stang niet vast kunnen zetten in de trailer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

stang niet vast kunnen zetten in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:09

na 4 dagen mijn paard elke dag sochtends en savonds voeren in de trailer loopt ze nu keurig uit zichzelf de trailer op en af.
ik vind het gister dus wel tijd om de stang een keer dicht te maken.
ik maak dus heel zachtjes de stang dicht, en wil het pinnetje er doorheen halen zodat hij vast zit. maar mevrouw beukt naar achter,
laat haar kont zakken, wipt zo de stang omhoog en staat buiten.

daarna hebben we geprobeerd om een longeerlijn tegen haar billen aan te leggen zodat ze kon wennen aan het gevoel van iets achter haan kont, maar
zodra ze iets voelt vliegt ze de trailer uit.

nu zou dit misschien normaal niet zo erg zijn, maar ik moet zaterdag weg met haar en dan moet de klep dus dicht. ik kan wel in 1x de klep dichtgooien met zijn tweeen, maar dat vind ik ook wel een beetje een eng plan.

iemand ervaring met zo'n slimmerik?

Lynn_Nikita

Re: stang niet vast kunnen zetten in de trailer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:12

klep dichtgooien zonder stang zou ik zowieso al nooit doen
hoe is ze normaal met druk achter op de kont?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:14

ECHT!!! Niet de klep dicht doen zonder de stang erachter. Wat denk je dat er dan gebeurt als ze naar achter komt zetten. Dan hou je die klep echt niet meer tegen, ook niet met z'n tweeen.

Ik heb dit 1x zien gebeuren, en de mensen konden nog net op tijd wegspringen.

meisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:29

Mijn pony had precies hetzelfde..
Het is toch een kwestie van geduld en blijven proberen..
Het is jammer dat je zaterdag al weg moet en ze er dus echt in moet..
Probeer met zo weinig mogelijk mensen te zijn.
En laat haar eerst de trailer inlopen maak haar vast met een schiethaak aan de voorkant en probeer dan de stang erachter te doen.
Als ze dus echt helemaal door het lint gaat kan ze er altijd uit maar probeer haar zoveel mogelijk binnen te houden.
Laat iemand anders de stang erachter doen terwijl jij nog bij je paard staat!
Als het lukt HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL goed belonen!!!
Blijf nog een tijdje bij je paard staan todat het tot rust komt!

Succes ermee ik hoop dat het je gaat lukken!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:41

Dat drama hebben wij met onze merrie ook gehad, de enige oplossing is rust en geduld.
Het in de trailer lopen is blijkbaar al gelukt, dat is al een prima uitgangspunt.
Onze merrie schoot alweer terug, als ze maar het idee had, dat er iemand achterlangs kwam.
Dus laat ze eerst wennen, dat er iemand achter haar staat en haar van achter aanraakt e.d. en achter haar een beetje aan het rommelen is, zonder dat de balk erachter gaat. Telkens na zo'n oefening de trailer uit en er weer in en als ze erin staat belonen.
Ik zou haar niet vast zetten, als ze gaat trekken sloopt ze echt de hele boel, haarzelf misschien incluis.
Hou zelf het touwtje vast en als ze naar achtere gaat gewoon meegaan, maar wel spanning op het touw houden, pas als ze weer naar voren komt de druk eraf halen.

Nooit de klep dicht gooien, zonder de balk er achter, als ze echt naar achterekomt is er geen houden aan en afgezien van het gevaar voor jezelf, jaag je je ponny ook de stuipen op het lijf en wordt het aleen maar moeilijker.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:45

Kun je de stang niet op zijn kop gebruiken? Dus dat je de balk van onderaf laat komen en het pinnetje er aan de bovenkant in moet? Zodra ze haar kont eronder zet, dan duwt ze de balk alleen maar vaster.
Kun je makkelijk het pinnetje erin doen. :Y)

meisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:48

Barvrouwke schreef:
Kun je de stang niet op zijn kop gebruiken? Dus dat je de balk van onderaf laat komen en het pinnetje er aan de bovenkant in moet? Zodra ze haar kont eronder zet, dan duwt ze de balk alleen maar vaster.

Dat is ook wel een idee :P

meisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:58

Paul11 schreef:
Dat drama hebben wij met onze merrie ook gehad, de enige oplossing is rust en geduld.
Het in de trailer lopen is blijkbaar al gelukt, dat is al een prima uitgangspunt.
Onze merrie schoot alweer terug, als ze maar het idee had, dat er iemand achterlangs kwam.
Dus laat ze eerst wennen, dat er iemand achter haar staat en haar van achter aanraakt e.d. en achter haar een beetje aan het rommelen is, zonder dat de balk erachter gaat. Telkens na zo'n oefening de trailer uit en er weer in en als ze erin staat belonen.
Ik zou haar niet vast zetten, als ze gaat trekken sloopt ze echt de hele boel, haarzelf misschien incluis.
Hou zelf het touwtje vast en als ze naar achtere gaat gewoon meegaan, maar wel spanning op het touw houden, pas als ze weer naar voren komt de druk eraf halen.

