gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:23

Hallo,

Ik heb sinds zaterdag een pony en als ik haar bij dr borst borstelde of aaide deed ze dr oren plat.
Nu is vanmiddag de zadelmaker geweest voor een zadeltje die heeft staan duwen en trekken op het zadel om te zien of het echt goed zat.
Toen ik vanavond naar haar toe ging deed ze echt dr oren plat toen ik de stal in kwam en met dr neusvleugels helemaal aangespannen en hapte gericht naar me.
Toen heb ik haar over de hals geaaid tot ze dr oren naar voren had en ging toen de stal uit.
Ze had zich inmiddels omgedraaid en ik riep haar nog even om haar een laatste aai te geven en toen kwam ze met dr oren in dr nek en dr mond open op me af (gestierd)
Wat zou dit kunnen wezen?!
Let wel heb haar nog maar 3 dagen en als ik op haar ribben of kont poets is er niks aan de hand maar als ik haar maar aanraak op haar voorbenen, hals en borst is het mis.

Graag jullie advies hierover

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:35

Doet de merrie dit pas sinds jij haar hebt, of deed ze het ook al bij de vorige eigenaar?

En doet ze het alleen als je poetst en/ of in haar stal? Hoe is ze verder in de omgang?

Het is wat moeilijk om afgaande op jouw verhaal te analyseren waarom ze het doet, maar het klinkt alsof het niet ondenkbaar is dat ze wat minder leuke ervaringen heeft opgedaan met onze soortgenoten :=

ozzyhorse

Re: gericht aanvallen oren plat, neusgaten gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:37

Dominantiespelletje. Heb je toevallig klompen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:40

Elk paard dat mij op die manier aan komt vallen, krijgt een flinke mep. Trauma of niet: mijn leven is mij lief :=

Mijn pony heeft dat ook een tijd gedaan, bleek achteraf een tumor te zijn op zijn been waar hij heeeeeel erg last van had en absoluut niet mee wou uit de wei (en dus van te voren maar in de aanval ging). Die link had ik pas later gelegd, toen de tumor begon te bloeden... en nadat de DA de tumor had verwijderd, bleek dat ding onhuids enorm te zijn. Groter dan wij dachten...
(heb hem wel elke keer dat hij mij kwam aanvallen echt hard geraakt met wat ik in mijn hand had, van zweep tot touw: anders had hij mij wel geraakt namelijk)

Dus kijk je paard goed na, misschien heeft ie ergens last van!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:41

Ik denk dat je iets te snel doordraaft ozzyhorse. Laat die klompen nog maar even staan ;)

Cdc stelt goede vragen, denk ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:45

jammer dat idd meteen iemand met klompen op de proppen komt. Klinkt mij eerder als wantrouwen in de oren. Kan zelfs een paniekreactie zijn om zichzelf te verdedigen. En dat verbetert niet echt na een klompen actie

Eens praten met de vorige eigenaar kan wellicht verhelderend werken. Anders iemand met een gedegen kennis van zaken vragen om het te beoordelen.

Ben overigens ook wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:49

Afstaffen!! En niet zuinig ook! Ik ken dit gedrag maar al te goed van div. paarden die hier zo op stal zijn binnengebracht.
Wat er in het verleden ook is gebeurd ( en dat is vaak te erg voor woorden anders reageerd een paard niet zo!) hij of zij mag jou als mens nooit aanvallen anders is het hek van de dam en kan je het paard als eigenaar binnen no time niet meer benaderen. Dus ...sorrie voor al de penny's...grof geweld terug!
MAAAR...zodra het dier terug trekt, direkt belonen, belonen en nog eens belonen! Sta jij zelf niet sterk genoeg in je schoenen en denk je niet voldoende ervaring te hebben om dit op te lossen, roep dan hulp in van een ervaren iemand!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:51

Eens, Aerdenhout. Een aanvallend paard kan levensgevaarlijk worden. Er is maar 1 oplossing, niet bang zijn en niet aarzelen om een beuk met je knie tegen de borst te verkopen, of desnoods een harde draai om de oren geven met een om mijn part, klomp.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:54

Misschien kun je de penny opmerking achterwegen laten.

