Ik open dit topic omdat ik ergens mee zit, en graag tips of ervaringen van andere wil horen.
Ik heb een pony (kwpn) van 4 jaar, ze is zadelmak en loopt op B niveau. Vorig jaar april heb ik haar gekocht en in het jaar dat ik haar heb, ben ik niet vaak de weg opgeweest. Nu ik zomervakantie heb, en meer vertrouwen in haar heb, vond ik het wel een goed idee om vaker met haar naar buiten te gaan. Omdat ik er niet alleen mee naar buiten wil als ik erop zit, ben ik maar begonnen met wandelen. Dat gaat over het algemeen erg goed! Ze schrikt niet van het verkeer en andere dingen doen haar ook niet veel. En als ze iets eng vind, dan is dat meer omdat het onverwachts gebeurde. Dus dat is allemaal oke. Maar nu is het zo dat ze erg sterk is en hard gaat lopen waarneer ze de wei en de paarden bij ons op stal niet meer ziet. Als we daar in de buurt blijven is ze heerlijk rustig. Maar zodra ze te ver van stal raakt, wil ze alleen maar hard stappen, en gaat ze heel erg aan mij kleven. En ik krijg d'r ook niet rustig.. meestal zet ik d'r stil, en soms in d'r achteruit maar ze gaat net zo hard weer naar voren. Met andere paarden erbij heeft ze daar geen last van, dan blijft ze rustig. Maar ik wil niet teveel met andere paarden erbij de weg op, want ze moet het ook alleen kunnen.
Eigenlijk moest ik zelf een beetje denken aan een soort verlatingsangst..
sorry voor de lange uitleg, en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
(ik hoop dat het goed staat.
)
, hihi ik denk idd ook dat het een stoort verlatingsangst is, omdat hij bij de groep/kudde weg gaat en geen idee waar zij beland,,
, in ieder geval succes
Ze is heel slim.. en daarom moet ik ook vooral niet bang zijn als ik met haar bezig ben want dan neemt ze mij ook meteen in de maling! Als de wei uit het zicht is, dan gaat ze zelf al een aantal keren stil staan, en dan praat ik met dr en moedig ik haar aan om verder te lopen, als ze door krijgt dat we terug gaan, of denkt dat we terug gaan dan wil ze heel hard! Heb al geprobeerd om dr aan een los touwtje te laten lopen maar daar word ze niet rustiger door.
Ik kan idd ook wel langs de weide blijven lopen aangezien daar langs een lange weg loopt.. Misschien dat ik dat maar eens ga proberen! Ik was eerst niet ontspannen, maar nu wel.. ik weet hoe ze doet dus daar maak ik me nu niet meer druk om.
Heel stom, maar liedjes zingen werkt echt, hahaha
Heb ook idd gehoord dat als je zenuwachtig bent dat zingen helpt.
(srry voor de harde woorden) Dus neem (als dat nodig is) een hengstenketting en knip deze tot de helft af bij het touw (minder kans op ongelukken), op het moment dat je paard ergens van schrikt trekt hij zelf de ketting vast (jij hoeft niet te trekken, de ketting laat je los hangen). Vraag even advies van iemand die daar verstand van heeft want anders gaat het niet goed en ik kan het een btje lastig uit leggen zo