Tips: Hoe kan je een paard laten plassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Tips: Hoe kan je een paard laten plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:56

Op de endurance wedstrijd van gisteren waar ik een stalgenootje groomde bleek maar weer eens dat paarden niet graag plassen om vreemd terrein of tijdens een wedstrijd. Drinken doen ze soms ook niet makkelijk, maar daar zijn wel wat trucjes voor te bedenken. Denk aan appelsap of hele appels in het water en andere smaakmakers zodat het wat aantrekkelijker wordt om te drinken.

Plassen is echter ook belangrijk, maar daar heb ik eigenlijk nooit handigheidjes voor gehoord. Je paard doet het, of je paard doet het niet. Terwijl het volgens mij hoogst onprettig is voor een paard om met een volle blaas rond te lopen. En daarbij lijkt het me ook niet zo fijn dat alle afvalstoffen zich ophopen in het lichaam.

Mij lijkt het logisch om de handeling plassen aan iets te linken in de vorm van een beloning (snoepje of kriebel). Dus op die manier je paard te conditioneren. Maar...dan moeten ze dus wel eerst een plas doen.
Mijn vraag is dus: zijn er mensen die concrete tips hebben om een paard te laten plassen? Zijn er trucjes voor? Zo ja, hoe kan je het oefenen? Alle ervaringen zijn welkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:00

Veel paarden gaan plassen als ze na een dag buiten te zijn geweest in een stal met stro komen. Doet dit paard het ook? Dan gelijk belonen, dan wordt plassen al wat positiever. Je kan er een commando aan binden of gaan fluiten. Het hoeft niet zo te zijn dat het paard alleen nog maar op het commando plast, maar soms kan fluiten of het commando net dat extra zetje zijn voor een paard wat moet plassen.

Plast het helemaal niet onder het zadel? Dan kun je als het paard gaat plassen zodra het op stal komt misschien het zadel even kort opleggen voor het de stal in gaat. Dan ligt er al iets op de rug en weer belonen natuurlijk. :)

Nienlars

Re: Tips: Hoe kan je een paard laten plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:02

Ik zou het ook met fluiten proberen, schijnt echt te werken

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:03

Die van mij kan op commando plassen. Wij hebben gewoon elke keer dat ie ging plassen, goed beloond en gewoon een woord erbij zeggen. Bijvoorbeeld: plassen. Als je dat elke keer zegt als die gaat staan plassen, moet ie op het laatst plassen als jij het woord plassen zegt.

Hihi, hoop dat je het nog snapt.. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:04

Was gisteren geloof ik op tv, dat je bij koeien moet gaan fluiten en dat het vaak bij ander vee ook helpt

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:10

mijn oud paardje kon op commando plassen in een emmer, iedereen vond dat super grappig. Voor mij was het gewoon handig, dan bleef de stalgang droog. Hoe dat precies in zijn werk gegaan is, das al lang geleden. Telkens als ik zag dat ie wou plassen haalde ik dat emmertje erbij. In het begin vond hij dat een heel goeie reden om niet te plassen :D . Toen hij bezig was met plassen zette ik het emmertje eronder, een paar keer later lukte dat om het emmertje te zetten voor hij plaste, en hij plaste erin, ( en werd beloont met een appeltje). Jij moet het dan wel op de juiste plaats zetten dat de straal erin is, want mikken kon hij niet (of je houdt het emmertje gewoon vast). Het is een werk van lange adem en veel geduld, want uiteindelijk moet hij uit zichzelf gaan plassen. Het resultaat was dat hij vanaf hij dat specifieke emmertje (altijd hetzelfde emmertje gebruiken!) zag, aanzet deed om te plassen als ik het onder hem plaatste. Dat was echt zeer handig, ik kan het aanbevelen als je veel geduld en tijd hebt!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:17

Fluiten helpt ook soms

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:36

mijn lerares heeft ook een paard dat te verlegen is om in groep te plassen, op rustpauzes tijdens buitenritten gaat ze dan ook een rustig plekje zoeken weg van de groep en begint te fluiten.... je moet dit inderdaad wel oefenen, telkens als je ziet dat hij (ook op de wei of zo) moet plassen, begin je te fluiten, na een tijdje maakt hij de associatie en is het net het extra duwtje dat nodig is om toch te gaan plassen

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:38

Ik kan niet fluiten dus doe zo'n Sshh geluid om het op te wekken, bij mijn paard werkt het iig :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:40

Mijn zus heeft ons paard leren plassen, door iedere keer als hij gaat plassen, uitbundig te belonen met stem en ook met klopjes op de hals. De eerste keren heeft ze dit gedaan onder het zadel, maar ze doet het ook in de paddock/wei ed. (Gewoon overal waar ze is, en hij plast).
Inmiddels kan ze hem gewoon neer zetten op een stukje gras, en dan gaat hij plassen. :) (Bleek gister wel weer op de ginkelse heide endurance)
Nu willen we het alleen ook nog op stem commando zetten, maar dat komt nog wel.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 18:43

Ik heb wel eens gehoord van iemand die wat stro uit de stal meenam en dat op de grond legde om het plassen te bevorderen. Sowieso plassen de meeste paarden minder snel op een harde ondergrond omdat dat spettert. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar misschien kun je er rekening mee houden.

