ervaringen 2 (mini) hengstjes bij elkaar.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aslo

ervaringen 2 (mini) hengstjes bij elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 11:02

Graag zou ik willen weten wat jullie ervaringen zijn met het houden van 2 hengstjes. Wij overwegen om een hengstveulen (zal dan 5 maanden zijn als die hier komt) aan te schaffen, als gezelschap voor ons hengstje (hij is ca. 10 jaar). Zij zullen dan overdag bij elkaar in de wei staan en 's nachts apart in een stalletje.

Dennis

Re: ervaringen 2 (mini) hengstjes bij elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:53

Hangt van je (oudere) hengst af.

Mijn meneer kan alleen 's winters bij jonge hengsten. Nu moet ik het niet proberen, dat word vechten (of het jonge ding vliegt door de draden heen). Bij (drachtige) merries is geen probleem dus daar staat hij normaal bij.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 11:56

Ik heb 2 jonge hengsten bij elkaar van 2 en 3 jaar en het gaat hardstikke goed, die van 2 is wat onderdaniger naar de 3 jarige maar voor de rest spelen ze heerlijk met elkaar.
Denk wel dat als je 2 dominante bij elkaar hebt dat het vechten is, maar dat heb ik van horen zeggen en zelf nooit ervaren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 12:59

Ik heb ook jaren lang twee hensgten bij elkaar gehad.

Zolang er geen merrie zijn om over te vechten is er niks aan de hand. Hadden we merrie's bezoek dan moesten ze apart.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:06

Ik heb twee 5 jarige hengsten bij elkaar lopen.
Toen de eerste 1 jaar was, heb ik de 2de erbij gekregen.
We zetten ze bij elkaar, maar dat werd echt vechten, de eerste die ik had, wilde de nieuwkomer echt wegjagen.
Ik heb eerst 1 week een afscheiding ertussen gehad, ze konden wel snuffelen door het hek heen, maar niet bij elkaar komen. Na die week zijn ze samen in 1 wei gegaan en dat gaat prima.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 13:09

aangezien de ene al wat ouder is wordt tmoeilijker
maar idd geleidelijk laten wennenaan elkaar dan moet t uiteindelijk lukken maar zal wel even vechten zijn voor rangorde

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 17:41

ok, je zou er dus van uit kunnen gaan dat als er geen merries 'in het spel' zijn, het eigenlijk wel goed zou moeten gaan. In ieder geval, bedankt voor de reacties. Als er nog meer mensen met ervaringen zijn, hoor ik dat graag :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:11

Bij mij een geval wat super is verlopen, de 2 Shetters zijn dikke vriendjes! Doen alles met mekaar, spelen wel ruw, maargoed dat hoort erbij :Y) Ze bijten mekaar geen wondjes ofzo :)

Ik heb hem vorige week (vrijdag dus) gekocht, Johnny, zaterdag erbij gezet, zondag de hele dag en sindsdien hebben ze mekaar nog maar een paar niet rake trappen verkocht en toen was het alweer over!

Johnny is overigens 17 jaar en al zijn hele leven dekhengst, Boris is (ongeveer) 16 en heeft ook al een paar keer gedekt.
Dus het kán wel goed gaan, ook met oudere pony's en dekhengsten, volgens mij gaat het zonder merries 9 van de 10 keer goed. Dat ligt ook aan de dominantie van je pony's.

Alhoewel ik moet zeggen dat ze bij mij allebei erg dominant waren maar Boris is nu toch echt wel de baas, die is ook een stukje groter en breder, dat scheelt waarschijnlijk :)

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:26

Ik heb ook 2 hengsten bij elkaar lopen, 1tje is een goedgekeurd dekhengstje dit gaat prima samen, ook als ie moet dekken kan hem daarna gewoon weer in de wei zetten die 2 zijn echt dikke maatjes

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 00:30

Ik had 3 hengstjes bij elkaar :)
1 van 8, 1 van 5 en 1 van 1. Was een gezellig trio met af en toe een speels gestoei.

Het belangrijkste is dat je ze wel de ruimte geeft.
Hier aten ze over het algemeen ook van 1 hoop hooi en waren echte makkers. Alleen als er een hengstige merrie in de buurt was, hadden de volwassen hengstjes een onderlinge strijd. Wat goed door hun zelf uit te laten zoeken was. Beiden hadden ook gedekt in diezelfde periode.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 11:15

Mooi, nog meer positieve ervaringen dus :)
Maandagavond gaan we kijken naar het hengstje wat we op het oog hebben. Is die zoals we verwachten (denk het wel ;) ), dan zal de koop meteen gesloten worden en dan maar hopen dat het hier net zo goed gaat als bij jullie. Hij zal dan nog wel ff bij zijn mams moeten blijven, in principe mag die eind augustus/begin september weg.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:19

Ik heb ook een hele tijd 2 hengstjes bij elkaar gehad
Dat ging prima hoor, ze waren de dikste vriendjes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:22

Ik heb er vaker 2 bij elkaar gehad........maar heb nu eindelijk een goeie combinatie gevonden.

