veulen houd van bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

veulen houd van bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 18:23

ons merrie shetlander veulen is nu ongeveer 2 maanden oud en bijt al van dag 3 eerst was het nog zachtjes maar sinds 3 weken ongeveer bijt ze me gewoon blauwe plekken laatst stond me moeder bij der en die beet ze zo in kuit waardoor die ook weer een blauwe plek had we straffen haar wel door onze stemmen goed te verheffen maar dit werkt gewoon niet ze blijft gewoon bij je staan ook als je der een tik geeft blijft ze gewoon staan en als je dan gelukt heb word ze boos op je draait de kont loopt een meter en schopt omhoog(ze schopt niet tegen ons aan) maar ik krijg dat bijten er niet uit heeft er iemand een goeie tip hoe ik dit eruit kan krijgen weet wel dat het allemaal met aandacht te maken heeft want als je haar aait of aanhaalt doet ze niks maar als je dan een van de andere paarden even wil aanhalen dan bijt ze alweer iemand tips.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:36

Ik weet dat het bij ieder verschilt maar je moet gewoon duidelijk maken dat jij de baas bent, als ze nu niet luisteren, wie weet wat je later dan krijgt hé :). Hier was het ook altijd straffen eerst met de stem ( alsof dit toen hielp ) maar als ik een goeie tik gaf ( niet per se op de neus hoor ) dan stopte hij wel na een tijd.

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:07

Zou het niet kunnen helpen om haar 'weg te sturen', zoals een merrie dat ook doet met een veulen wat zich misdraagt?

Bij voorbeeld door, als ze bijt, haar op afstand weg te drijven (handen wapperen, opjagen met je stem). En dan niet meteen terug laten komen bij je, maar haar eerst even op afstand houden.

Succes ermee; het kunnen kleine bijdehandjes zijn :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:08

je had op dag 3 al in moeten grijpen

en dat diertje duidelijk moeten maken dat er fatsoensnormen zijn

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 20:11

dat is ze zeker weten een kleine deugniet maar ze is goed eigenwijs we hebben ook al geprobeerd met in de handen klappen laten schrikken helpt niks ze schrikt geen eens ze kijkt niet op of om nou hebben onze paarden wel wat te verduren met geluidsoverlast dus echt bang zijn ze geen een van alle.
we hebben haar ook al vanaf de eerste dag aangepakt met in de handen knijpen maar op zo'n jonge leeftijd kan je ze nog geen tik geven daar worden ze schuw van.

KiWiKo

Re: veulen houd van bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:14

geprut!!!

de eerste paar weken opvoeden geeft ze een solide basis voor de restvan hun leven.

en het weten waar de grenzen van het toelaatbarre ligen is onderdeel van het opvoeden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:15

KiWiKo schreef:
geprut!!!

de eerste paar weken opvoeden geeft ze een solide basis voor de restvan hun leven.

en het weten waar de grenzen van het toelaatbare liggen is onderdeel van het opvoeden

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:19

je moet het niet toestaan, want dan blijven ze het doen :j

CdC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:45

BLEEEEEEEEEEEEEEGHHH, sorry, ik moet me eerst afreageren want ik blijf berichten opnieuw tikken door de geringe servercapaciteit van dit forum :(

Anyway, ik ben het eens met KiWiKo. Als je haar met fluwelen handschoenen aan blijft pakken wordt het alleen maar erger.

Zelf was ik ook echt niet bang op mijn Shet-veulens een tik of schop tegen de billen te geven als ze beten.
En daar worden ze niet schuw van, maar ze leren wel dat bepaalde gedragingen gewoon echt niet kunnen.
Merries doen het op dezelfde manier.

