Bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joyciee050

Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:53

M'n paard * paard die ik berijd, @ manege* kan er ábsoluut níét tegen als iemand te dicht voor hem komt of te dicht achter hem loopt.
Laatst in de les werd degene voor mij en Mozaiek naar ons toe geduwd door dat meisje voor haar.
Dus Mozaiek raakte meteen in paniek, hij ging ongelófelijk tekeer... bokken en gilde de hele manege bij mekaar.
Hij is er echt super bang voor, en nu ook al andere paarden en pony's voor hém.

Weet iemand hoe ik hem hiervoor minder bang kan maken, of het hem kan ''afleren'' dat hij steeds zo in paniek raakt?
x.Groetjes.x

Anoniem

Re: Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:55

Zou jij het fijn vinden als je met je neus in iemand anders z'n kont moet lopen? ;) :D

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:57

Dat is sommige paarden nou eenmaal eigen en inderdaad wat Anthea ook al zegt zou jij het leuk vinden?
Het ene paard geeft er niks om en het andere paard is nou eenmaal op zijn privacy en ruimte gesteld.
Dus gewoon accepteren en mee leren leven.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 13-09-09 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfouten verwijderd.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:57

is het paard daar al lang op de manege?
geef hem meer ruimte

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:58

Gewoon niet te kort op of voor andere rijden en voorkomen dat hij zo in paniek raakt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:11

kan meerdere oorzaken hebben, slechte ervaring opgedaan? ergens van geschrokken? een grote persoonlijke zone?

ik zou eerst eens kijken wat de oorzaak is en voorkomen dat het mis gaat, maak duidelijke, heldere afspraken! voorkom dat het misgaat.

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:12

Ja, alleen het was met het oefenen van het diploma rijden
en dan rijd je (tenminste wel bij ons) niet allemaal een kant op.;)
En zoals ik al eerder zei;Hij is soms nogal snel...voor je het weet zit je op iemand .
En als ik er dan achterweg probeer te gaan geeft meneer een gil waardoor de rest zich helemaal de aap schrikt.
en ja, hy is inderdaad wat op zichzelf ;)
alleen ook een heel erge angst om een trap te krijgen kennelijk o,O
Ow en over wat gezegd werd over achter iemands kont aanlopen, ik bewaar met Mozaiek altijd voldoende ruimte .

En Mozaiek is daar al wel een tijdje, geen idee hoe lang eerlijk gezegt

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:49

Volgens mij geldt dit voor de meeste paarden en niet specifiek voor manege-paarden.
Veel paarden vinden het (om uiteenlopende redenen) niet prettig om dicht in de buurt van een ander paard te lopen.

Persoonlijk lette ik ook altijd goed dat ik niet te dicht bij een andere ruiter in de buurt kwam als ik op mijn paarden reed, dus mijn enige advies is: probeer je paard gecontroleerd te rijden (je schrijft dat hij soms snel is, probeer hem dus nog meer onder controle te krijgen en onder je te houden) en houd afstand!

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:40

Afstand houden dat doe je met de auto tenslotte ook anders krijg je ook brokken.
En als hij sneler dan zijn voorganger wil moet je op tijd afwenden of hem gewoon onder controlle houden.

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:23

ja, alleen ik kan wel steeds weer achter of voor iemand weggaan maar dan blijf ik bezig met hem :P
@cdc; het geld ook gewoon voor ieder paard.
Alleen hy is er wat moeilijker mee..
toch bedankt voor 't advies

ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:33

Tja dat is de eenige oplossing.
Dus als je dat niet kan recpecteren en niet berijdt bent om daar rekening mee te houden dan moet je gewoon niet meer op hem rijden.
Dan zeg je dat tegen je instructice dat je het vervelend vindt en dat je niet vanplan bent er rekening mee te houden en dat je dus weigert om nog op hem te rijden.
Wat dacht jij dan dat je voor adviesen zou krijgen?
Om het eruit te slaan?
Dat is ook niet echt vriendelijk he.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 12:44

Probeer de aandacht van je paard meer bij jou te houden. Hij moet eigenlijk zo geconcentreerd zijn op jou dat hij niet meer op de andere paarden let. Ik zou verder nog steeds proberen zoveel mogelijk afstand te houden van de andere paarden. Als je moe wordt van het afwenden kan je ook een tijdje ergens op de volte gaan werken met je paard.

Probeer het aan te voelen wanneer ja paard in paniek raakt en probeer hem dan voor te zijn door iets van hem te vragen (overgang, stelling, pasje opzij, verzin maar iets).

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:52

Ja , inderdaad.
Nee ik wordt niet moe van het afwenden.
Doe alles voor dat paard .
@ het gedeelte op de volte werken , dat dacht ik toen ookal alleen het was met het diploma-oefenen .
dus kan dan niet de hele tijd mn eigen gang gaan :P
Maar verder gaat het ook wel steeds beter, bedankt voor het advies.

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 17:07

Misschien tegen mensen zeggen hoe het zit, en afstand houden!
En vragen of ze een beetje rekening willen houden..

Joyciee050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 13:11

Ja doen ze al ;p

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:55

Je hoort nooit zo dicht op je voorganger te komen dat het problemen kan geven, altijd buiten bereik van de achterhoeven van je voorganger blijven. Als je dat niet kan of wil zit je in een groep die te hoog gegrepen is voor je. Dat is namelijk het nadeel van veel gevorderde groepslessen, dat iedereen kriskras door elkaar heen rijdt. En dat heeft ook een reden: Zo leer je op een normale manier rijden, normale omgangsvormen in een rijbak en ook te kijken naar wat de anderen doen. Wat denk jij dat er op losrijterreinen gebeurt op wedstrijden? Daar rijden soms wel 20 mensen in een 20x 40 meter bak, die allemaal willen oefenen voor hun proef. En dat wordt knap lastig als er eentje tussen zit die te beroerd is op te letten en steevast alleen maar doet waar ze zelf zin in heeft!

Dus: Of er zelf rekening mee houden, op tijd afwenden of van tempo veranderen of een andere oefening inzetten, of een nivo lager gaan rijden waar alle paarden in dezelfde richting lopen. Als je geen nivo lager wil zie het dan maar als een goede oefening om o.a. oefeningen snel op elkaar te laten volgen en gewoon op te letten.