paard durft niet uit elektrische waterbak te drinken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

X_Linz_X

paard durft niet uit elektrische waterbak te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:55

hier op stal staat een mooie merrie..
ze is ook heel lief, alleen is drinken wat lastig.
ze durft gewoon niet uit de elektrische bak
te drinken..
nu drinkt ze gewoon uit een emmer voor de stal.
en dat gaat wel oké maar je snapt wel dat
dit wel vervelend is.. niet dat het zo'n grote
moeite is maar voor het paard...
ze kan niet drinken wanneer ze wil
en is van ons afhankelijk..
kijk, ze krijgt echt wel genoeg water..
alleen niet wanneer ze wil af en toe, snapje?
als de emmer IN de stal word gezet,
drinkt ze niet..
als het een gewone bak (zo groot als een emmer,
maar toch weer geen emmer) voor de stal word
gezet, drinkt ze niet...

in de wei drinkt ze wel.
uit zo'n grote bak..

heeft iemand tips??
het is wel een beetje vervelend.
en wij zouden graag zien dat ze zelf gaat
drinken..

Scum

Re: paard durft niet uit elektrische waterbak te drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:45

Geen emmer met water meer in de stal zetten. En alvast een beetje water in de automatische drinkbak laten lopen.
Als ze echt dorst krijgt gaat ze daar zeker wel van drinken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:49

Automatische drinkbak een beetje dichtdraaien zodat het water er langzamer en stiller inloopt

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:51

Geen wonder dat ie niet uit een electrische drinkbak wil drinken....dat krijgt hij een klap op zijn donder :=
Maar goed je bedoeld waarschijnlijk een automatische drinkbak.

Idd geen water op een andere manier aan bieden, dan drinken ze vanzelf :j

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:51

het kan zijn dat ze er echt niet aan kan wennen :(:) een vriendin van me heeft dat ook gehad,echt alles geprobeerd,maar t dier ging nog liever dood als eruit drinken }:0 gelukkig is daar een speciale drinkbak voor,die vult zich vanzelf.dat ging wel.succes!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 10:20

het hoeft niet te maken hebben met "niet durven".
het kan zijn dat de waterleiding naar de drinkbak toe van dusdanig materiaal is, dat het smaak afgeeft aan het water. en dan weigert een paard dat.
uit een emmer laten drinken is prima hoor, zorg er dan wel voor dat je een speciale emmer hebt bestemd voor paarden, deze zijn nl. gifvrij, en die kun je gerust in een hoek van de stal zetten.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:16

ja ja .. emmers zijn gifvrij en komt idd niks anders in dan water.. maar ze drinkt dus ook niet als de emmer er in staat.. gewoon helemaal niet uit zichzelf .. alleen als we er bij gaan staan drinkt ze.
en ja... ik dacht ook al van water in het bakje en geen water geven maar dan breekt ze de staldeur zowat af, want ze wil gewoon voor de deur water hebben. en ik weet niet of het iets met de smaak van het water te maken heeft.. ik denk het eigenlijk niet want ze heeft er nooit uit gedronken. in het begin hebben we een beetje water er in laten lopen maar ze is gewoon bang van het gesis.. zegmaar.. ook nu , na hele lange tijd staat ze echt te trillen op haar benen en van de ene hoek naar de andere hoek van de stal rennen als we op dat ding duwen...

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:56

klinkt idd alsof ze er angst voor heeft.
geen nood, zet die emmer maar gewoon in een hoek van de stal, biedt het haar niet aan.
dan gaat ze vanzelf we drinken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:58

En zolang het paard overdag in de wei kan drinken heeftze zich dat zo aangewend om alleen overdag te drinken.
(dat ze 's avonds niet meer hoeft te drinken uit dat "enge" ding)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:59

Heb je hem nu al een beetje dichtgedraaid, dan sist het niet meer zo?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 10:51

:n blijft sissen.
dat van de emmer in de hoek zetten
(bedoel je dan de hoek onder de drinkbak?)
dat is misschien wel iets goeds..
alleen dan natuurlijk wel in de gate houden
dat ze drinkt...
vooral met dit weer na het rijden vind ik het wel
een beetje eng.. mja ze moet er toch door heen.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:43

Als er paard écht dorst heeft dan zal ze toch wel drinken? Gewoon al op voorhand laten vollopen

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:23

Ik schrik soms ook nog welleens van dat geluid hoor!daar moeten paarden echt aan wennen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:25

Loezz schreef:
Als er paard écht dorst heeft dan zal ze toch wel drinken? Gewoon al op voorhand laten vollopen

Uit mijn eigen ervaring, nee hoor.

Ik had vroeger ook een paard die niet wou drinken. Alle huismiddeltjes geprobeert: hooi erin leggen, laten vollopen, zelfs vastpakken en met de neus er in duwen...en geen emmer water onder het motto 'als ze écht dorst heeft, dan drinkt ze toch'.

Paard heeft heeft de bak nooit aangeraakt. Maar 's morgens, als de staldeur openging, was het eerste wat ze deed niet naar haar eten rennen, maar naar de watertobbe buiten om haar dorst te lessen, zelfs al stond ze bijna een hele dag op stal, dan nog leek aan de hoogdringendheid dat ze naar de watertobbe buiten vloog dat ze niet of weinig had gedronken. Een emmer in de stal en die was de volgende ochtend leeg. O ja, het water was trouwens hetzelfde als in de tobbe buiten gebruikt wordt.