De oudere hengst (7 jaar) is best dominant...de jongere hengst 2,5 jaar accepteerd dat volledig :)

Dus je moet wat dat betreft wel een beetje geluk hebben...

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 14:19

Het is gewoon heel belangrijk om ze aan elkaar te wennen en dat de rangorde bepaald is.
Heb zelf 3 merries en ook dat gaat goed, zodra ze hengstig zijn loopt de oudste wel te brullen maar zet ze dan een heel stuk van elkaar af en gelukkig hebben mijn hengsten ontzettend respect voor stroomdraad :D
Dus hij kan stoer doen en brullen wat ie wil maar het draad is nog steeds de baas :+

Caroline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:56

Hengsten bij elkaar is vragen om problemen.
Ik zou het zelf in ieder geval niet doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:21

Bij ons gaat het nog altijd goed. Wij hebben 2 volle broers lopen, allebei uit onze fokmerrie die tevens voor de wagen loopt, en van dezelfde vader. Oudste is nu net 4 geweest, jongste is net 3 geweest. Allebei ook op 30 april geboren, met dus precies een jaar er tussen :+

Ze staan al tijden met z'n 2en en dat gaat echt prima, ze zijn echt gek op elkaar en spelen en ravotten dat het een lieve lust is. Natuurlijk wel op de 'hengstenmanier' dus dat stoeien kan er soms wat harder aan toe gaan, maar echt mot hebben ze nooit met elkaar. Tuurlijk trapt de 1 de ander wel eens weg bij zijn emmer voer, maar dat gebeurd altijd wel tussen een willekeurige groep pony's.

Wel is het zo dat als je 1 van hen de wei uit haalt om er mee aan het werk te gaan, de ander 'er boven op springt' zodra je hem weer de wei in gooit. En dan nog niet eens agressief, maar meer om te spelen. Ze vinden het ook fantastisch als ik in de wei ga staan en ze zachtjes aanmoedig, ze galloperen er dan flink op los, al happend en bokkend naar elkaar.
Het is een fantastisch mooi gezicht, maar helaas is de jongste inmiddels verkocht, en zal half juli opgehaald worden.

Gelukkig heb ik tot die tijd nog even de tijd om nog wat mooie foto's te maken en wat van die stoeipartijen te filmen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 22:21

caroline89 schreef:
Hengsten bij elkaar is vragen om problemen.
Ik zou het zelf in ieder geval niet doen.

Vind ik nogal een overtrokken reactie, bij ons gaat het prima, nooit problemen mee gehad en zo zijn er wel meer.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:33

SMP > OPG

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 09:16

Nou, we zijn gisteravond wezen kijken en hebben het hengstje gekocht. Begin september kunnen we hem ophalen. Voor een foto zie profiel. Nu nog een naam verzinnen :). Zij regelen dekbon, paspoort en chip. Paps is trouwens Ace of the Pack of Asschatt. Mams, onbekende afstamming. Wel een leuke en hele lieve merrie.
En dan maar duimen dat straks alles naar onze verwachting verloopt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:29

Het gaat over het veulen Aslo (sorry, ben niet zo op de hoogte :o )....

Naam: Rockefeller (in de trant van Bambam-Flintstones)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:33

Proficiat met je aankoop:

Wij hebben helaas geen geluk, ze hebben eens samen gestaan en staan vechten tot en met, ik kreeg ze onmogelijk uit elkaar, gelukkig is er toen één de stal in gelopen en heb ik die kunnen opsluiten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:35

Hoe oud zijn deze hengsten epona?

_Jeann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:36

Die van ons liepen ook altijd samen, ook met merries erbij en veulens! Geen problemen mee gehad!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:39

Paintlinger schreef:
Hoe oud zijn deze hengsten epona?

2 en 4 jaar, ik probeer het niet meer uit, de oudste was de liefste (Liep vroeger in kudde rond) & is gevloerd geweest en was toegetakeld, de jongste was de sterkste.
Misschien speelde jaloezie ook een rol...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 13:40

Joh!
Hier was het altijd andersom....Bronco (nu 7 jaar) is behoorlijk dominant en hij wint het ook altijd.......maar als een ander hengstje het niet pikt houdt het inderdaad nooit op.
Basco is 2 jaar en die pikt het allemaal wel......het is verder geen dooie diender ofzo...maar hij accepteerd het gewoon.