Singel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyciee050

Singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:59

Mn paardje Mozaiek ,
best wel makkelijk met
opzadelen en met rijden
ook een schat en dergelijke
alleen als de singel wordt
aangetrokken, is het net of
het hem echt pijn doet ...
Ik vindt dit echt vervelend,
en wil natuurlijk niet dat hij
ergens pijn aan heeft...
dat zou ik mezelf laten bezuren
dat me dat dan zou zijn ongaan...
maar ik weet niet wát het is ,
ik wil gewoon dat het over gaat.
dit maakt hem bij opzadelen soms
erg vervelend, weet iemand wat dit kan wezen???

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:15

singeldwang?

DUDIEFOREVER

Re: Singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:17

Ja, ik denk nare ervaring met de singel, je hebt hem zeker nog niet lang, want als je hem al een jaar had, kwam je niet nu aanzetten met je probleem.
Probeer gaatje voor gaatje aan te singelen, en niet opeens van 1 naar 3 gaten hoger..

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:56

Nee, ik rijd er ook nog niet heel erg lang((zeg maar , een maandje of wat ... februari/maart)) dus tja, beetje moeilijk dan he ;)
Ik rijd hem wel het meeste, en ookal vanaf de eerste keer.
ik ga vaak naar hem toe, geef hem meer aand8 dan de meesten en van die dingen(niet dom bedoeld,is nou eenmaal zo)
maar, hoe bedoel je dat eigenlijk van ja als je hem al een jaar had dan dit en dat en dan kwam je nu niet aanzetten met je problemen en blablabla...
hy heeft dit al een tijdje, te horen aan de mensen van de manege.
ik behandel hem als mijn eigen, en heb vertrouwen in hem (ook andersom BTW)
alleen de singel dat gaat bij iedereen, ook de instructeur, gewoon af met een piep en de oren gaan naar achteren.
op de manier waarop jij het zei kan ik het woensdag nog wel even proberen maar denk niet dat het iets gaat helpen.
op 1 gaatje gaat wel makkelijk af, alleen zodra het wat meer wordt aangesingeld is het piep.
dus tja...
toch bedankt ;)

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:00

Joyciee050 schreef:
maar, hoe bedoel je dat eigenlijk van ja als je hem al een jaar had dan dit en dat en dan kwam je nu niet aanzetten met je problemen en blablabla...

Ik denk dat ze daarmee bedoelde dat je, als je dit paard al langere tijd (zelf) in bezit zou hebben, je er al eerder een oplossing voor gezocht zou hebben.

Maar uit wat jij schrijft volgt dat het om een manegepaard gaat en dat ie dus niet van jou is.

Het klinkt in ieder geval als een typisch geval van singeldwang, en het is niet het enige (manege)paard wat daar last van heeft. Het komt veel voor.
Lijkt me ook erg lastig om er wat aan te doen, aangezien er veel verschillende mensen met hem werken en die vast niet allemaal met beleid zullen aansingelen.

newie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 09:02

neem de tijd om op te zadelen, doe alles rustig aan, leg het zadel goed op zijn rug, kijk goed of de haren vlak liggen en de singel op de goeie plek zit, kijk ook altijd even of zijn buik helemaal goed schoon is..

gaatje voor gaatje aansingelen is het prettigst voor het paard, hoe zou jij het vinden als ik in 1 keer je riem 3 gaten strakker trek ??

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:28

Cdc Schreef:

Lijkt me ook erg lastig om er wat aan te doen, aangezien er veel verschillende mensen met hem werken en die vast niet allemaal met beleid zullen aansingelen.

Ehm... nee, want hij wordt weinig bereden...
in de les ben ik alleen al de enige die hem bereid ;)
en dan bedoel ik ook echt elke week bereiden, verzorgen alsof het mn eigen is (want zoveel betekent hij voor me) en veel aandacht geven . alle anderen die doen dat niet zo ...
dus vaak bereden word ie niet ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 10:21

mijn vorig verzorgpaard was ook zo: begon al te bijten van stress toen ik de singel nog maar vast nam. ze had altijd wedstrijden gereden, dus steeds vrij vlug aangesingeld. heb het haar kunnen afleren door telkens 1 gaatje verder aan te trekken nadat ik iets anders had gedaan. met mijn ruintje doe ik het nu ook zo: eerst zadel erop, gewoon singel los errond doen. dan zijn 2 voorste getjes aandoen, singel 1 gaatje aantrekken. 2 achterste getjes aandoen, nog een gaatje aantrekken. hoofdstel aandoen, nog een gaatje erbij. uit de wei halen, een eindje wandelen aan de hand, nog een een gaatje, en dan er pas op. Hij merkt er eigenlijk niks van dat ik hem aansingel. ik zou het zo proberen. kan wel een tijdje duren,omdat zo'n paard angst heeft van de singel, en dus al reageert op het gevoel van de singel. maar singel haar aan in zoveel mogelijk keren.

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 10:23

Ja, das ook een idee .
Dankjewel : ' )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 02:02

Ik doe precies hetzelfde als wat meliciana doet. Je kan ook nog eerst de plekken waar het zadel ligt poetsen, zadel erop en dan gaatje voor gaatje aansingelen. Heb je namelijk nog iets meer dingen om te doen (de rest van je paard poetsen) en doe je er dus nóg langer over voordat je hem helemaal aangesingeld hebt:)
Je zou ook nog een singel met elastiek kunnen proberen, hielp mijn paardje er destijds ook vanaf:)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:54

ik laat mijn pony kijken als ik hem aansingel en als ie braaf is krijgt hij wat brokjes...maar door hem te laten kijken wat ik aan het doen ben gaat het eigenlijk heel goed.....

ThatsHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 18:47

Doet hij dit alleen als je hem aansingelt, of ook gewoon als je aan zijn buik zit? ;)

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 12:31

ThatsHeleen schreef:
Doet hij dit alleen als je hem aansingelt, of ook gewoon als je aan zijn buik zit? ;)

Alleen met het aansingelen .

E_special

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 21:08

Je kunt ook eens een andere singel proberen ( van ander materiaal). Of een bontje over je singel!
En inderdaad rustig aansingelen het lijkt namelijk op singeldwang

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 21:10

ik doe het gwn rustig aan met aansingelen ,
maar inderdaad zal ff singelbontje voor hem kopen
bedankt voor advies
xx

nicky89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 01:26

Het kan eigenlijk 2 dingen zijn, Pino had dit ook...

Of hij heeft er al last van gehad, en heeft nog nare herinneringen aan de singel (pijn) waardoor hij zo vreemd doet.
Of het doet hem op dit moment pijn...

Wat bij Pino hielp was het controleren van het zadel door de zadelmaker, en een fysiotherapeut die zijn spieren heeft gecontroleerd. Aanpassing aan het zadel, controle en behandeling door de fysio en Pino was weer de oude!

Karinnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 21:15

Rustig aandoen met aansingelen. Gaatje voor gaatje. Misschien werkt een singelbotje ookwel