Laten we even afwachten wat ts voor antwoorden geeft... Een compleet verhaal is in zo'n geval niet overbodig. Zo'n paard flink aanpakken kan zeker maar dan wel door mensen die weten wat ze doen. En laten we eerlijk zijn tot nu toe is er nog maar bar weinig info. bekend.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:54

Nou wat die klompen betreft: Toen ik de mijne met een paar dagen had was ie ook gespannen op zijn nieuwe plek. Hij deed niet zo gemeen ofzo maar bij de gedragingen die ik toch echt niet wilde hebben, heb ik er meteen op gereageerd dat hij dat dus niet bij moest doen! (hoef uit handen trekken bijv en zachtjes zijn tanden in mijn bil zetten omdat ik zijn hoef dus vast hield. Of niet netjes naast me meelopen) Dus ik had echt wel even corrigerend opgetreden als hij zo gericht zou bijten! Niks aaien (dus paaien dus niet de leider zijn) bij dat gedrag, maar minstens een ferme brul zodat zij doorheeft dat dit dus nooit mag. Ook niet als je haar maar 3 dagen hebt.

Bij mij op stal zeiden ze heel simpel: hij mag gespannen zijn, lopen snuiven, lopen showen en rondrennen prima. En alles eng vinden. Maar gedrag dat je nooit wilt zien moet ook meteen aangepakt worden. Want elke keer dat zij dit doet (zelfs uit gespannenheid, nieuwheid) test ze toch uit in hoeverre jij haar corrigereert en dus leiderwaardig bent.

Van mij had ze een tik gekregen en een flinke brul zodat ze dat de volgende keer wel laat. En als ze DAN met de oortjes naar voren staat krijgt ze een aai van mij. Maar dus niet paaien en lief doen totdat madam heeft besloten weer lief te doen tegen je.

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:00

aerdenhout1 schreef:
Afstaffen!! En niet zuinig ook! Ik ken dit gedrag maar al te goed van div. paarden die hier zo op stal zijn binnengebracht.
Wat er in het verleden ook is gebeurd ( en dat is vaak te erg voor woorden anders reageerd een paard niet zo!) hij of zij mag jou als mens nooit aanvallen anders is het hek van de dam en kan je het paard als eigenaar binnen no time niet meer benaderen. Dus ...sorrie voor al de penny's...grof geweld terug!
MAAAR...zodra het dier terug trekt, direkt belonen, belonen en nog eens belonen! Sta jij zelf niet sterk genoeg in je schoenen en denk je niet voldoende ervaring te hebben om dit op te lossen, roep dan hulp in van een ervaren iemand!

Ik heb zelf een hoop 'geschifte' paarden gereden (handelsstal van een pruthandelaar toen ik jong was), maar over het algemeen werden ze toch weer redelijk handelbaar als ik met ze aan het werk ging.
Uit de post van de schrijver volgt dat ze de merrie wel kon benaderen (misschien is dat nu anders, dat weet ik niet), dus ik zou dan eerder proberen haar aan het halster uit de stal te halen en met haar in een paddock of ronde longeerring te werken om aan een vertrouwensband te werken.

Jouw reactie kan ik me voorstellen, maar zou niet mijn eerste optie zijn. Als de merrie slecht behandeld is bevestig je haar alleen maar in haar wantrouwen door er meteen op los te slaan.

Mijn eerste stap zou dus zijn om te proberen de oorzaak van haar gedrag te achterhalen (en daarom de vragen in mijn eerdere post) en op basis daarvan te besluiten wat de volgende stap is. (En dat zou kunnen zijn wat jij hierboven beschreef).

Overigens zou ik mij ook flink achter mijn oren gaan krabben als ik dit paard had gekocht en nu met dit gedrag geconfronteerd zou worden. Weet natuurlijk niet hoe de merrie zich verder gedraagt, maar als ze heel naar in de omgang blijkt zou ik mij kunnen voorstellen dat je haar niet zou behouden en haar dus terug zou brengen naar de vorige eigenaar.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:05

Sorrie Less, maar de "pennie" wil meestal liever niet dat er ook maar een kleine tik word gegeven en lost alles op met een aai en lief stemmetje. Vandaar het woord PENNIE, dat eigenlijk niet meer gebruikt mag worden op bokt, maar iedereen toch stiekum doet!

CdC...natuurlijk heb je volkomen gelijk als je zegt dat je in elk geval moet proberen om te achterhalen wat de oorzaak is van zulk gedrag, maar dan nog mag een paard ( die vele VELE malen sterker is dan een mens) ons niet aanvallen. En soms is de achtergrond niet te achterhalen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:06

Maar als het een uitproberen is, is dan een foute reactie zeg maar even (om het zwart wit te stellen) nog wel terug te draaien? Heb je dan niet al een stukje ingeleverd en het paard een stukje gewonnen? Is de eerste klap (misschien hier letterlijk) niet een daalder waard?

