paard zenuwachtig, snel gestresd, ook op wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

paard zenuwachtig, snel gestresd, ook op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:31

Dit gaat om een 10 jarige NRPS pony van een vriendin van me, nu een jaar in haar bezit.Pony zat bij aankoop ontzettend vast door het verkeerd rijden, en stond grotendeeld van dag op de stal in een manege.
Pony is gekeurd bij aankoop, enige opmerking was dus dat vast zitten. Pony werd met alleen een stang ???!!! gereden, geen trens, en werd gebruikt in kinderlessen.

Met rijden ontspant hij eindelijk beter, maar kan vanuit het niks opzij springen of vol in dde ankers gaan en achteruit rennen. De ene keer is niks aan de hand met rijden, en is die braaf, maar zodra je iets meer vraagt of druk op teugels legt, gaat deze weer zo gespannen lopen
ook op de wei is de pony ontzettend zenuwachtig en schrikt snel. Als het waaid en de wind suist door de hindernis heen, schrikt deze zich telkens dood.

Pony krijgt niks bijgevoerd, staat 24/7 buiten en krijg alleen gras en hooi.
De andere 2 paarden die erbij staan zijn de mijne , en absoluut niet schrikkerig. De pony word ook niet opgejaagd door deze, heeft zijn lplekje in de kudde goed gevonden

Wie heeft hier ervaring mee, Ze wil nu nl suplimenten gaanvoeren, maar welke zijn aan te raden? Hoe meoten we reageren op dat zenuwachtige gedrag?
Naar mijn idee is de pony nu ook grenzen aan verleggen. Bij hoefsmid nl eerste keer niks aan de hand, 2e keer klieren en 3e keer was er geen beginnen meer aan. Nadat hij de pony op zijn plek had gewezen, was de pony weer braaf en liet alles gebeuren.

Lynn_Nikita

Re: paard zenuwachtig, snel gestresd, ook op wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:13

heeft niemand tips?

donsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:29

ik denk dat jou paardje een beetje een trauma heeft door de manege en het alleen met stang rijden.. zodra hij dan druk voelt op zn mond dan gaat hij in protest.. zorg dat je zelf rustig blijft en niet gespannen of zenuwachtig word.. stel hem gerust als hij schrikt ( praten, een kriebel door zn manen enz.. ) ik zou niet aan de suplimenten beginnen want ik denk dat dit vooral psychologisch is.. gewoon veel oefenen en vertrouwen krijgen met je paardje..!! succes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 23:08

ook al word deze met lange teugel gereden, hij schrikt vanuit het niks, slaat vol op de rem
ook in de wei of met poetsen schrikt hij van de domste dingen, van het geluid van de hindernispalen als er wind doorheen komt, terwijl hij er de hele dag naast graast
als het een beetje waaid en het lange gras ritseld, schrikt hij zich ook al
Is dus niet specifiek met rijden als er druk op teugels komt, en hij aan het werk gezet word
De eigenaren rijden er eigenlijk alleen maar mee door d ebak en heel soms buiten, wat niet echt ontspannen is door zijn geschrik van alles

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 08:28

nav een pb, nee, hij krijgt ook geen wortels bijgevoerd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:58

Dat schrikken gaat vanzelf denk ik wel weer over. Ik snap alleen wel dat het met rijden niet zo handig is!
Als je verstand en ervaring hebt met grondwerken zou ik hier veel mee oefenen. Het paard mag wel schrikken, als jij hem daarna maar weer gerust kan stellen. Zorg dus dat je een sterkere band krijgt met het beestje en zoek daarna samen de 'enge dingen' op (ritsel eens met een blaadje ofzo).
Als je hier geen ervaring mee hebt kun je kijken of iemand in de buurt hier les in geeft.

Succes!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 02:11

Misschien ook een idee om een keer bitloos te proberen ivm het trauma van druk in de mond? En verder komt het op me over alsof dit paardje erg weinig zelfvertrouwen heeft.

Je kunt misschien schriktraining gaan doen. Heel rustig opbouwen en dan leert hij steeds meer vertrouwen in zichzelf en zijn omgeving te krijgen. Ook is desensibiliseren denk ik wel zinvol. Paard moet gewoon leren allerlei prikkels te reguleren. Ik denk dat hij dat niet heeft geleerd op de manege.
Voor sommige manege paarden dus alleen het buitenstaan al (wind, wapperende dingen) heel beangstigend.

Ik denk dat je al je hiermee aan de slag gaat het vanzelf af zal nemen. Maar geef hem gewoon lekker de tijd.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:58

ik sluit me bij Sigrid aan,
als het dier vaker in diverse situaties komt die hij dan zelf kan overwinnen, kan hij meer zelfvertrouwen krijgen.
zelf relaxt blijven, etc.
Koppel leuke dingen aan enge dingen, loop eerst met een paraplu door de wei bv en geef ze dan wat brokjes.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 13:03

maar als het paard al een jaar in die wei staat, en nog schrikt van de wind??
Ik heb namelijk juist het idee dat onder het rijden vaak ook een manier is om onder het werk uit te komen
Waarom gedroeg hij zich bij de hoefsmid dan wel nadat hij een klap gekregen had omdat hij zo aan het klieren was, terwijl
de eerste keer niks aan de hand was

Schriktraining wil ik best proberen, maar heeft iemand ervaring met een voedingssupliment oid?
Kan namelijk alleen maar artikelen vinden voor niet dagelijks gebruik

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:10

Lynn_Nikita schreef:
maar heeft iemand ervaring met een voedingssupliment oid?

Ik gebruik de nerva(zo heet het volgens mij) van pavo!
Ik moet zeggen of het is puur toeval, maar mijn pony is een stuk rustiger :D

Maar ik denk dat het om een echt bloedponietje gaat zoals ik het nu lees. In de omgang altijd proberen rust over te brengen, maar wel consequent blijven. Bij zulke beestjes moet je echt goed opletten of ie je voor de gek houd of dat ie echt schrikt/iets eng vind... Anders lopen ze zo met je weg.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:24

Suplimenten kan je gebruiken, wij zetten vaak magnesium in.
Maar eerst zou ik kijken waarom een pony dit doet. En onder het werk uit komen zoals je zelf aan gaf, daar geloof ik niet zo in.
Een pony geeft duidelijk aan dat er iets aan de hand is.
Schriktraining zo zelfs nu nog teveel kunnen zijn waardoor de pony overprikkeld raakt.
Wandelen zou een betere optie zijn. Voor een paard kan dit een duidelijkere leidpositie zijn dan er boven op en het verbeterd de band tussen mens en paard.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:33

Ik ga mee met annebe. Kijk eens op paardendrogist.nl daar zul je veel supplementen vinden met magnesium.

Het wandelen zou kunnen helpen, vaak is een paard zekerder met iemand ervoor dan erop. En zo oefen je toch een beetje dat niet elke prikkel de dood hoeft te betekenen. Op later termijn kan schriktraining helpen om haar zelfvertrouwen te verbeteren, want dat is duidelijk niet erg aanwezig.

@ annabe, wat heb jij een uhm lugubere avatar, zit daar een verhaal achter?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:04

Zijn de ogen van de pony als eens gecontroleerd? Schrikachtigheid kan ook door slecht zicht komen...

Hoe wordt er verder in het algemeen en tijdens het rijden gereageerd op het schrikgedrag van de pony? Wordt dit positief dan wel negatief bevestigd?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 19:46

Abeltje@ Hahahaha nee hoor!
Dit is mijn paardenschedel welke ik in huis heb staan als object, maar ook gebruik voor clinics.