Putten slaan in de weide, waarom? (Graven v. paard)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Putten slaan in de weide, waarom? (Graven v. paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 08:38

Wil eerst even klagen... Wanneer stopt het nou met regenen, mijn paard loopt mijn grasweide naar de haaien... !!!!!!!!!!!!

Goed, ik had dus eigenlijk een vraag, misschien dat jullie mij een idee kunenn geven waarom mijn paard putten graaft in de weide.
Het liefste in de zand ( gewoon een afgegraasde en kapot gelopen nacht-) bak.
IK had het er gisteren met een vriend over, hij dacht dat het temaken zou kunnen hebben met een tekort aan iets. Maar dan dacht ik aan mijn situatie, mijn paard krijgt muesli, brokken, lucerne en in de avond slobber met mineralen poeder. In de nacht hooi en overdag gras...
Dus wat dat betreft denk ik dat ze niets tekort kan komen, heeft een zoutsteen in de stal.
'
Hebben jullie zelf paarden die putten slaat en weet je waarom en wat heb je gedaan?

alvast heel erg bedankt...
(mocht dit verkeerd geplaats zijn, dan voel je vrij om te temmen)
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-06-09 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt en hoofdlettesr en teveel aan vraagtekens verwijderd, omdat dat schreeuwerig staat.

Benfan

Re: Putten slaan in de weide, WAAROM????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 08:43

Is het toevallig een duits ras?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:38

PP > OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:41

Onze Leo mag ook graag een gaatje graven. Vindt 'ie gewoon leuk. Mijn jongste merrie vindt het ook wel eens grappig om te helpen, staan ze gezellig samen 1 groot gat te graven. Tot groot ongenoegen van de stalhoudster trouwens want ze zijn ambitieus en gaan niet voor een kleintje...
Ze doen het ook als de hooibakken gewoon vol hooi zitten, ze staan in een groepje buiten, komen geen voedingsstoffen of wat dan ook tekort, hebben speelgoed, maar nee, graven is gewoon leuker...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:44

het kan zijn om een rolplek te creëren.
die van mij graaft geen kuilen, maar ze hebben ook een paddock waar ze in kunnen rollen, en de wei is zo kaal dat ze ook daar gewoon in het zand kunnen rollen

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 09:48

Mijn paard deed het ook wel in het verleden.
Dan groef ie een kuil tot op de kleilaag onder het zand en ging ie daarvan likken.
Door zo'n bruine/rode mineralenblok hield het op.

Maar aangezien jij je paard al mineralen geeft zou het niet een tekort moeten zijn.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:14

wanneer een paard 's nachts ook buiten blijft, hebben ze vaak een vaste plaats om te slapen.
dan maken ze ook een kuil.
en overdag is het een heerlijk plekje om te rollen (meestal net ernaast haha).
het hoort bij het natuurlijk gedrag, niks mis mee. tenzij je een wei als een biljartlaken wilt hebben, maar dan moet je niet aan paarden beginnen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:23

Die van mij doen het ook. En niet zo'n klein gat ook! Het ontbreekt ze aan niets. Ze doen het telkens op dezelfde plaats: op het zandpad langs de wei. Ik moet regelmatig met de tractor over dat pad en dat gaat met dat enorme gat niet. Dus ik telkens weer dichtscheppen en -harken. Maar de volgende morgen is ie er weer. Hopeloos.... Nu met al die regen is het pad 1 rivier geworden en weet ik dat er ergens ook nog een enorme krater zit. Gevaarlijk voor mens en paard dus. Tips zijn dan ook meer dan welkom maar ik geloof niet dat dit op te lossen is. Likstenen zat, goed voer, allerlei speeltjes, 24 uur per dag buiten, zelf kiezen tussen gras, zandplaats, bomen, schuilstal.....