En al zou er veel mee gebeurd zijn, is dan een duidelijke correctie (niet meteen met klompen) niet ook gewoon eerlijk en op zijn plaats? zachte heelmeesters....?

Daarbij lees ik in het profiel dat het om een jong net ingereden paard gaat. Dus dan is "uitproberen" een goede kanshebber.
En de TS is 26 met vele jaren paardervaring, dus geen jonge penny zeg maar... (OK die heb je ook in volwassen vorm)

Wat de reden ook mag zijn, dat kun je altijd later nog met grondwerk etc proberen recht te breien en een vertrouwensband opbouwen. Maar in 1 van de eerste dagen even duidelijk te horen krijgen van de nieuwe baas dat deze niet van gericht bijten gediend is, is toch niet verkeerd?

Edit: zinsbouw aangepast

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:09

De eerste klap is zeker een daalder waard.
Mijn eerste eigen paard was een uitgekoerste draver, die ik had gekocht voor de mensport.
Toen ik hem zou voeren, bedacht hij dat hij mij met blote tandjes even de boks uit wilde sturen. Omdat ik niet hou van paardenbeten, heb ik hem dus echt wel even kennis laten maken met een klomp. Hij heeft het nooit meer gedaan.
Die klap was eigenlijk wel 10 euro waard.
Wat de reden ook is, bijten en aanvallen kan levensgevaarlijk zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:12

Helemaal mee eens! Vanaf het begin de leider zijn en niet 2 weken later eens proberen! Maar nogmaals...vergeet het belonen niet! Dat is dus je stukje lijn naar het vertrouwen.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:13

Precies, als ze even later geen kwaad in de zin hebben, is het prima om het paard even te belonen. Maar als je gaat aaien en aanpankoeken, na een aanval, beloon je de aanval. En kun je wachten op de volgende.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:15

Ik ben ook benieuwd welke eerdere signalen van "agressie" het paard aangeeft voordat de tanden richting ts ging en hoe daarop werd gereageerd.

Zoals ik het nu lees waren dit dus die oren in de nek, waarnaar de neusgaten volgde en ts. haar toen ging aaien op de borst. Hoe heb je je grenzen aangegeven ts? Je zal zelf op dit soort momenten geen vinger moet geven, want de hand volgt en binnen een dag sta je onderaan de rang.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:16

Nog een tip, als je paard je aanvliegt, is het beter om hem met een voorwerp af te straffen dan met je handen. Om te voorkomen dat de volgende keer je handen aan de beurt zijn, of je paard daar bang voor wordt.
Stel je geeft hem een mep met gele klompen, dan is er later niks loos, als je voortaan zwarte werkschoenen aan trekt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:25

Ik moet wel even lachen om die klompen hoor!! Zie dat al helemaal voor me..paard valt aan..eigenaar trekt eerst klomp uit ( stalschoen duurt even ietse opietsie langer!) en staat vervolgens in de mest van het paard...paard schrikt, wat ook de bedoeling was, maar komt vervolgens op de blote poten van de eigenaar terecht die juist op klompen liep om die gebroken teen te voorkomen!! :D
Ik sla op zo'n moment met alles wat ik maar in mijn buurt heb, en dat zijn dan meestal mijn handen of voeten...MET schoenen welliswaar!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:31

