Mijn haflinger is twee weken geleden naar een andere stal gegaan. Ze staat daar met nog drie andere paarden en kan het daar goed mee vinden en word niet buiten gesloten. Sinds ze daar staat is er een probleem begonnen, zodra ik haar uit de wei haal wordt ze paniekerig en angstig en wil ze zo snel mogelijk terug. Ik probeer haar iedere dag eventjes op stal te zetten (om te poetsen, opzadelen enz) zodat ze er aan kan wennen. Maar ze blijft rondjes draaien, ze valt niet gemakkelijk te poetsen en helemaal niet op te zadelen. Iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Ik zou je paard nog wat meer de tijd geven. Blijkbaar heeft de verhuizing behoorlijke impact op je paard gehad en voelt ze zich nog erg onzeker zonder haar nieuwe kuddemaatjes.
Je zou komende week bij haar in de wei kunnen gaan zitten, gewoon er zijn en meer niet. En dan maar weer 'es proberen of ze met je mee wil de wei uit.
opala
Geplaatst: 02-06-09 11:00
Zelf rustig blijven, zolang dat het allemaal weer routine voor je paard is. Een paard wordt zeer onzeker van een verhuizing, dus hou rekening met een periode van ander gedrag dan anders. Wat vandaag niet lukt, lukt misschien morgen wel. Je hoeft je paard er toch niet voor op stal te zetten, zet je paard ergens vast waar ze zo min mogelijk druk is/wordt.
sjar
Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-09 11:01
Uit de wei halen is geen enkel probleem, rijden en een stukje lopen ook niet. Maar zodra ze alleen op stal staat is het rondjes draaien, hinniken..
@ Opala: Ik probeer haar iedere dag eventjes uit de wei te halen en op stal te zetten om te poetsen zodat ze er een beetje aan went. Als het niet gaat haal ik haar eruit en ga ik een stukje lopen, dan is ze gelijk weer rustig. Ik heb er geen haast bij en doe het allemaal op mijn gemakje maar ze moet er wel aan wennen.
Duurde wel een week of 4 bij mijn merrie, werd zowiezo beter na de eerste stalperiode...geef t wat tijd!
polly2
Geplaatst: 02-06-09 11:09
Ik zou gewoon doorzetten...dan went het vanzelf. Het gedrag is wel normaal....maar als je situaties steeds uit de weg gaat, leert ze ook niet dat het anders kan. In ieder geval niet straffen voor het gedrag, maar wel duidelijk en consequent zijn bij het poetsen etc..