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:25

je kunt op de wei een zandplek maken, en misschien het pad afsluiten.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:38

@ hinta: tja, ze hebben een hele mooie zandplek maar om daar te komen (en om bij de stallen te komen) moeten ze over het pad. Afsluiten kan, maar dan kunnen ze niet bij het zand en de stallen komen. In de wei maken ze zelf wel zandplekken maar die zijn niet zo 'lekker' als het mulle zand van het pad en de paddock. Volgens mij vinden ze het gewoon leuk om al het mulle zand weg te graven zodat ze op de zwarte ondergrond komen. Die is op een of andere manier lekker want ze likken er ook aan. Vandaar dat ik overal likstenen (die rode en himalaya) heb opgehangen. Is het niet. Of ze doen het om mij te pesten..... Ik vind het wel apart dat het altijd op dezelfde plek is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:44

Benfan schreef:

_O- _O- _O-

Verder niet echt een tip. Ben het eens met de anderen hier. Waarschijnlijk natuurlijk gedrag en miss wel gewoon leuk. Maar wel lastig. Hier hebben we in de winter ook wel van die kuilen in de paddock. Weet niet wie het doet, maar er is minstens 1 graver.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 10:45

MIjn hemel, ik heb me scheel gelachen over jullie humor.

@BenFam, ik wou nog zeggen, ze is net een duitser op het strand, maar vond die opmerking weer net tever gaan... Maar het lijkt af en toe wel op Dunkurk.

@Sonja en Siske, ik snap je staleigenaar helemaal... Het is nou eenmaal niet echt optimaal voor je graslandje... Ik had wel al het idee dat ze het deed zodat ze een droog plekje zou hebben om te slapen aangezien haar bak drijfnat is. Maar het is niet zomaar een putje, ik bedoel, als ik er in ga staan dan kan je me bijna niet meer zien... Had eerst het idee dat het voorbereidingen waren voor verstoppertje, maar het begint er steeds meer op te lijken alsof ze een tunnel aan het graven is om te vluchten... *geen national geographic meer voor haar*

@pandabeertje, ze heeft een rode zout liksteen met mineralen toegevoegd, maar mevrouw kijkt er niet eens naar... tja, dat krijg je als je ze verwend!

@Hinta, heb altijd jonge paarden gehad en heb wel eens kleine putjes gehad, maar die gooide ik dicht en dan was het weer een tijdje niks. Maar bij deze lijkt het wel een schulput uit de oorlog!

@wuswa, die van jou en mij zouden wel eens een heel speciaal ras kunnen zijn. Beter maar nooit samen in de weide zetten, gaat net op een maanoppervlakte lijken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:26

misschien een beetje een dom idee maar, als je nou zelf die kuil eens wat groter maakt
dan een paar hard houten planken in legt
en weer dicht gooit
dan graaft ze volgende keer in die hard houten planken
misschien dat dat ze stopt
(of ze haalt de planken eruit en ze gaat ermee spelen, of opeten...)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:32

@asyaa... ik zit er niet zo heel erg mee. Ben gewoon heel erg benieuwd wat haar beweegreden is om in eerste instantie een gat te graven ten grote van een meteorinslag.
Mocht het nou zijn dat ze gewoon een droog plekje wil maken om in te slapen, wie ben ik dan om haar dat te verbieden.
Ik weet dat ze het in de zomer soms doen om op die manier van de vliegen af te raken en een koeler plekje te creeeren.
Maar waarom moeten het zulke grote gaten zijn en waarom het hele jaar door...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:36

Benfan schreef:

:')

Misschien zoekt ze grondwater.

Maar alle gekheid op een stokje, volgens mij is het gewoon natuurlijk gedrag (zoeken naar wortels, water etc) maar het is een beetje doorgeslagen. Niet meer naar national geographic laten kijken idd.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 11:47

Waves schreef:
Benfan schreef:

:')

Misschien zoekt ze grondwater.

Maar alle gekheid op een stokje, volgens mij is het gewoon natuurlijk gedrag (zoeken naar wortels, water etc) maar het is een beetje doorgeslagen. Niet meer naar national geographic laten kijken idd.

