vechtende hengsten, wat doe je ermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bakkabouter

vechtende hengsten, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 17:36

Ik begin even met het verhaal dat achter de vraag zit, anders zal ik het waarschijnlijk later nog mogen uitleggen aan de nieuwschierige bokkers :) (even heel kort uitgelegd, de situatie is niet relevant voor mijn vraag)
Gisteren ben ik tijdens het rijden in de buitenbak gevallen. Paardje liep dus los, is uit de bak geraakt en naar de andere hengst gelopen. Die 2 hebben door de draad heen wat naar elkaar uitgehaald, en de draad was uiteraard in no-time kapot. Toen liepen er dus 2 hengsten vechtend over het (gelukkig afgesloten) terrein.

Nu is mijn vraag: wat hoor je te doen in zo'n situaties? Ik neem aan dat niemand die z'n leven niet beu is te dicht in de buurt wil komen bij een ton vechtend testosteron. Maar wat is dan de beste en veiligste manier om ze uit elkaar te krijgen?

Nog even kleine aanvulling: uiteindelijk is alles min of meer goed afgelopen. De paarden hebben hier en daar wat oppervlakkige wondes, maar verder niks ernstigs. Zadel en hoofdstel zijn wel beschadigd, maar dat is het minst van m'n zorgen.

hiboune

Re: vechtende hengsten, wat doe je ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 17:38

op een afstand uit elkaar proberen te jagen desnoods met zweep..
1 proberen in een stal te jagen of iets dergelijk..
er vooral niet dicht bij komen om ze uit elkaar te halen..(zelfs bij shetlanders niet :P heb ervaring..)

kijken of je ze kan afleiden..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 20:30

Met een longeerzweep. En het liefste met 2 personen en dus 2 zwepen. Dat als je ze uit elkaar hebt je beide hengsten naar een andere plek kunt drijven. En ze daar kunt laten bedaren tot het weer mogelijk is er bij te komen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 01:12

Met iets langs en stevigs ze op veilige afstand uit elkaar proberen te slaan. Een longeerzweep of een bezemsteel of iets in die richting, en als het echt uit de hand dreigt te lopen met het eerste het beste voorwerp van voldoende lengte, al is het een riek. En ondertussen hulp proberen te regelen want dat is geen klusje dat je alleen kunt doen. Verder zoals Femke ook al zegt, ze zover mogelijk uit elkaar halen en af laten koelen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 01:43

als je in buurt bent van waterslang wil dat ook wel eens helpen
straal erop zetten en dan uit elkaar drijven