2 paarden in 1 stal gaat niet samen op de wei beste vrienden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eef_juh

2 paarden in 1 stal gaat niet samen op de wei beste vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 21:16

mijn paard staat gestald in een schuur die omgebouwd is tot luxe staling (er zijn erg ruime boxen 5 op 4)
er zijn boxen met een wei aan, zodat de paarden buiten kunnen wanneer ze dit willen en boxen zonder directe weidegang.
Mijn paard stond in zo een box zonder wei eraan.
Nu heb ik sinds twee weken mijn paard (klein paard) bij een pony (c pony) gezet die een stal heeft met weidegang.
Alles gaat goed in de wei, ze staan gewoon naast elkaar en doen niets, het lijkt of ze al jaren bij elkaar staan.
Alleen in de stal gaat het fout, mijn paard is dominant, hij is de baas, maar hij trapt nooit naar het andere paard hij legt alleen zijn oren in zijn nek.
Vanaf dat mijn paard de oren in de nek legt en vies kijkt is de pony bang hij gaat achteruit en loopt meestal weg.
Deze pony stond vroeger samen met een erg dominante pony die zeker tijdens het eten hem niet met rust liet.
In het begin bond ik men paard altijd vast tijdens het eten en hadden ze elk hun eigen kant van de stal, dit gaat maar na het eten gaat het niet meer, dan komt mijn paard kijken of er eten is in de voerbak van de pony en dan loopt de pony bij de minste beweging de deur uit?
De pony heeft ook schrik als ze gewoon in de stal staan, mijn paard staat stil maar de pony wordt zenuwachtig en gaat dan in alle hoeken van de stal eens gaan staan.

de staldeur gaat pas deze winter toe dus het heeft allemaal geen haast, maar uiteindelijk zullen ze toch samen in de stal moeten staan,
en de pony moet ook zijn rust hebben. Heeft er iemand ervaring mee? iemand een paard vriendelijke oplossing?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:20

Ik zou ze toch beiden een stal geven, ik vind het sneu voor de pony, die voelt zich duidelijk niet op zijn gemak.

Mijn merrie loopt momenteel met haar veulen bij een andere merrie met veulen..de andere merrie is ook dominant in de kudde..aangezien beide merries bijgevoerd moeten worden vanwege de veulens zetten we de dominante merrie vast zodat mijn merrie ook rustig kan eten..dit is maar een tijdelijke oplossing aangezien de merries straks weer uit elkaar gaan als de veulens gespeend zijn.

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:31

ik ben wel eens op een pensionstal geweest, waar heel veel paarden samen stonden met b.v. een shetje in een box
hoe ze dat aangewend hebben weet ik niet, mij lijkt het helemaal niks,
in de wei kunnen ze weglopen van elkaar maar in een stal vind ik het link.

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:28

elvirah schreef:
ik ben wel eens op een pensionstal geweest, waar heel veel paarden samen stonden met b.v. een shetje in een box
hoe ze dat aangewend hebben weet ik niet, mij lijkt het helemaal niks,
in de wei kunnen ze weglopen van elkaar maar in een stal vind ik het link.

ja maar het zijn erg grote stallen, naast hun stal staan er twee warmbloed merries van 1.75m en die hebben elk genoeg plaats

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:36

Ik ken een situatie waar het nooit goedgekomen is. Een volwassen rijpaard met een jaarling erbij in de box. Helaas hebben die twee samen er de hele binnenmuur van de stal uitgetimmerd, omdat er nooit rust was. Ze draaiden continu om elkaar heen, en bleven elkaar irriteren! Gelukkig konden ze 's morgens weer de wei op, en daar was ruimte en waren ze elkaars beste maatjes.
Waarmee ik dus maar wil zeggen, misschien blijft het klieren, en liggen ze elkaar dus gewoon niet!

fraznic

Re: 2 paarden in 1 stal gaat niet samen op de wei beste vrienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:31