Je hebt toch ook mensen die totaal doorslaan in hun manier van natuurlijk leven... Misschien dat mijn paard ook een macrobiotisch ( nee, ik zeg niet dat die mensen doorgeslagen zijn) tikje heeft... Of wil ze Bush-styl leven... zelf wormen zoeken, wortels en mieren eten, bronwater enzo...
Sorry, ik zit nu van een heel serieus onderwerp een lachertje te maken...
Ik ben nog steeds benieuwd of dat iemand hier een medische verklaring voor zou kunnen hebben...

jnien71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:59

Ik heb een friese hengst gehad genaamd Bart, nou die kon er ook wat van. Wel 20 gaten gegraven met een gemiddelde doorsnee van 2 meter, daar ging hij dan lekker in liggen rollen. Als hij klaar was met rollen stond hij op en wandelde rustig naar het volgende gat om daar weer neer te ploffen.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:31

De mijne graven ook. Maar dat doen ze alleen als ze mij zien aankomen dan gaat het zo.

Draver; Hinnik, hinnik. En komt naar me toe stappen. Bij het het gaat hij rustig staan graven.

Shetlander; Komt in draf naar het hek. En gaat wel degelijk hard staan graven.

En als ik er dan ben vaak nog een hinnikje maar dan houd het graven ook meteen op. Zon vrouw zegt elke keer maar 'ze gebaren dat je moet komen' :')

aerdenhout1

Re: Putten slaan in de weide, waarom? (Graven v. paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 09:39

Ik heb er ook een paar die denken dat het duitsers zijn! Liefst met z'n tweetjes naast elkaar en zo diep mogelijk!
Geeft niets, maar als ze vervolgens in zo'n kuil gaan rollen komen ze niet meer overeind en dat is natuurlijk weer minder.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:34

Die van mij doen dat ook,en niet alleen in het zand maar ook midden in de wei,ik wordt er af en toe gek van.
Als je die gaten vervolgens weer dicht wil gooien dan kom je altijd zand te kort en kan je weer elders zand vandaan gaan halen.
Mijn fjord spant echt de kroon, die moet i.v.m. een blessure op stal tust met een klein uitloopje.
Toen ik van de week kwam schrok ik me wezenloos,in de stal, net achter de ingang een gigantisch gat IN zijn stal.
Het is een betonnen vloer van ong 5 cm op een zand ondergrond.
Hij had hele stukken beton losgewrikt en een eneorm gat gegraven,
De boer moest er een hele kruiwagen zand in storten om het gat weer op te hogen en het gat te kunnen dichten met van die grote betontegels.
Het gat was ong 40 x90 cm en wel een halve meter diep.
Ik ben wel heel blij dat hij niet in zijn eigen gat gestapt is, hij had zo een been kunnen breken.
Ik vind het echt rotgdrag en het drijft me soms tot wanhoop,ik ben echt bang dat er een keer 2 zijn benen breekt als ze met donderjagen een keer in zo'n gat stappen(de gaten in de wei zijn ook zo onwijs diep en dan rond de 60cm doorsnee)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:52

@colunder: wou je paard niet toevallig uit zijn box ontsnappen?

ik vind de gaten in de wei over het algemeen niet zo erg, naar mijn idee zijn die ook niet zo gevaarlijk, maar in de stal lijkt me toch wel redelijk onveilig

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:15

die van mij deed het vorig jaar ook.
grote stukken graven, een mooie rolplek had ie gemaakt voor alle paarden.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:19

Eén van ons doet het ook. Hij gebruikt het om te gaan liggen om te rollen. Dan knielt ie met zijn voorbenen in het gat. Vindt ie makkelijker denk ik.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:25

Als je nou eens dat gat nat houdt misschien vindt hij er dan niets meer aan en maakt hij op zijn minst NAAST het pad een nieuwe? :D

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 23:28

Benfan schreef:

Niet per se een Duits ras, maar hier ook een in Duitsland geboren en getogen paard die enorme kraters graaft, terwijl haar aan niks ontbreekt... (verstand, misschien?) :+ ;)

Laatst heeft echter de draver van een vriendin van me er zich ingerold en kwam er niet meer uit, dat was niet zo grappig.... :o

We hebben het nu dichtgegooid...Eerst wilde ze weer graven en we kwamen tot de ontdekking dat onder andere de grote Hannoveraan (omg, is dit nu toeval offeh...?) Foster haar braaf meehielp...

We hebben er een beetje mest op gegooit van de mesthoop, nu graven ze er niet meer...! Dus TS, misschien ook een oplossing voor jouw probleem?