisteren naar de commentaar over je houding, als je deze kapot zal doen door op een pony te blijven rijden dan zijn je kansen om goed te worden al goed verminderd. Ga je dat jonge paard dan kopen of blijft hij van je instructeur, een beetje zekerheid is best handig...
Wat gebeurd er als je vandaag niet beslist? Gaat het paard dan weg, of wil je instructeur je gewoon onder druk zetten zodat je toch voor het paard zou gaan?

Denk goed na meid, deze keuze kan je verder brengen in de sport.. maar kan je ook heel veel verdriet kosten.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:40

het is je eigen keuze en natuurlijk moet je naar je gevoel luisteren.. maar als je echt verder wil in de sport zou ik armani kiezen. en als je op langer termijn meer recreatief wilt rijden en toch ook wel wedstrijden maar niet hoog in de sport, dan kun je natuurlijk gewoon bij je pony blijven..
wat ik zou doen?
ik zou voor armani gaan.
een klik komt er heus wel..
maar het moet wel je eigen keus zijn!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:42

De beslissing je pony weg te doen kan je heel erg veel verdriet geven. Het is niet iets wat je in een dag kan of moet beslissen. En zeker niet als je nog zo twijfelt als jij.

Wacht gewoon nog even, groei naar het idee toe, kijk alvast om je heen of je een heel goed huis kan vinden voor Bikkel waar je vrede mee zou hebben. Doe wat onderzoek, naar je eigen gevoelens en naar wat Bikkel nodig heeft.

Laat je niet onder druk zetten. Als je nu nee zegt en met Bikkel verder gaat betekend dat niet dat je niet over een half jaar alsnog kan besluiten hem te verkopen. En wat er dan voor een paard voorbij komt zie je dan wel weer. Er zijn paarden genoeg en een half jaar meer of minder zal je kansen in de sport echt niet gelijk verkleinen, je bent pas 15!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:50

X_Linz_X schreef:
het is je eigen keuze en natuurlijk moet je naar je gevoel luisteren.. maar als je echt verder wil in de sport zou ik armani kiezen. en als je op langer termijn meer recreatief wilt rijden en toch ook wel wedstrijden maar niet hoog in de sport, dan kun je natuurlijk gewoon bij je pony blijven..
wat ik zou doen?
ik zou voor armani gaan.
een klik komt er heus wel..
maar het moet wel je eigen keus zijn!

Nee, dat is helemaal het verkeerde uitgangspunt.
Als je een paard koopt moet er WEL een klik zijn.
het is niet altijd zo dat die klik er vanzelf wel komt.

Geloof mij, ik weet het, heb het zelf gehad.

Het moet een soort liefde op het gezicht zijn.
Je moet er van kunnen dromen snachts.

Er moet een glimlach op je gezicht komen die er niet meer afgaat bij alleen al het idee dat hij van jou word.

Als je verder wil komen in de sport, dan heb je een paard nodig waar het goed mee klikt.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 19:57

Ik denk dat je het beste nog lekker tot je 18e op je pony door kan blijven rijden :) Een paard kopen waar je geen klik mee hebt (en zo te lezen heb je dat niet met deze) moet je niet doen. En wie zegt dat je met jouw Bikkel niets kan bereiken? Aan je onderschrift te zien ben je al M1, dat is al heel wat! En als je springen leuk vindt, gewoon blijven doen! Tegen de tijd dat je echt te groot bent voor je pony, zou je een paard kunnen gaan zoeken, maar ik zou niet zomaar de eerste beste kopen. Je moet er een klik mee hebben, en het moet voor jou een fijn paard zijn. Als jij ook graag wil springen, moet een paard niet over een kruisje van 20cm struikelen :D
En verder ben ik het met Daantjuhh eens! Je moet echt een klik hebben, het moet jouw nieuwe droompaard worden!

edit: en om op de vraag te antwoorden: De overstap van pony's naar paarden ging voor mij erg makkelijk :D Vorstin (mijn paard) heb ik tot ik 18 werd bij de pony's gereden (ze was toen nog niet zo groot), en vanaf dat ik 18 werd rijden we bij de paarden. Toen dus nog officiël met een pony, maar vorige week op de stamboekkeuring is Vorstin gemeten, en ze is 1.61, een paard dus :D!

IrisW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 13:44

Bedankt iedereen! Ik heb na lang denken en twijfelen toch besloten om voor Bikkel een goed tehuis te vinden. Iemand die al wat ervaring heeft en een goede sportpony wil om mee te wedstrijd rijden. Natuurlijk gaat het voor dat hij een mooie stal heeft, met veel andere pony's en weidegang.