voedsel krijgen is platte oortjes en bokken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk_Leroy

voedsel krijgen is platte oortjes en bokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:26

(heb dit topic ook in verzorgespraat geplaatst, maar volgens mij staat hij daar verkeerd. zou een van de mods hetzelfde topic in verzorgerspraat kunnen sluiten?? dankje ;) )

hoi!
Gister de tweede dag bij mijn (misschien wel definitieve) verzorg schatjes.
Alles ging naar mijn idee prima, zelfs de bijdehante van de twee had op een gegeven moment door dat als ik nee zeg het nee is ( ).
En dat is volgens mij nog heel wat voor hem

Maar, nou ging de eigenaresse iets eerder weg en liet mij de shetlander X** nog even poetsen, daarna stond er en bak klaar met wat voer waarvan ze allebei de helft kregen.
Zodra Y** zag en ik nog niet eens voor de stal stond gingen de oren plat. Ik de bak weg gezet en eerst tegen hem gaan praten en wat kroelen. Na een minuut of twee gingen de oortjes weer vooruit en kreeg hij uiteraard een kleine beloning in de vorm van een klopje.
Kom ik tien minuten later weer terug met de bak voer, precies het zelfde verhaal.
Ik bleef tegen hem praten, maar de oren bleven plat, hoofd omhoog, happen (al dan niet speels, daar ben ik nog niet helemaal uit.. heb het vermoeden van niet..) en ogen op stand "boos". Hij bleef bokken, maar absoluut niet in mijn richting.
Na een minuut twijfelen de (ietwat onverstandige) keuze gemaakt om toch naar binnen te stappen en het voer in de bak te doen. Met voorhoeven schrapen, en nog steeds de oren plat.

Niet schrikken, ik heb er helemaal niets aan over gehouden, alleen een iets sneller kloppend hart dan normaal.
Toen ik eenmaal binnenstapte en hem aan zijn hals en borst naar achter duwde ging het prima, maar hij bleef met platte oren staan.

Het verhaal achter Y** is dat hij mishandeld is. Hij is nog steeds wat dunnetjes en je ziet de ribben nog enigszins zitten, maar is dit een "normale" reactie vanwege de mishandeling? Of is hier een andere verklaring voor? Graag jullie theorien hierover, want ik vraag het me toch echt af.. Straks gaat er een keer iets fout en is er iets dat ik had kunnen doen. Dan zou ik mezelf toch echt voor mijn kop slaan (als Y** dat niet al deed )

Dankje!!

Groetjes, Anouk
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-06-09 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: ** Namen van paarden aangepast naar X en Y.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:33

Die van mij doet dat ook. Als ik met de bak voer naar binnen kom dan gaan de oren in de nek en schudt hij zijn hoofd op en neer, en soms nog wat schrapen erbij. Maar hij zal nooit bijten of wat dan ook. Voedernijd is moeilijk of zelfs helemaal niet af te leren, dus je kan er het beste voor zorgen dat hij gewoon wel goed blijft luisteren, en nooit iets meer doet dan lelijk kijken.
Als ik bij mijn paard blijf staan met de voerbak in mijn handen, en dan even duidelijk zeg "Eej! Normaal he!" dan stopt hij ook wel met gemeen kijken, en als ik nog even wacht dan doet hij ook wel weer zijn oren naar voren. Om vervolgens natuurlijk bijna met 4 poten naar zn voeremmer in te springen als ik em heb neergezet :+ Maar hij zal toch altijd met de oren in de nek zijn stal in stormen als ik met de voeremmer aan kom. Dus ik negeer het gewoon zolang hij wel naar me blijft luisteren :)

Oja, verder altijd consequent ALLEEN in de stal voeren! Ook snoepjes, appels enzo. ALTIJD in de stal :)
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 12-06-09 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 10:34

Op de manege waar ik vroeger reed, dede veel paarden dat. Ze worden gewoon gek omdat ze eten krijgen, ze kijken er zo naar uit. Hoe reageerde hij toen hij het voedsel kreeg? Ging hij er als een gek van eten?? Als dit zo is dan kan het wel kloppen.

Anouk_Leroy

Re: voedsel krijgen is platte oortjes en bokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 10:59

@ Mellodie: ja! als een gek alsof hij nog nooit eerder voer had gezien, zeg! Kanonne! Hij en de Shet staan samen in een stal, had medelijden met de Shet want die moest nog uitkijken voor de schoppen.. volgens mij is die het wel gewend. Maar toch, mn hart schoot toch wel even in mn keel hoor!

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:44

als het mogelijk is, kun je mss voor het voeren 1 van de 2 uit de stal halen en ze ieder apart laten eten. hij zal wsl nog steeds lelijk kijken, maar de strijd is niet nodig om het eigen voer te verdedigen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:58

Ja, dat zou ik ook doen. 2 emmers vullen en die op een afstandje van elkaar zetten, geef eerst de grote maar. Zodat die kan beginnen eten. En dan neem je die shet en dan zet je hem wat verder te eten, zodat ze elk de rust en de tijd hebben om op hun gemakje te zijn.

Die agressieve reactie kan er ook op duiden dat hij vroeger moest vechten en zich verdedingen bij het eten. Daarom is het belangrijk dat je ze op een aparte plaats te eten geeft. Zodat er niet gevochten moet worden en hij dus ook niet zo hoeft te verdedigen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 17:01

Inderdaad, wat Mallodie zegt. Waarschijnlijk heeft hij vroeger een tijd geen of heel weinig eten gehad. Daardoor worden ze vaak extreem beschermend en agressief als ze eten hebben.