Maar ik kan je dus helaas niet helpen, aangezien ik het probleem ook nooit opgelost heb gekregen :D .

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:21

Mijn minishet...weigerd ook uit de automatische drinkbak te drinken.
We hebben alles geprobeerd,maar hij doet het absoluut niet.(drinkt nog liever niet,wat ook niet goed is).
Heeft dus ook gewoon een emmer met water staan.(soms lastig omdat hij hem weleens omgooit of stoot).
We zijn nu aan het kijken voor een systeem met een tuinslang of iets dergelijks.
Hij weigerd gewoon de klepel van de automatische bak in te drukken,of het gaat te zwaar?

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 16:05

@ katleentje.. ja dat bedoel ik nou.. ze drinkt echt niet er uit, maar staat hier dan smorgens wel tegen de deur te slaan omdat ze de emmer wil.
@ janflicka... nee ik denk niet dat het te zwaar is. ook niet voor een shet. ze zijn best sterk hoor.. laatst heeft eentje me er nog opgetilt omdat ze de wormenspuit niet wilde.. waarschijnlijk is het ook angst voor het gesis.. zou kunnen dus he< niet dat het zeker is..

nou ik zie eigenlijk geen licht meer voor haar< die van ons!. dat blijft dus de emmer en de grote bak in de wei...

vestacarisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:32

Mijn pony had dat ook,, zet de emmer steeds dichter bij, of leg daar voer inplaats van in een andere bak waar je normaal het voer in doet, misschien dat ze dan gaat eten of drinken. Mischien kan je de waterbak ook laten overlopen met de emmer er onder, misschien krijgt hij/zij het dan in de gaten dat dat niet eng is. Succes ;)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:44

Je hebt ook automatische drinkbakken met een vlotter. Dat maakt veel minder geluid, daar durven ze dan vaak wel weer uit te drinken.

Misschien wel handig om hem dan op een andere plaats op te hangen dan die er nu hangt, omdat ze het anders misschien toch niet gaat durven.

So0p_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:47

Ik zou ook niet uit een elektrische waterbak willen drinken :+

Haha, maar gewoon het bakje vol laten lopen, en dan komen ze er vanzelf achter dat je moet drukken voor water, als het bakje bijna leeg is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:49

Elektrische waterbak? Die ken ik niet, weet je zeker dat ze geen stroom krijgt? Voel zelf eens?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:53

Ik snap het niet.......... is toch geen probleem....... hang je een emmer in stal, probleem opgelost :)

goed het is wat meer werk......... maar so be it :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:54

X_Linz_X schreef:
hier op stal staat een mooie merrie..
ze is ook heel lief, alleen is drinken wat lastig.
ze durft gewoon niet uit de elektrische bak
..

Hahaha...ik kan me levendig voorstellen dat het paard argwaan heeft voor een electrische drinkbak...water en electriciteit kunnen hele rare dingen doen samen!!! :D :D :D

Nee....alle gekheid op een stokje....
Ik heb dat ook wel eens meegemaakt. Paarden kunnen de geluiden die er bij horen heel spannend vinden.
Je kunt proberen, wat hier ook al gesuggereerd wordt om absoluut op geen enkele andere manier meer water te verstrekken. En de bak iedere keer zelf vol te laten lopen tot de rand. Veel paarden gaan er dan uiteindelijk wel uit drinken.
Een enkel exemplaar (zoals je hier ook van iemand leest) is zo hardnekkig dat het dan nog niet lukt.
Eventueel kun je dan overwegen om een andere soort bak te installeren?
Er zijn ook bakken met een soort level-meting er in, die automatisch vollopen, zonder dat het paard ergens op of tegenaan hoeft te drukken. Als het water op een bepaald level staat, houdt het op met vollopen. Zulke bakken maken geen geluid en zijn minder spannend voor het paard om uit te drinken.

Hier heb ik een voorbeeld er van: http://www.agradi.nl/product?sssc=Vlott ... c=Drinkbak

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:57

ik zou niet zover gaan om geen water te verstrekken....... water is namelijk levensbehoefte nummer 1, en om dat weg te halen bij een paard moet er wel heel, heel wat aan de hand zijn wil ik dat aanbevelen.

Ik heb ooit een veulen verkocht waarvan ik wist dat deze niet uit de sloot dronk........ heb het meegeven met verkoop. De kopers vonden maar dat hij het moest "leren"...... en daar lag hij harstikke uitgedroogd toch een beetje heel erg dood te zijn.

ALS je een paard water onthoud, dan moet je wel heel erg kundig zijn OF heel, heel erg hard.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 16:47

@ polly.. ja! dat is misschien wel wat ja..
@ kiwiko.. ja precies dat bedoel ik dus..
dat durf ik niet hoor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:44

(grote) emmer onder de drinkbak
dan zorg ervoor dat de drinkbak water blijft geven (stukje hout ertussen)
zet dan je paard in de stal (met al dat gesis)
misschien dat dat iets helpt
of loop gewoon alleen eens langs een stal met dat gesis, en als dat goed gaat een keer naar binnen laten kijken, en zo steeds een stukje verder