Nooit de klep dicht gooien, zonder de balk er achter, als ze echt naar achterekomt is er geen houden aan en afgezien van het gevaar voor jezelf, jaag je je ponny ook de stuipen op het lijf en wordt het aleen maar moeilijker.

Foutje van mij.. met vastzetten bedoel ik het touw een keer om de stang voorslaan en dan goed vasthouden zo ben je sterker.
Als het beest wild word niet meteen loslaten want dat is een normale reactie.
Je merkt zelf wel wanneer het uit de hand loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:02

Ik heb er wat over gelezen, let op:

Probeer het paard een paar keer in de wagen te zetten met een springbalk er achter.
Bouw dit heel rustig op. Eerst op een paar meter erachter. Dan steeds iets dichterbij.

Hoe ga je te werk?

Je hebt twee personen nodig die de balk vasthouden. Ze moeten naast de balk staan, nooit erachter. Begin dus eerst op geruime afstand. Het paard moet zich niet ongemakkelijk voelen met de balk achter hem.
Als het paard rustig blijft, kun je elke keer de balk wat dichterbij brengen. Het paard moet rustig blijven, kijk dus naar zijn lichaamstaal.

Als het paard rustig blijft kun je op een gegeven moment de balk tegen zijn kont aanhouden. Zo kun je het paard in de trailer zetten, balk tegen zijn kont en dan de stang erachter.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:06

Barvrouwke schreef:

Zou ik niet doen, als ze net van boven gaat duwen/zitten loop je kans dat je balk eruit donderderd, ben je verder van huis.
Zorg dat ze vertrouwt raakt dat er iemand achter haar bezig is, dat leren ze sneller dan je denkt.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:07

Ik gebruik de longe ipv een balk. Ik maak de longe aan 1 kant vast (in mijn geval voor de kijker links)

Ik loop zelf met mijn paard mee de trailer in en een tweede persoon houdt de lijn strak achter haar kont en maakt de stang vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:10

shera schreef:
Ik gebruik de longe ipv een balk. Ik maak de longe aan 1 kant vast (in mijn geval voor de kijker links)

Ik loop zelf met mijn paard mee de trailer in en een tweede persoon houdt de lijn strak achter haar kont en maakt de stang vast.

EEn longe kunnen paarden in gaan hangen/zitten, is ook minder dwingend dan een balk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:12

niet de deur dicht doen zonder die stang, een merrie met veulen heeft me bijna zo een keer plat gewalst.
kon nog net optijd wegspringen anders had ik een deur met 1000 kilo erop op mn kop gehad

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:30

de stang op zijn kop zou nog kunnen. zal dat eens uitproberen als ze er niet op staat.

paard vastbinden voordat de stang dicht is doe ik zowiezo niet.

erachter staan kan ik gewoon, dat is het probleem niet. dat ging allemaal perfect, daarom dacht ik dat de stang wel dicht kon.
maar ik heb weer net een paard dat gaat zitten ipv gewoon beuken. :+

met de longe heb ik al gedaan, maar zodra ze iets voelt vliegt ze dus naar achter en dan hou ik echt geen 600 kilo met een longe :n
normaal doet ze dit niet. ze kent gewoon het longeren aan de dubbele longe, dan heeft ze ook een touw achter haar billen. ik denk dat ze gewoon een keer moet voelen dat die stang dicht blijft, laat haar maar ff beuken. maar dan moet de stang natuurlijk wel goed dichtzitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:35

loulou schreef:
de stang op zijn kop zou nog kunnen. zal dat eens uitproberen als ze er niet op staat.

paard vastbinden voordat de stang dicht is doe ik zowiezo niet.

erachter staan kan ik gewoon, dat is het probleem niet. dat ging allemaal perfect, daarom dacht ik dat de stang wel dicht kon.
maar ik heb weer net een paard dat gaat zitten ipv gewoon beuken. :+

met de longe heb ik al gedaan, maar zodra ze iets voelt vliegt ze dus naar achter en dan hou ik echt geen 600 kilo met een longe :n
normaal doet ze dit niet. ze kent gewoon het longeren aan de dubbele longe, dan heeft ze ook een touw achter haar billen. ik denk dat ze gewoon een keer moet voelen dat die stang dicht blijft, laat haar maar ff beuken. maar dan moet de stang natuurlijk wel goed dichtzitten.

