pff, wat moet ik ermee..... bang paard met energie te veel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

pff, wat moet ik ermee..... bang paard met energie te veel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:06

Wat is wijsheid?
Mijn paard is vaak niet te rijden. Ze schrikt van vanalles , ook dingen die ze al jaren kent.
Toch is ze in de omgang erg rustig en braaf. Tijdens het rijden veranderd er nogal wat. Helaas is het echt een vluchter en zodra ze ook maar denk dat het niet meer veilig is is ze weg! Meestal is ze tijdens het rijden meer op andere dingen aan het letten dan op mij.
Als ze iets eng vindt trilt ze ook echt met haar hele lijf dus of het aanstelleritis is denk ik niet.

Energie heeft ze altijd veel te veel , ze is heel gevoelig op mijn benen, en ze kan zich ontzettend sterk maken.
Ze heeft veel volbloed in de moederlijn, en iemand heeft mij ooit verteld dat het een houtpaard is.
Ze krijgt weinig extra krachtvoer en staat iedere dag van 9.00 tot 18.00 op de wei. Ruinen en merrie's lopen bij elkaar.

Is er iemand die ook zo'n paard heeft of had en een oplossing heeft gevonden?
Laatst bijgewerkt door Judje op 11-06-09 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:21

Een iets mildere vorm, maar ja, ik ken het.
Mijn paard doet alles zo lang ze iets of iemand kan volgen, maar zodra ze er alleen voor staat doet ze in haar broek. Het heeft een tijd geduurd voor ik als ruiter haar genoeg zelfvertrouwen kon geven om in de bak normaal te doen, maar op buitenrit of in een vreemde bak vind ze het toch echt heel moeilijk om zélf te moeten lopen.

Ik weet niet of dit bij jou ook de oorzaak is, maar zoals je het beschrijft lijkt ze oprecht bang.

Voor mij is de oplossing geweest om te gaan grondwerken (maar wel de echt basis, geen join-up toestanden of truckjes, gewoon zodat zij leert dat ze op mijn lichaamstaal kan letten, dat mijn lichaamstaal ook echt een betekenis heeft), en ik ben sinds kort ook bezig aan de dubbele longe, zodat ze leert dat commando's ook van achter haar kunnen komen, en niet perse van voor/naast/op haar.

kinky01

Re: pff, wat moet ik ermee.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 22:29

Ik denk ook dat ze oprecht bang is. Maakt het wel iets lastiger omdat je consequent en rustig moet blijven. Boos worden heeft zeker geen zin. Wat je omschrijft wat betreft het achterna lopen klopt, aan de hand kan ik ze overal langs leiden, grondwerk heb ik ook veel gedaan. ze loopt los achter me aan blijft ook netjes op de juiste afstand en voor achterwaarts hoef ik alleen maar ik haar 'ruimte' te komen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 22:51

denk niet dat ze echt bang is eigenlijk...
wat ze mist is jouw leiderschap als je op haar rug zit.
ze is onzeker in wat ze moet doen, dus gaat ze zelf maar wat bedenken en laat dat nou net niet zijn wat jij van haar wil...
als jij naast haar loopt, kan ze je volgen, en ben jij duidelijk wel haar leider... maar onder het zadel ben je dat duidelijk (nog) niet, maar dat kun je wel worden hoor.

wat je zelf zegt, straffen helpt niet. daar maak je haar alleen maar onzekerder mee. rustig blijven en telkens op dezelfde manier opnieuw uitleggen. geef haar de kans om bij "enge" dingen te gaan kijken, moedig haar aan om te gaan kijken en probeer er daarna opnieuw langs te rijden... eerst in stap, dan in draf...

jij moet haar "uitleggen" dat ze je kan vertrouwen en ze je moet gehoorzamen, ook als je op haar rug zit. doe dit door duidelijk en consequent te zijn, rechtvaardig, en ook belonen bij goed gedrag, het verkeerde gedrag negeren en doen of je neus bloedt en doorgaan met je uitleg. het hele principe van ontspanning en gehoorzaamheid moet vanuit jouw ontspanning en zelfverzekerdheid komen. ben jij niet ontspannen, zal je paard ook niet ontspannen...

duurt even, kost veel geduld, maar het is zo'n beetje de enige manier om er te komen.

zoek ook goede instructie om je hierbij te helpen, iemand met geduld en rust en die de tijd wil nemen... niet iemand die je naar een niveau wil jagen.

succes!

meisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:42

Als je gaat rijden ga dan rustig op je paard zitten.
Vraag een beetje aan de teugel en hou je been er dus goed bij.
Als ze schrikt schenk er dan geen aandacht aan (dus geen tik ook al stelt ze zich aan) en ga verder met wat JY wilt doen.
Blijf elke keer terug komen op wat JY wilt bereiken met je paard en schenk geen aandacht aan haar aanstellerij/bangheid.
Er is veel geduld voor nodig..
Maar geloof me het is de moeite waard!

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:54

Voorheen had ik ook een volbloedmerrie die snel op de vlucht sloeg, de wind of een schaduw was al genoeg en weg was ze. Wat hielp was terug in krachtvoer, van te voren longeren, geduld, ritme en regelmaat en steeds opnieuw de rust opzoeken. Veel voltes openen en sluiten, van veel overgangen rijden werd ze juist heet. Helaas moest ik mij door haar vluchtgedrag wel aanpassen aan de omstandigheden, geen situaties opzoeken die stress veroorzaakten, mijn merrie was niet bomproof, daarvoor stond ze te hoog in het bloed. Succes!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:00

Ik lees mee want ik heb ook zo'n paardje..
Grondwerk kan inderdaad ook helpen.. maar ook wij hebben nog een lange weg te gaan.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:36

Je vraagt wat wijsheid is.
Volgens mij moet jij jezelf een paar vragen stellen,

- Voldoet het paard aan het doel waarvoor ik het wil gebruiken,
is het doel haalbaar of niet?
- Heb ik nog plezier in het rijden?
- Ben ik bang of word ik onzeker van het gedrag?
- Wil ik hier veel tijd en moeite insteken?

Omdat je paard in de omgang erg rustig is denk ik dat het met veel tijd en energie ook wel zal lukken om haar te laten ontspannen onder het zadel ;)
Met goede begeleiding zul je een heel eind komen, maar dan moet je het wel een leuke uitdaging vinden, niet bang zijn en er veel tijd en energie insteken.