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 23:15

Mijn oudste haflingermerrie gaat plassen van zodra ik de stal binnenkom om te voederen. Waarschijnlijk is ze ooit "geconditioneerd" geweest toen ze toevallig stond te plassen tijdens etenstijd. Je kan dus het beste je paard een tijdje in het oog houden en van zodra het gaat plassen, een bepaald commando herhalen of fluiten (of een emmer onder houden, stro onderleggen, noem maar op) en belonen met een snoepje of zo.

meisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:15

Ik weet ook alleen van het fluiten..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:18

Hoop niet dat het paard het dan voortaan ophoudt totdat jij gaat fluiten of een keer toevallig met je emmertje voorbij loopt, mocht je er dan een week niet aan denken...... :=

deCent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:20

Deze tips ga ik ook eens uitproberen denk ik, op wedstrijd moet mijn paard ook vaak plassen, maar doet ie het niet. Duurt af en toe best lang voordat hij weer thuis in zijn stal staat, lijkt me echt niet fijn voor hem!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:24

Spijtig dat ik mijn paard weinig of nooit zie plassen anders waren dit wel handige oplossingen.

Misschien wel een beetje offtopic, maar even over dat water. Wij gaan heel vaak op shows met de paarden, lange trailerritten, zware oefeningen, lang in de warmte staan en mijn paard wou ook nooit drinken van het water op andere plaatsen. Nu nemen we altijd een jerrycan met water mee van thuis en sindsdien drinkt mijn paard wel elke keer op vreemde plaatsen (misschien ook een tip voor sommigen)

haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 13:33

Fluiten, geluid maken, een comando, het is allemaal het zelfde, je maakt namelijk een assosiatie met een bepaald geluid bij een gedrag, in dit geval plassen. Als je conseqent bent met telkens dezelfde assosiatie wordt dit op den duur beloont. wij maken dagelijks allerlei assosiaties naar de paarden maar ook honden. en het maakt niet uit wat je zegt als je maar steeds het zelfde zegt voor dat wat je wil bereiken.

koop een puppie en noem hem K*Thond wedden :D dat die naar een poosje kwispelend aan komt rennen

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-09 14:10

Ja, het gaat inderdaad om conditioneren. Maar hoe je dit het beste aanpakt... dat blijft een beetje lastig.

Ik heb mij bijrijdpaard ook met 3 keer oefenen een voetje leren geven (voetje optillen) voor een snoepje maar dat is niet zo moeilijk.
Plassen daar moet je net bij zijn natuurlijk en dan zo regelmatig dat ze op een gegeven moment die link wel gaan leggen.

Maar er staan zeker handige tips bij waar we mee aan de slag kunnen. Vind het wel een leuk experiment eigenlijk.

Zwaantje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:00

Mijn paard doet dat alleszins, telkens ze na een dag buiten in de weide, in haar stal komt, het eerste wat ze doet is plassen op het verse stro. Inderdaad, een interessante topic !!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:04

ik heb stage gelopen op een drafbaan,voor de training begonnen we op een bepaalde toon te fluiten en alle paarden begonnen met plassen..hoe ze dat aangeleerd hebben?geen idee,,

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:05

Mijn paard heeft soms echt last van haar volle blaas. Maar ze plaste telkens pas als we terug op stal waren. En als ik dan te lang treuzelde met afzadelen, plaste ze al in de gang. Dus ik heb haar toen elke keer meteen in stal gezet en ben gaan fluiten. Dan wist ik al dat ze zou gaan plassen.
Nu hoef ik maar te fluiten en dan weet zij dat ze 'mag' plassen. Maar als ze niet echt hoeft, doet ze het gewoon niet. Vlakbij stal wacht ze tot ze daar kan, en verder van stal af met volle blaas, doet ze het wel (in de berm, want heeft hekel aan gespetter).

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 17:22

die van mij plast ook niet onder het zadel.
als we van een lange buitenrit zijn geweest en zet hem op stal plast hij gelijk.

hij is volgens mij zindelijk :P

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:24

fluiten kan goed helpen
k heb zelf een pony die had zich een paar keer losgemaakt van de poetspaal en toen is hij de stal ingegaan om te plassen :D

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 22:36

Mijn paard plast zeker niet onder het zadel. Bij een endurance-wedstrijd heeft er al een paar keer een plas dwars gezeten. Dan begon ze pas te plassen als ze thuis op stal stond. Afgelopen wedstrijd (zelhem) stond ze in een paddokje en 's morgens toen ze net de trailer uit was, stond ze al te plassen in het paddokje. Na de wedstrijd ging ze ook direct staan plassen in haar paddokje. Maar ze moet wel los staan. als je haar aan het halstertouw vast hebt, doet ze het niet. En drinken op wedstrijd doet ze de ene keer beter als de andere keer. soms drinkt ze goed en de andere keer bijna niet. en ik probeer van alles: water van thuis, appelsap erdoor, appels/wortels erdoor, bit eruit(tijdens de wedstrijd). Maar ja, het blijft een eigenwijze tante.
Ik kreeg ook als tip mee om een paard op wedstrijd te laten plassen wat stro uit de stal meenemen. Dat ruikt vertrouwd en dan plassen ze sneller. En het is een kwestie van als je ziet dat je paard gaat plassen belonen en een woord eraan koppelen. Zo moeten ze het leren. En het fluiten he, .. dat hoor je vaak dat paarden dan gaan plassen. Ze ontspannen blijkbaar als ze het fluiten horen. Tja, weet ook niet zo goed waarom ze plassen als ze gefluit horen.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 10-08-09 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht na deze reactie verwijderd. Aangezien dit al een oud topic is. Gelieve niet meer in te reageren.