drukke pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidjoyce

drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:59

haaj allemaal!

ik heb een beetje een probleempje ;(
ik heb namelijk een verzoorgpony, die heelveel temprament heeft :+
niet dat ze niet leuk is ze is juist leuk!
maar als ik wil starten met haar gaat het denk niet |(
en dat wil ik wel gaan doen 8-)
dus.. :P

het is zelfs een keer zo geweest dat ik er in een keer rijden 2 keer ben afgevallen..
niemand anders durfde er op |(
darom ben ik toen gelijk maar gaan joy upen.. zodat ze weer een beetje vertouwen in me krijgt en ze weet ( doorkrijgt ) dat ik haar leider ben! en zij niet die van mij :+ }>

hebben jullie tips?

groetjes, heidi :o

Krol

Re: drukke pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:20

Op deze manier kun je niet heel veel tips geven. Wat doet de pony precies, hoe oud is de pony, hoeveel ervaring heb je er zelf mee, ben je de enige die hem rijdt, hoeveel voer krijgt de pony?

Dat soort dingen zijn wel interessant voor iemand een goed antwoord kan geven.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 11:42

Het heet een join-up.

En het is iets waar je een paard psychisch volledig mee de grond in kunt helpen als je het verkeerd doet. Al vermoed ik dat jij het niet goed genoeg hebt gedaan om effect te krijgen, slecht óf goed - als je namelijk de signalen van een paard goed kon lezen, en je eigen signalen goed in kon schatten, had je dit topic niet hoeven maken. ;) Dus ik ben wel benieuwd hoe jij dat 'joy upen' hebt gedaan, eigenlijk..?

Verder: wat bedoel je met temperament? Duwt ze je omver, bijt ze, bokt ze, luistert ze niet met rijden - wat gebeurt er precies, en hoe reageer jij daar dan op?

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 20:49

Op de manege waar ik altijd rij. Reed ik in het begin altijd op saffier hij was nog maar 3 jaar oud en ik reed er in het begin altijd alleen op.Hij was altijd heel erg braaf en liep aardig netjes.
Omdat hij het zo goed deed mogten er meer mensen op gaan rijden opzig is dat niet erg maar. Er reed een keer een meisje op die aardig kon rijden en het ging ook best goed maar toen schrok saffier van eenden die uit de sloot vlogen, dus saffier sprong opzij en het meisje viel eraf. Saffier stond in het midden van de bak. En het meisje had geen pijn dus staat ze gelijk weer op en stapt ruig weer op saffier, en deed ze zo boos tegen hem, hij kreeg veel klappen met de zweep en was toen helemaan in paniek. Hij croste naar voren en stopte schielijk en zo bleef hij door gaan omdat het meisje op hem maar bleef schreeuwen. Toen hij voorin was gestopt moest het meisje de pony op stal zeten van chris ( manege eigenaar) omdat hij zo over stuur was. ik heb toen afgezadeld en bij hem in de stal gestaan totdat hij rustig was.
Er mogt daarna niemand anders op dan ik, en in het begin bleef hij als maar crossen door de bak. ik stuurde hem naar voren en daar stopte hij altijd weer en dan stapte ik een paar rondjes todat hij weer rustig was en ging dan weer met de groep mee rijden. Hij wsa naar een paar weken weer rustig bij mij en kon ik er gewoon normaal op rijden maar hij had nog steeds wel zo zijn angst maar zolang ik met hem bleef praten ging het goed , zodra er iemanders o ging ging hij weer crossen, dus de manege wou hem verkopen en had ook al een aantal keer aan mij gevraagt of dat ik hem niet wilde kopen ik wou dat supper graag maar mijn vader wilde asoluut geen paard maar mijn moeder wou het opzich wel. Na veel overleg heb ik saffier toch gekregen en ik ben super blij met mij paardje ook al is hij nog wel eens druk hij kan zijn energie onder controle houden omdat ik nu grondwerk met hem doe. Grondwerk werkte bij mij heel goed ik rij nu buiten ook veel met hem dan schrikt hij nog wel eens maar hij blijft dan stil staan terwijl hij er vroeger vandoor had gegaan, naar veel praten gaat hij er met veel gesnuif en zijn staart de lucht in wel langs maar hij blijft bij mij. Dus je zou grondwerk met hem kunnen gaan doen mischienhelpt dat bij jou ook wel.!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:12

Dorindaikke schreef:
Er reed een keer een meisje op die aardig kon rijden en het ging ook best goed maar toen schrok saffier van eenden die uit de sloot vlogen, dus saffier sprong opzij en het meisje viel eraf. Saffier stond in het midden van de bak. En het meisje had geen pijn dus staat ze gelijk weer op en stapt ruig weer op saffier, en deed ze zo boos tegen hem, hij kreeg veel klappen met de zweep en was toen helemaan in paniek. Hij croste naar voren en stopte schielijk en zo bleef hij door gaan omdat het meisje op hem maar bleef schreeuwen. Toen hij voorin was gestopt moest het meisje de pony op stal zeten van chris ( manege eigenaar) omdat hij zo over stuur was. ik heb toen afgezadeld en bij hem in de stal gestaan totdat hij rustig was.

Ik hoop dat er ook iemand schreeuwend met de zweep op dat meisje is afgerend? Blegh stomme arrogante trutjes!

Grondwerken is een hele goeie inderdaad, maar hier moet je wel verstand van hebben, instructrice bijhalen. Leren van verhalen of boeken is niet te doen.

Dorindaikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:14

hihi nee ik ben er niet op afgerend ; P maar heb wel gezegd dat ze dat niet meer moet doen.