Sja, soms is die klik er gewoon niet. Ik heb ook zat mensen waar ik rustig mee in dezelfde tuin kan zitten, maar waar ik toch niet graag mee in een kleine ruimte "opgesloten" zou zitten omdat ze me gewoon niet liggen. (hmmm rare vergelijking, maar je snapt het idee)

eef_juh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-09 17:31

niemand een oplossing, iets om op te trainen

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:35

dat het in de wei wel gaat tussen die 2, hoeft helemaal niet te betekenen dat het in de stal ook moet gaan.
sommige paarden hebben gewoon hun ruimte nodig. Als die ruimte er is gaat het prima, als de plek te klein is gaan ze vechten.

Zijn de paarden in kwestie hier ruinen of merries? En waarom moeten de paarden bij jullie per se met zn 2 in een stal? Is het echt geen oplossing om ze elk een eigen plek te geven?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:37

Kun je er geen balk tussen zetten? Dat ze elkaar toch kunnen zien, krabbelen etc, maar dat beide wel echt een eigen plek hebben?
Mijn pony moet je ook niet samen op stel zetten met zijn vriendje. Mijn pony is té dominant en vraagt meer persoonlijke ruimte dan een stal kan bieden. Dus daar kun je niet op trainen, dat is gewoon zo. Beide een eigen stal dus :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:38

stal opdelen in 2 stukken, is dat geen optie?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 17:42

Mijn paard kan de allerbeste vriendinnetjes zijn met een paard maar in stal is het een draak. Haar ruimte, en ze tolereert er geen andere paarden bij. Haar vriendinnetjes zou ze opvreten zeg maar. Het is nogal sneu voor je pony dat ie schrik heeft. En hij kan ook geen kant op om rust voor zichzelf te zoeken. Misschien ipv trainen begrip hebben voor de ruimte die je paard nodig heeft?

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 16:01

hoi,
die van mij staan nu ook samen in een stal een B-pony en een shetje van 92 cm.
Heb je ze ook wel eens met z;n tweeen in de padock of rijbak gezet dit hielp bij mij om het dominantie probleem op te lossen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:33

Zoals je al schreef heeft de pony in het verleden al (slechte) ervaringen gehad met een andere dominante pony en jouw paard is ook dominant. Dus de pony is mede door de eerdere ervaring bang. Buiten heeft de pony minder last van, omdat ze dan de ruimte heeft om weg te lopen. Binnen voelt ze zich opgesloten en kan niet weg van jouw paard.
Ik denk niet dat je deze situatie kan verandere, zeker omdat jouw paard zich ook dominant gedraagt naar de pony. Als jouw paard dat niet had gedaan, dan had de pony na een tijdje op stal ook meer ontspannen geworden. Is geen kritiek hoor, dat is gewoon het karakter van het paard. Ik zou die twee toch uit elkaar halen op stal, want als je dat niet doet zal de pony steeds meer gestresst raken op stal.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 17:44

Haal ze uit elkaar is mijn advies.Waarom gaan dwingen als de pony duidelijk aan geeft zich niet prettig te voelen in deze situatie?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 10:43

Andere oplossing zoeken.
Hier staan de paarden 24/7 op de wei met inloopstal. Maar de pony mag écht niet in de inloopstal komen als mijn paard daar staat. De laatste tijd mag het soms een klein stukje, maar zeker niet te lang. Mijn paard is gewoon erg dominant, dat valt er niet uit te trainen. Duncan heeft zijn eigen ruimte nodig. In de wei zijn het overigens dikke vrienden. Slapen naast elkaar in het weiland, eten voet aan voet. Maar in de stal wil Duncan alleen staan.

Wij hebben een schuilstalletje voor de pony bijgebouwd, maar dat is voor jou geen optie. Probeer toch een andere oplossing te zoeken, want dit is niet iets om te trainen. Zeker niet als de pony zo bang is.

Succes ermee!