Vind je mijn optie niet het proberen waard? Deze stond ook in de paard & sport van laatst...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:59

ik oefen liever met een longe dan met springbalk eerlijk gezegt.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:04

loulou schreef:
zodra ze iets voelt vliegt ze dus naar achter

Wat doet ze als je een hand op haar kont legt? Mijn paard doet ook altijd een stap naar achteren,
maar dan geef ik altijd een klap op de kont en zeg HO. Dan kan ik gewoon de stang weer dicht doen.
Misschien is een hand op de kont een hulpje? Geen klap dan natuurlijk.
En wat mij tebinnen schoot. Staat ze heel krap tussen de stangen in? Of staat ze gewoon niet met de borst tegen de voorstang? Kun je misschien meer ruimte creeren. Dat ze een cm of 30 tussen de stang en kont heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:05

loulou schreef:
ik oefen liever met een longe dan met springbalk eerlijk gezegt.

Mja een balk schijnt een bter effect te hebben. Maar het is net wat je zelf prettig vind. Je kunt het altijd een keer proberen toch?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:12

dat deed de mijne ook

ik heb een voerbak opgehangen voorin de trailer telkens als de stang erachter moet doe ik er net ff een handje brokken in zodat ik rustig de stang erachter kan doen omdat ze dan druk met eten is

vervolgens klep dicht dan naar voren lopen en vastzetten en nogmaals belonen..
nou zal ze ongetwijfeld ook als je de klep opendoet eruit willen walsen dan hetzelfde verhaal even wat voer in de bak en dan los maken van voor en dan achter losmaken

of er voor bij blijven en bezig houden en afleiden met een appeltje ofzo en dan hetzelfde doen de stang erachter of eraf halen ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 12:14

Barvrouwke schreef:
Wat doet ze als je een hand op haar kont legt? Mijn paard doet ook altijd een stap naar achteren,
maar dan geef ik altijd een klap op de kont en zeg HO. Dan kan ik gewoon de stang weer dicht doen.
Misschien is een hand op de kont een hulpje? Geen klap dan natuurlijk.

idd, dit moet het paard eerst accepteren.
Daarna kun haar aan een longeerlijn zetten en deze om de voorste stang doen en vasthouden. Bij paniek kun je loslaten en bij een mindere paniek een keer op de kont slaan.
Als dat allemaal werkt kun je de stang erachter zetten. of de klep dicht doen en dan daarna de stang erachter.(dan staat je paard dus aan de longe die jij/iemand vast heb.)
Zou niet op pad gaan als het paard nog zoals nu reageerd.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:53

Hoe reageert het paard op iets achter de kont als het niet in de trailer staat?
Als ze dat ook al eng vindt zou ik daar van de week mee oefenen. Misschien heb je nog een tweede longe?
Dan kan je aan de longe een touwtje vastmaken aan het zadel/longeersingel en deze steeds strakker plaatsen achter haar kont als ze een stapje losser accepteerd?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:59

[quote="Lynn_Nikita"]klep dichtgooien zonder stang zou ik zowieso al nooit doen
hoe is ze normaal met druk achter op de kont?[/quote]

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:05

Heeft ze de ruimte in de trailer?
Wij hebben dit gehad met mijn merrie. Stond in een tweepaards trailer, begon ook als een gek achteruit te lopen en te beuken. Het bleek dat zij liever wijd en breed stond, en sindsdien staat ons middenschot schuin (haar schouders zitten dus nog tussen het smalle en van achter heeft ze alle ruimte om bij te stappen). Misschien is proberen? Succes!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 15:11

zoals in mijn eerder post al staat, ze is gewoon gewend aan iets achter/op haar kont. ik longeer haar met dubbele longe, ik werk aan de lange lijnen enz. dat is het probleem niet. ze wil gewoon niet opgesloten staan in dat ding.
ze staat best krap in de trailer. heeft voor en achter niet veel ruimte over, maar ik kan ook niet even die trailer verbouwen. de trailer is van de staleigenaar en ik leen hem altijd.

net weer geoefend. heb een lus gemaak van mijn leadrope en die om haar rug/kon heen geslagen. als ze stond te eten er af en toe druk op gezet. ze is nog een beetje wantrouwends, maar soms bleef ze al gewoon staan. vanavond nog maar een keer zo oefenen.

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 15:15

Hebben jullie geen bewegelijk tussenschot? Anders kun je die is verplaatsen! Het lijkt er op dat ze niet van een kleine ruimte houdt, dus ik denk dat je dat toch echt is moet gaan proberen! Mijn merrie deed precies hetzelfde.