Bedankt voor alle reactie's.
Wat ik heb begrepen is dat ze van de fokker naar een boer is gegaan waar ze samen met een hackney op het land heeft gestaan tot een handelaar ze samen opkocht, bij de handelaar is haar vriendje verkocht waar ze zeker 3 jaar mee heeft samen geleefd, ook is ze bij de handelaar zadel mak gemaakt (door penny meisjes) zadel erop en erop gaan zitten vermoed ik want longeren kent ze niet. de meisjes zeiden dat ze nu 3x op haar 'gereden' hadden (met iemand ernaast want hulpen kent ze absoluut niet) maar volgens de zadel maker die er vanmiddag was is ze al vaker gereden omdat ze volgens hem een zadel op heeft gehad wat te ver achterover lag (kussens onvoldoende gevult). Nu staat ze sinds zaterdag bij 'ons' op stal en heb toen geprobeerd om haar te longeren, maar ben ik snel mee gestopt omdat ze dat nog niet snapt en ik haar niet wil verpesten (ga vanaf morgen met begeleiding dit oppakken) als ze los in de stal staat doet ze dr oren in dr nek en hapt ze als dat geen indruk maakt draait ze naar je toe (heeft nog niet getrapt maar als dit zo door gaat ben ik bang dat dit wel gaat gebeuren) als ze maar eenmaal een halster om heeft doet ze dr oren ook wel in dr nek als je haar aanraakt op dr borst, dr nek (waar je normaalgesproken beloond) en dr voorbeentjes.
Heb net aan de staleigenaar gevraagt of ze het ook bij hem deed, maar dat deed ze niet zei hij, maar toen hij het wilde laten zien deed ze het nu dus wel. Zaterdag had ze nergens 'last'van en gisteren ook nog niet echt (wel dr oren in dr nek en af en toe eens happen, maar niet gericht)
Verder is de spier die precies onder de manenkam loopt dik en stug, maar als ik hier aan zit (hard of zacht) vind ze niet erg dan heeft ze dr oren gewoon naar voren en zoals ik al eerder zei vanaf na de schouder tot aan dr kont kan ik haar overal aanraken is er niks aan de hand.

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:39

Zoals je het nu beschrijft klinkt het idd als een dominantiespelletje. Ze is duidelijk haar grenzen aan het opzoeken (en gaat daar steeds verder in).

Kwestie van timing (oren in de nek leggen moet ze zelf weten, maar zodra ze uitvalt/ bijt moet je dat direct bestraffen).

Heb je het gevoel dat je daartoe zelf voldoende in staat bent?

Fijn trouwens dat je begeleiding krijgt bij het verder beleren van de merrie!

Hoop dat je binnenkort gewoon fijn met je merrie kunt werken (of dat nou in de stal is of als je erop rijdt).

Succes!

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:41

Om wat voor ras gaat het eigenlijk?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:47

trouwens, ik ben van mening (misschien fout) maar dat een pony zoiets niet zomaar doet en dat er een rede voor moet zijn.
Voor zover ik weet was ze bij de handelaar lief, ik zit zelf te denken dat het misschien komt (zoals ik van de handelaar begrepen heb) dat ze eigenlijk niet of weinig op stal heeft gestaan en nu staat ze overdag buiten en 'snachts op stal en mss dat ze ook haar vriendje mist en dat alles bij elkaar ze het vertrouwen is kwijtgeraakt?
Als ik haar wil pakken zorg ik eerst dat ze zo staat dat ik direct naar haar hoofd kan lopen (en dat ik niet ineens tegen een achterwerk aankijk) zodra het halster erom zit valt het mee het is dus puur als ze in stal staat zonder halster. Daarbuiten ook wel maar veel en veel minder dan is het meer de reactie die je van een hengstige merrie zou verwachten af en toe een chaggerijnig uit de hoek komen.
Het gaat om een New Forest merrie.
Verder is ze echt een schat van een beest hoor (heb haar tot nu toe 10 min. geprobeert te longeren en 2 dagen lekker gepoetst(wel ga ik er soms als er iemand is om haar vast te houden ff op zitten zodat ze daaraan wel gewent blijft) (ook dan is er niks aan de hand maar als ik haar dan beloon staan de oren naar achteren)

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:51

idylle schreef:
trouwens, ik ben van mening (misschien fout) maar dat een pony zoiets niet zomaar doet en dat er een rede voor moet zijn.

Helemaal eens, maar het resultaat daarvan moet natuurlijk niet zijn dat jij rekening moet gaan houden met de grillen van jouw merrie. Toch?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 21:56

Ja dat is ook weer zo, maar wil haar ook niet verder 'verpesten' als dit door eventueel verpesten komt. Wat ik niet goed snap is: ik heb haar gekocht voor mn zoontje van 7 jr en haar gekozen omdat ze zo mak en lief enzo was voor een 4 jarige. verbaast me gewoon ontzettend dat ze zo braaf is terwijl( als het verhaal van de handelar klopt) ze nog bijna niks gewent is.
Als het om een machtsspelletje gaat ga ik die zeker winnen :P maar als het stress o.i.d. is ja dan vind ik niet dat ik haar daarvoor hardhandig aan kan/mag pakken