Schoffie krauwen bij mens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Schoffie krauwen bij mens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 22:18

Ik ging zopas nog even gedag zeggen tegen mijn paardje. Meestal zit ik dan zo wat bij haar op de grond en staan we redelijk dicht tegen elkaar. Ze duwt haar neus wel vaak tegen mijn gezicht aan (zacht) en opeens begon ze met haar lip tegen mijn arm en schouder te wrijven. Ik heb haar dan wat teruggekrabt op de schouder. Ze had het precies graag en duwde steeds harder, maar wel enkel met haar bovenlip. Ik heb dus geen tanden gevoeld.

Mag je eigenlijk toelaten dat je paard jou ineens begint te schoffie krauwen? Of kan dit eventueel ontaarden in echt bijtgedrag?

AlexandraM

Re: Schoffie krauwen bij mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:25

mmm ik heb geen idee eigenlijk.... vraag het me wel af of dit idd gewoon kan of niet. :)

klinkt iig wel heel lief...misschien ligt het ook aan de leeftijd kan me voorstellen dat het bij een veulen snel met de tanden kan gaan ontaarden

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:31

Hoe hard een paard krauwt hangt af van hoe hard jij dat doet. Zachtjes beginnen, anders is dat plekje minder gevoelig en is het moeilijker voor je paard om zachter te gaan krauwen. Gaat het te hard en komen er tandjes bij dan gewoon weglopen. Het is sociaal gedrag en zolang je paard zich kan beheersen geen enkel probleem.

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:39

als paarden bij elkaar aan de schoft krauwen is dit een teken van vriendschap.. dat je paardje dat bij jou doet is dus een positief ding.. je kan hem dus eigenlijk ook niet straffen mocht hij met zn tanden gaan `krauwen`. Het zal ook niet ontaarden in bijtgedrag, maak je daar geen zorgen over.. hij beschouwd jou gewoon als zn vriendje..

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:53

Mijn paardje gaat mij bijna altijd krauwen als ik haar kriebel,als ik het te hard ga doen gaat ze inderdaad ook haar tanden gebruiken (en meestal doet ze dat bijten ook alleen op mijn hoofd bij mijn haar),komt niet zo vaak voor gelukkig,voor de rest doet ze het op mijn rug en schouders met haar lippen,lief en zacht.
Bij andere paarden kan ze het overigens niet zacht doen en gaat ze altijd veels te hard bijten en worden ze snel boos op der :o ...

Vind het altijd wel leuk ! Ze doen het bij andere paarden alleen als ze vrienden zijn,sociaal gedrag,dus ziet ze me toch een beetje als haar vriendin denk ik dan maar! ;)

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:56

Mijn pony mag het gewoon, ze willen alleen maar laten zien dat jullie vriendjes zijn! Als ze het wat te hard doen, ga je gewoon weg, daarmee zeg je dat je nu genoeg hebt geknuffeld, net als een paard dat doet!

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:57

Doen ze bij mij wel, maar als ze met hun tanden beginnen vind ik het wat minder :p Dan duw ik hem/haar weg

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:59

doe laat het absoluut niet toe, voor je het weet heb je op een onbewaakt moment een stel paardentanden in je lijf. En dan? eigen schuld, paard kun je er niet voor straffen/

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 18:01

Dit is inderdaad alleen maar goed :)
Het is vriendschappelijk bedoeld,
en paarden weten zeker wel het verschil tussen kroelen en elkaar bijten :j
Als hij begint te bijten gewoon een tik verkopen, da's nl. heel wat anders,
maar zo te horen is dat niet nodig aangezien 'ie bedoelt dat 'ie je lief vind :))

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:03

Heerlijk joh, als je tijdens het poetsen een rugmassage krijgt :D
Vind het juist gezellig, een paard dat contact zoekt!! Zo laten ze zien dat ze het fijn vinden om gekrabbelt/gepoetst te worden. Moet natuurlijk niet te hardhandig (eh, tandig :D ) gaan ;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 00:07

een paard weet echt niet wat te hardhandig ís. Sommige paarden zijnhardhandiger dan anderen.
Maar krabbelen doen ze maar bij elkaar. De paarden die ik regelmatig poets weten dat ook em staan gewoon gekke bekken in de lucht te trekken omdat zde het lekker vinden, maar aan mijn lijf geen gekrauw...
Een goed bedoelde hap doet óók pijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:35

Dit kan idd eindigen als bijtgedrag maar dit is niet opzettelijk pijn doen.
Bij paarden is het zo; hoe harder de ander kriebelt hoe harder je terugkriebelt. Dus als jij stevig gaat krabben loop je wel het risico bewerkt te worden met tanden, ze schrapen dan met hun boventanden.
Als je alleen zachtjes blijft kroelen kun je dit meestal voorkomen en blijft het dus bij lippen.

