Een 3,5 arige Haffie die 7 weken geleden is gecastreerdt. Was voorheen ook als schouw en dekhengst gebruikt.
Toen die nog bij de vorige eigenaar stond was die altid heel lief naar ons toe. Hi staat nu 4 dagen op een nieuw adres.
Nu is het dus zo dat hij sinds 2 dagen gaat bokken en gericht met zijn voorbenen gaat trappen terwijl ik hem aan het hastertouw vast heb.
Was zo geschrokken de eerste keer dat ik alleen een flinke ruk gaf aan het touw en daar schrok hi wel van.
Gisteren deed ie het weer alleen bij elk hek of opening waar ik doorheen moet als ik hem vanuit de wei naar de bak wil brengen. En de binnenbak etc
Heb hem ook al wel gelongeerd en dat gaat super en is hij ook gehoorzaam. Borstelen gaat ook primal.
Heb wel gemerkt dat hij als ik zijn voorbenen doe hij gaat hangen/druk zetten met het uitkrabben.
Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet.
Behalve als ie het nog een keer doet een flinke opsodemieter geven.
Ik heb kids en kan het dus echt niet hebben dat hij dat blijft doen.
Het is ook de bedoeling dat hun hem over een tijd gewoon uit de wei kunnen gaan halen.
Is het gewoon dominant gedrag? Of omdat hij nog jong is? Of gewoon streken om te kijken hoever hji kan staan.Castratie? Nieuwe paarden in de wei?
Ik was er echt door van slag en stond te rillen op mijn benen.
Wie heeft er een idee waar het vandaan kan komen en wat ik eraan kan doen?
. Het is zelden dat hij je echt gaat raken hoor. Je moet ook niet onder hem gaan staan. Een paard heeft een mooi evenwicht. Als je iets verder af wilt staan, kan je een touw of zweepje gebruiken. Niet om op hem te slaan, maar gewoon als verlengde van je arm en jezelf. Moest hij je echt raken, met opzet, dan is het een gevaarlijk paard (met alle respect). Dan zou ik hem wegdoen naar iemand die werkt met probleempaarden. maar denk niet dat het zo ver gaat komen. dit is gewoon even orde op zaken stellen.