Paniek als hij weg moet uit de kudde

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

katje27

Paniek als hij weg moet uit de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 10:47

Hallo iedereen,

De laatste twee weken hebben we een groot probleem om te rijden met onze quarter. Voorheen stonden de paarden in kleine groepjes samen. Als hij moest rijden zag hij nog altijd de andere paarden staan vanuit de 'piste'. Nu staan alle paarden samen in een grote groep van 10 paarden op een grote weide met veel gras en is hij zeer moeilijk te rijden. hij komt gemakkelijk uit de wei maar vanzodra hij de kudde niet meer ziet (die staan nu uit het zicht van de piste) wordt hij heel erg zenuwachtig, gaat heel luid hinniken, wordt erg druk,..... Rustig laten afkoelen en langer wachten om te beginnen met rijden hebben we al geprobeerd, na een tijdje vergeet hij wel dat hij alleen is maar moet toch min. om de 15 minuten nog eens heel vervelend doen. Gisteren was hij zelf niet te rijden, zo wordt het wel heel gevaarlijk voor mij dochter.....

Hij 'hangt' vooral aan mijn merrie die op rust is. Ik heb nu nog niet geprobeerd om ze in de buurt te zetten van de piste omdat me dat een erg voorlopige oplossing lijkt. Onze quarter gaat twee keer in de week mee in de trailer naar de manege en de merrie kan onmogelijk mee. Daar wil ik liever niet mee beginnen. Ze is trouwens ook niet erg vertrouwd met de trailer dus dat wordt op zich ook al moeilijker.

Enig idee hoe dit op te lossen?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:50

Klinkt als verlatingsangst , heeft mijn paardje ook last van in de zomer als ze 24/7 op de wei staat met haar vriendjes..
Wil absoluut niet bij ze weg ... heel vervelend..

Rijden jullie hem elke dag ? (halen jullie hem elke dag uit de groep )

Wat bij haar erg helpt is haar veel alleen meenemen,iedere dag even weg bij ze ,en dat rustig opbouwen,eerst 10 minuten,dan steeds een paar minuten langer dat ze weet en doorkrijgt dat alle paardjes er nog staan als ze terug komt!

Meestal duurt dit 2 weken bij haar als ik haar iedere dag meeneem,maar als ik even niks met haar doe krijgt ze er meestal toch weer een beetje last van..maar daar is ze dan wel altijd sneller doorheen .

Succes ermee!

katje27

Re: Paniek als hij weg moet uit de kudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 13:08

klinkt erg bekend, nee, jammergenoeg kunnen we hem niet elke dag rijden, wegens het werk enzo....