paard na diverse verhuizingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

paard na diverse verhuizingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:19

Stel je koopt een paard wat door omstandigheden in de afgelopen 5 maanden 4 keer verhuisd is. Je wilt zo snel mogelijk lekker relaxt met hem kunnen rijden. Zouden jullie hier rekening mee houden met rijden en aan het werk zetten, zoja hoe zou je opbouwen?

Daantje1981

Re: paard na diverse verhuizingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:24

Zo, dat is wel veel in zo een korte tijd.

Ik zou hem eerst even een weekje rust gunnen. Wel lekker poetsen maar niet aan het werk zetten. Misschien wat wandelen met hem.
Daarna eens kijken hoe hij er verder op reageert en dan misschien wat buitenrijden. En dan langzaam wat aan het werk zetten.

Ik zou zeker niet gelijk met hem gaan trainen of iets dergelijks. Het is natuurlijk overal weer anders en daar kan een paard best wat gestresst op reageren.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:25

Ligt eraan hoe hij reageert. Laat hem eerst maar wennen aan zijn omgeving. Haastige spoed is zelden goed, word niets voor niets gezegd :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:30

Waarom wil je er zo snel mogelijk op kunnen zitten?
Je hebt toch alle tijd van de wereld of wil je hem ook weer door verkopen?
Persoonlijk zou ik hem eerst eens bij laten komen, lekker poetsen, tutten en een band op bouwen.
Het hangt helemaal van het paard zelf af wanneer je hem aan het werk kunt/wilt zetten.
Maar let wel op, sommige paarden zijn zo overdonderd door de vele indrukken achter elkaar dat ze een beetje lam geslagen zijn en in zichzelf keren. Ze lijken dan heel relaxed maar zijn dat van binnen niet. Veel plezier met je nieuwe paard trouwens. ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:32

het is niet dat ik er zo snel mogelijk op wil zitten, maar voor hem dat ik hem zo snel mogelijk op zijn gemak wil hebben. Wil juist nog heel lang plezier van hem hebben doorverkopen komt niet in mijn gedachte voor.
hij reageert op zich wel rustig, maar is een beetje kijkerig nu (logisch). Misschien moet ik erbij vertellen dat hij op het laatste adres 6 keer per week werd gereden of gelongeerd (is wel rustig opgebouwd na de maand stilstaan) en daarvoor een maand stil heeft gestaan. Gelijk stil zetten nu leek me ook niet goed, is de overgang ook zo groot.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 09:41

Nee helemaal stil zetten is dan ook niet slim.
Ik weet niet of hij bij jou weidegang heeft want dat helpt een paard vaak ook met het verwerken van indrukken.
Geen betere therapie dan de hele dag naar beneden met de kop in het gras :D .
Je kunt natuurlijk kijken wat hij doet in zijn nieuwe omgeving. Gewoon rustig aan beginnen.
Hij heeft in drie maanden tijd maar een maandje gewerkt, met opbouwen mee gerekend in die maand.
Succes.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:48

voor die maand rust is er ook regelmatig gereden. Gelukkig heeft hij wel weidegang idd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 11:00

Geef hem de tijd om te wennen. Verhuizen heeft een enorme impakt op het paard en meteen aan het werk zetten is niet zo goed voor hem. Laat hem tot rust komen, verzorg hem, begin dan met een beetje wandelen, omgeving verkennen en pas later rijden.

Het kan echt geen kwaad als hij een weekje niet rijdt.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:09

tja, mijn paarden zijn door omstandigheden ook zoveel verhuist op een paar maanden tijd. Denk dat ze het onderhand al gewoon zijn, en het eigenlijk wel spannend vinden, steeds een nieuwe omgeving :P
Nee serieus, ik geef ze ook altijd even de tijd om te wennen. maar uiteindelijk, als je ermee buitenrijdt, zien ze sowieso altijd nieuwe dingen. denk dat paarden daar vrij flexibel in zijn, zolang jijzelf er licht mee omgaat. Ik heb het voordeel dat ze met 2 zijn, dus ze zijn gelukkig als ze maar samen zijn. Ik zou gewoon zoveel mogelijk met hem bezig zijn, zoals voorheen.

gerardv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 18:29

heey,

ik heb mijn paard in 1 jaar tijd 3 keer verhuist vanwege mijn eigen verhuizing en omdat op 1 pensionstal ze zich niet aan de afspraken hielden dus het paard zag nooit de wei als ik er niet was nu staat ze goed en lekker veel op de wei maar ik heb de eerste week alleen met haar geknuffeld en lekker gewandeld buiten aan de hand en pas naar 1,5 week ben ik met haar gaan rijden in de bak en na 2 weken buiten en dan merk je weinig verschil maar doe je dit te snel kan het paard ook gefrustreerd raken en gekke bokke spronge maken tijdens het rijden geef hem/haar dus rustig de kans keulen en aken is ook niet op 1 dag gebouwd toch?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:21

ik heb er rekening mee gehouden dat mijn paard in een heel korte tijd 3 keer is verhuisd voor ik hem kocht, dus naar mij toe een 4de keer. dit was vorig jaar oktober en heb hem ongeveer 2 weken niet gereden. weidegang gegeven, een beetje poetsen, samen kroelen in de paddock en veel gewandeld.

succes en veel plezier met je paard. :Y)