Er zijn verschillende methodes, met daarbij verschillende kosten en verschillende voor en nadelen.
De kosten zijn ook nog eens per DA verschillend, heb ik gemerkt.
Ik heb mijn paard op de kliniek laten castreren (niet op de operatietafel maar in een steriele box), met daarbij nazorg en was rond de €500 kwijt. Hij bleef toen 2 dagen staan zodat ze hem daar konden afspuiten en in de gaten konden houden, ik werk namelijk fulltime en kon net als jij ook niet zomaar weg.
Ik hoefde niets te smeren, maar weet niet of ze dat daar 2 dagen hebben gedaan.
Je kunt het ook thuis laten doen. Het voordeel daarvan is, dat het paard niet hoeft te reizen naar de kliniek en als hij bijkomt gelijk kan gaan lopen, als ze het in het land doen tenminste(lopen = goed tegen de zwelling). Nadeel is dat bij complicaties niet alles voor handen is.
Voor elke manier is wat te zeggen, ze hebben allen hun eigen voordelen en risico's. Mijn DA raadde de kliniek aan omdat ze bij complicaties dan alles voorhanden zouden hebben.
Het advies van DA was om mijn ruin nog 8 weken niet bij merries te zetten, om het ruim te nemen en niet voor verrassingen komen te staan. Het duurt even voordat alle hormonen uit het lijf zijn, bij mijn paard ging het erg geleidelijk.
Succes in ieder geval!