Veulen trauma van stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sasss

Veulen trauma van stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:06

Hallo,
Ik heb een hengstenveulen van 4 weken oud.
Ik vraag me af wanneer ik weer met de merrie buiten kan rijden, en hoe ik het moet aanpakken met het veulen, op stal?
Ik heb hem 3 dagen geleden geprobeerd in de stal te doen, maar hij is eruit gesprongen. (deur 1,3 meter hoog)
Hij heeft hier veel wondjes van over gehouden en nu denk ik ook een trauma.
Hij durft niet meer in de buurt te komen van de stal, ook al is de merrie er bij.
Ik zou graag tips willen hoe ik dit aan moet pakken.
Groetjes Sacha

Marigold

Re: Veulen trauma van stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:25

ik zou het eerst maar even rust geven, af en toe de merrie met veulen even op stal zetten en daar voeren oid, even kort, zodat de stal weer gelinkt wordt aan iets niet-negatiefs.
nu al buiten rijden vind ik persoonlijk erg snel, het veulen en de merrie horen bij elkaar, voor hun is het erg onnatuurlijk om gescheiden te worden.
ik zou het wat rustiger opbouwen, en mocht je het veulen weer alleen willen laten in de stal, zorg er dan voor dat de stal aan alle kanten dicht is!
hij wil nou eenmaal naar de merrie toe, dus je moet ervoor zorgen dat hij zich niet kan verwonden, en niet uit de stal kan komen.

Sasss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:36

Bedankt voor je reactie,
Ik ben het er mee eens, maar 1 probleem.
Hij wil ook niet meer in de stal met de merrie,
Ik heb het ook geprobeerd met de staldeur open en de merrie met hooi in de stal, maar hij blijft er sowieso 2 tot 3 meter vanaf.
Ik wil niet dat hij altijd bang blijft voor de stal, dus wil het graag goed doen...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:43

Nou, dan laat je de merrie gewoon met de staldeur open rustig eten terwijl het veulen een paar meter verder toekijkt. Doe dat maar een paar keer. Je zult zien dat het veulen het op enig moment (weer) gewoon gaat vinden. Dan met kleine stapjes verder, dus niet ineens deuren dichtgooien (letterlijk en figuurlijk).

Sasss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 14:52

Okee, ik zal het idd meer tijd moeten gunnen.
Ga het idd zo proberen.
bedankt

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 14:55

Ik zou moeder met veulen zowiezo op stal zetten samen en niets doen behalve voeren en knuffelen/poetsen (het veulen voorzichtig met tweeën binnen zetten) zodat het veulen eerst leert dat de stal een veilige plek is. Als je dat meer keren hebt gedaan (neem er wel de tijd voor!), en het veulen loopt er zelf weer mee in, dan kun je ze gaan scheiden maar eerst bijvoorbeeld maar 5 minuten en zo opbouwen.
Ik heb nu 3 veulens, maar ook één zo'n opgewonden standje die steigert met zijn kootjes door de boventralies heen. Doodeng :n ! Ook de wei is geen optie; hij springt overal overheen! Dus nu op stal met iemand erbij die zijn stem verheft als hij steigert, na een kwartiertje geeft hij het op en gaat staan eten.
Het andere veulen loopt mee, maar als ze ziet dat ik het zadel pak galloppeerd ze terug de wei op; ze staat liever op de wei als in de stal en taalt nergens naar. Het andere hengstveulentje gaat op stal en die brult even en dan is het goed.
Het is echt iedere keer bij ieder veulen weer verschillend, maar het belangrijkste is dat je het veilig houdt! Ik ben er voorstander van om zo vroeg mogelijk (2-3 dagen oud) te beginnen met een paar minuutjes scheiden en dit opbouwen.

Sasss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 15:09

Ja, mijn veulen springt ook echt overal overheen, erg lastig:P.
Ik ben ook een voorstander van om er vroeg mee te beginnen, om het zo later makkelijker te hebben.
Ik voer de merrie vanaf nu elke dag op stal, afwachten of het veulen er vrijwillig bij in komt staan.
Leiden naar de stal werkt namelijk ook niet, dan raakt hij helemaal in paniek.
Bedankt voor je reactie, ga het proberen.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:11

staat je veulen nu wel met andere paarden?

Sasss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 15:15

Ja, mijn veulen staat met de merrie en een andere merrie in de wei.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:31

vroeg heel rustig scheiden, sta ik volledig achter, hoewel ik ook gemerkt heb dat laat scheiden, ook totaal geen probleem hoeft te zijn.
Hier gaan we vanaf 6 weken na de bevalling pas weer aan de slag met de merrie.
En dan houd in, beetje longeren terwijl het veulen vanaf de wei met de andere paarden kan toekijken, alles op vertrouwd eigen terrein, niet meteen in een stal opsluiten enzo, gewoon 1 hekje ertussen en iemand om eventueel bij te springen.
Het scheiden gaan vanzelf hier, de afstand tussen moeder en kind neemt vanzelf toe.

ik zou zeggen, met beleid en gezond verstand, niet teveel ineens willen!