Maar er zijn ook uitzonderingen, zo heb ik het ook wel meegemaakt dat paarden zich heel lang staan in te houden en dan ineens in je schouder bijten, niet zo leuk. Anderen gaan zelf stevig bijten in de hoop dat jij dan ook harder poetst.

Dus ik laat het meestal niet toe, tenzij dat ik een paard echt heel goed ken maar normaal ben ik degene die zich inspant en zij degenen die genieten ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 01:36

TE5 schreef:
Als hij begint te bijten gewoon een tik verkopen, da's nl. heel wat anders,
maar zo te horen is dat niet nodig aangezien 'ie bedoelt dat 'ie je lief vind :))

Jij moet eens wat beter kijken als je paard staat te kroelen met zijn vriendje, dat gebeurt 9 v/d 10 keer door elkaar te bijten of schrapen met de tanden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:06

Idd, hij hoeft mij echt niet te krabbelen zoals hij dat bij zijn vriendjes doet. Maar bij mijn pony werkte het goed om weg te stappen als hij probeerde zijn tanden te gebruikenen daarna weer zachtjes bij hem te beginnen. Inmiddels weet hij dat ik alleen gekrabbelt wil worden met zijn lippen.
Dit gedrag heeft ook weinig met dominantie/bijten te maken, dus straf is niet gepast.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:10

Straffen is idd niet gepast, eerder erg ongepast omdat je dan straft voor het vertrouwen wat je paard in jou heeft. Je kunt beter op een vriendelijke manier duidelijk maken dat je geen paard bent, bv door consequent zijn hoofd weg te duwen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 08:04

ik stop altijd met het fijne kriebelen en duw de neus weg, dat hebben ze gauw door hoor. Ik begin al met de veulentjes

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:25

K ben t met het bovenstaande allemaal eens. Mijn paard doet het ook bij mij, maar ik zeg dan wel tegen hem ( klinkt stom ): zachtjes he denk erom. Ik hou m wel zeker in de gaten, en voel ik t te hard worden herhaal ik of zeg ik op luidere toon UHH!

Bij andere / vreemde paarden laat ik dit nooit toe.. Je moet altijd blijven oppassen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:30

Ik heb een hele happerige hengst op stal staan (kan het land niet in komen zonder dat je hem bijna in je nek heb hangen), en die kan ook heerlijk zachtjes terug kriebelen zonder te bijten.

Zachtjes terug kriebelen mag, zodra ze iets ruw worden duw ik de neus weg en stop ik.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:34

Tja, ik heb liever dat mn paard mij boven zich ziet staan dan dat hij me als vriendje (gelijke voet) behandelt, hoe lief ook bedoeld...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:36

De lager in rang staande paarden kriebelen ook met de hoger in rang staan de paarden. Maar de baas bepaald waneer. En dat is hie rook zo.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:38

Maar ik ben geen paard :+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:42

gelukkig mn verzorg/bijrijdpaardje deed het gister ook plots(ken hem nog niet zo lang) bij me t voelde voor de rest op de 1 of andere manier ook heel intiem voelde me zo rustig en gelukkig :P maar d8 ook mag t nou.. hij doet t heel lief en rustig.

schijnt dat hij t bij zn eigenaren nooit doet... vertelde ze me

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:06

Mijne gaat eerst helemaal met haar neus in de lucht staan, en komt dan mij terug kriebelen, met haar lip haha. Vandaag beet ze in mijn capuchon dus deed stapje opzij.
Kan er wel op proberen te anticiperen en dat gaat ook wel, als ze met dr tanden probeert kap ik even met kriebelen, en dan gaat ze daarna weer met dr lipje :+:

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:11

Talida schreef:
Maar ik ben geen paard :+
Jij bent de baas dus jij bepaald wanneer :)

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 22:35

Dakota kriebelt mij ook wel eens op mijn rug. Dan gaan ze soms ook wel eens onder mijn shirt.