Ik zou ze inderdaad apart zetten in overleg met de eigenaresse. Let er verder op dat de staldeur altijd dicht is als hij eten heeft, zodat hij niet een toevallige voorbijganger kan bijten of trappen. Laat nooit kinderen in de buurt van het paard als hij eten heeft. En pas inderdaad ook op met hetzelfde gedrag als hij snoepjes of beloningen krijgt. Zorg dat hij duidelijk weet wanneer hij een beloning kan verwachten zodat hij niet op de meest vreemde momenten dit gedrag gaat vertonen omdat hij aan eten denkt.

Als je hem wat beter kent zou je langzaam kunnen proberen om het gedrag wat te verminderen. Je zou hem dan kunnen proberen voorzichtig te benaderen en steeds een stapje verder te gaan. Je neemt dan echter wel een risico. De vraag is of het dat waard is.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:29

Hier reageerd de eigenaresse van het "mishandelde paard" even.
Allereerst wil ik hier wat dingen duidelijk stellen!

Het paard heb ik op 7 maanden na, zijn hele leven. Hij is NOOIT van zijn leven mishandeld geweest, de oorzaak van dat hij wat schraal is, is omdat hij wat slecht uit de opfok is gekomen.
Het paard is wat onzeker, en eenkennig, maar als je gewoon zeker de box inloopt en hem zijn voer geeft is er vrij weinig aan de hand. Hij schraapt idd, en kan af en toe heel boos kijken, gelukkig bedoeld hij er niets kwaads mee, want je kan gewoon bij hem komen, ,met je hand door de voerbak, helemaal niets aan de hand! Hij eet ook rustig, schrokt niet, dus heeft geen voernijd. De pony's kunnen erg slecht zonder elkaar, en eten ieder aan een kant van de stal.
Daarbij is het een jong paardje, dat gewoon af en toe even onder de duim gehouden moet worden :Y)

Ik vind het heel vervelend dat hier zonder mijn weten een topic, met namen (die overigens verkeerd geschreven staan) word vermeld. Als men vragen heeft, geef ik daar via pb gewoon eerlijk antwoord op m'n PB box staat wagenwijd open, laptop is gecrashed, dus moet af en toe even stiekum op werk in loggen :D .

Anan_Nook

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 13:26

Goh wat apart dit, ik vind het niet echt netjes dat iemand zoiets verzint.. Ik denk niet dat het nu je "defenitieve" verzorg schatjes gaan worden..

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 15:34

Laat dit topic (in beide fora) asljeblieft even rusten.
In mijn optiek is hier sprake van een misverstand van mijn kant, ben in contact met Esmee.

(mods, voordat er dingen gaan escaleren is misschien een slotje op zijn plaats?)

Maxitaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:22

Nog even ontopic: Ik denk dat het paard voedernijd vertoont. Dat is volgens mij heel moeilijk om op te lossen, je kunt het alleen "onder controle" houden door inderdaad het paard alleen te zetten als hij voer krijgt en hem met rust te laten tijdens het eten. Dan voelt hij zich het meest veilig. Als je het probeert af te leren, wordt het misschien alleen maar erger.

Succes!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:43

Mijn paard heeft geen voernijd, als hij weet dat er gevoerd word, moet je gewoon het voer in de bak gooien, en dan is er niets aan de hand. Dan gaat hij eten, hij schraapt soms, hij kan inderdaad heel boos kijken, maar zal niet gemeen bijten o.i.d. (heeft in het verleden een paar keer uitgehaald, maar hij had toen veel stress, laatste half jaar is er niets aan de hand en is hij ontzettend braaf), je kan gewoon met je hand door de voerbak als hij eet, je kan bij hem in de buurt komen, hem knuffelen, andere paarden kunnen bij hem in de buurt komen. hij eet en drinkt soms met mijn shetlander tegelijk uit de zelfde emmer, hij schrokt niet, maar eet gewoon rustig. De topic startster kent mijn paarden niet, heeft ze 2X max een uur meegmaakt schat ik. En daarbij heeft de TS totaal geen ervaring met paarden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:55

Spijtige zaak dus, dat er een topic gestart wordt over dingen die niet blijken te kloppen. Maar de bokkers reageren alleen op de info die van de TS komt, daaruit leidde ik inderdaad ook voedernijd af. Sorry daarvoor. Als ik de openingspost herhees dan denk ik het nog steeds, als blijkt dat die info niet klopt dan trek ik me terug :)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 08:55

Ik snap de reacties van alle bokkers zeker! Daar verder ook geen kwaad woord over, alleen heel jammer dat het bovenstaande niet waar is. De paarden staan in volpension, sinds een half jaar, dus ik ben er zelf niet bij als ze (5 keer per dag in de winter, 4 keer in de zomer) gevoerd worden, toevallig was ik er zelf gister tijdens het voeren, en heb die van mij zelf gedaan, voer in Het paard zn bak gedaan, niets aan de hand, pony gevoerd niets aan de hand, hij heeft alleen een beetje staan schrapen, maar dat doet hij altijd,....

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 09:10

dat is bij heel veel paarden die ik ken en op stal staan. die kunnen ontzettend goed anticiperen en, de deurklink van het voerhok gaat open (bijv) en ze gaan staan schrapen en gillen omdat ze gauw hun eten willen.
spijtig dat het topic zo moet lopen qt_shetties.
:7