Als je haar niet wat corrigeert wordt het straks een echte etterbak die totaal geen respect voor je heeft.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:48

Niet toelaten, ik heb een paardje gereden dat door mensen is opgevoed. Het is toch lief dat ze steigeren op je schouders he:P Nou dat dier doet het nu nog, hij bijt en slaat naar elke mens die voorbij komt, is dus een echt gevaar op de grond. Als je erop zit is ze een schatje maar haar manieren trekken op niets omdat ze nooit anders gekend heeft. Paarden maken onderling uit wie de sterkste is om de rangorde te bepalen, nou dit dier denkt dat het een mens is en doet dat dus constant met ons. Natuurlijk heeft jouw veulen nog wél een moeder.. ik wil je alleen maar zeggen dat je het absoluut niet mag toestaan!!

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:04

Ik zou als ik jou was maar eens ingrijpen eer het een keer goed mis gaat. Laten schrikken e.d., daar is ze niet van onder de indruk, omdat ze niet begrijpt dat ze ook een pets kan krijgen. :D

Zet dat beest gewoon eens rap op zijn plaats. :)

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 22:11

Toen ik mijn shet kreeg als veulen had ze ook bijtneigingen.
Ze was geloof ik 2 dagen bij ons toen ze me in mijn hand dacht te bijten.
Ik voelde d'r tandjes en kneep haar gelijk hard in d'r neus/lip.
Ze schrok zich lam, stond gelijk een meter terug, maar heeft me nooit meer gebeten.
Ik vond het op dat moment best wel even zielig maar als ik nu zie hoe het gewerkt heeft.... en schuw is ze er zeker niet door geworden, het is juist een enorme knuffelkont.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 18:36

jah dat is waar maar ze krijgt ook wel een tik over haar neus heen als ze bijt maar het lijkt wel of ze daar ook mailing aan heeft maar ik blijf proberen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:54

beter een keer zo een optater geven dat deze de rest van het leven bijblijft.........dan telkens maar weer blijven proberen........

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 20:54

Negatieve aandacht is ook aandacht, en daar zijn ze juist op uit. Doe wat de moeder ook zou doen, terugbijten. Even met je nagels in de hals, een stevige kneep. Na een paar keer hebben ze door dat dat ook pijn doet, en helemaal niet leuk is. Wel meteen doen, tien tellen later is al te laat...

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:17

Gewoon een tik geven en anders van je afsturen en niet terug laten komen fftjes dan he?
Je kan ook terugbijten dat helpt echt!

muizke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:39

ach shetveulens. De leukste:D mijne was ook zo hoor ;) wat ik heb gedaan is gewoon wegduwen en nee zeggen. Veulens haten dat als ze geen aandacht krijgen. de moeder doet in principe het zelfde. vervelende veulens worden op afstand gehouden.
bij mij werd het alleen heel bont. ze heeft met tot bijna bloedens toe gebeten. Toen ben ik feller gaan reageren door de bovenlip te pakken en er aan te draaien. dit is een korte pijnstoot en trekt vrijwel direct weg. Erg leerzaam en echt niet zielig

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:40

Mij is ook altijd geleerd terug te bijten, en dan bij voorkeur in de lip of het oor. Nu is de lip van een shetland veulen wel erg ver bukken maar een oor is nog wel te doen. En anders idd je nagels (als je die hebt, ik dus niet (A)) in de lip of het oor zetten.
Als je bang bent dat ze er schuw van wordt kun je haar straffen en als ze dan wegloopt/achteruit deinst even met rust laten zodat ze erover na kan denken, en daarna wel positieve aandacht geven.

Succes!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 19:48

dankje voor alle goeie tips ik ga het proberen ze moet er gewoon mee op gaan houden want leuk is het niet meer elke keer blauwe plekken dankjewel

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 19:53

Ik zou 'm ook eens zo op z'n nummer zetten dat ie het nooit meer in zn hoofd haalt om te bijten!
In dit geval is het niet zielig, het is pas zielig voor jou als je in het ziekenhuis beland door een trap als je pony volwassen is.

Succes :)

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:17

Mijn jaarling houdt ook wel eens van bijten maar die krijgt gewoon een flink tik of een knauw van mijn andere fjord.