Twenter ineens dappere dodo geworden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara1975

Twenter ineens dappere dodo geworden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:12

Vandaag is yentl 2 jaar geworden Wat gaat dat hard he eigenlijk..

Er is iets raars gebeurd de afgelopen 2 nachten. Eergisterochtend (dus zondagochtend) ga ik met mijn vader en mijn kinderen de hond uitlaten en zie tot mijn verbazing dat de paarden in de achterste wei staan..het was pas 7 uur 's ochtends en normaal zijn ze nooit zo vroeg daar ze wachten altijd op hun appeltje binnen of in de voorste wei. Ik zie shary staan, ik zie summer staan maar geen yentl!!! ik roepen komt ze helemaal hysterisch hinnikend het bos uitgerend!!!??????????????? wat naast het weiland ligt. Ik meteen de hond aan mijn vader gegeven en overgestoken om haar te kalmeren. In de hoek van de weide zag ik dat het onderste schrikdraad slap hing dus ik denk dat ze daar per ongeluk is doorgerold tijdens het rollen. Ik de 3 linten losgemaakt en haar met een vest om hara nek (had geen halster en touw bij me) de wei weer in getrokken.

dus ik zo van jezus wat ben jij een domme trut zeg om zo dicht bij het draad te gaan rollen. En ik nog gekscherend van dat doe je dus ook maar 1 keer.

Liggen we vannacht GVD in bed springt mijn man om kwart voor 4 op Bar Yentl staat potverdomme in de tuin. Dus ik nog van ja schat er staan nog 2 andere paarden ook in de tuin?? Nee muts ze staat op het terras!!??? Binnen nog geen seconde stond ik buiten met een halstertouw en 2 appeltjes. ray ging het halster halen en het lint loshalen aan de voorkant om haar er weer in te kunnnen zetten. Ik heb alle 3 de paarden topen meteen binnen gezet want dit vond ik zo bizar. Nu moet ik eerlijk zeggen dat de stroom op dat moment niet aan stond omdat ik vergeten was deze weer aan te zetten. Maar de stroom staat wel vaker uit maar ze heeft altijd respect voor het lint er hoeft maar iets tegen het lint te komen en ze spurt weg.

Toen het weer licht was zijn mijn man en ik gaan kijken buiten en ze moet dan onder het eerste lint doorgerold of gekropen zijn? Het eerste lint zit op 50 cm hoogte en Yentl is 1.53......Het onderste lint was uit de isolatoren en de isolatoren waren helemaal verbogen. Ze is over de weg (mijn god!) gelopen en vervolgens tussen de bomen door onze tuin in waar ze bij het terras (waar ook de ingang van de stal zit en de andere 2 paarden op haar stonden te wachten)

Ze hebben 3 weides tot hun beschikking met gewoon gras en worden gewoon gevoerd met hooi en brok dus van de honger kan het niet zijn geweest dat ze ontsnapt is. Dat is het enigste wat ik ervan kan maken dat ze bewust onder het lint is doorgegaan want het zou wel een echte ezel zijn als ze 2 keer door het lint heen rolt.

Dat zou dus betekenen dat een paard van 153 onder een lintje van 50 cm doorgaat en het lint wat erboven hangt op 100 cm niet beschadigd? Die moet dus in tijgersluip eronder door gegaan zijn.

Maar wat mij nu echt dwars zit is het feit dat ik het niks voor hara vind. Het is zo'n onwijze scheiterd..als ik shary uit de wei haal om te gaan rijden gaat ze volledig door het lint en als een histerische in de wei op en neer crossen en hinniken. Er hoeft maar een steentje naast haar te vallen of ze hangt in een boom..echt een angsthaas...ik kan me niet voorstellen dat het 's nachts in het pikkedonker ineens zo'n dappere dodo wordt die 2 andere paarden in de steek laat en lekker op onderzoek uitgaat met allemaal enge geluiden en dingen waar ze langs moet...Het wil er bij mij gewoon niet in hoe kan ze ineens zo omslaan dan en waarom??? Ze staat 24/7 in de wei en overdag is er niks aan de hand???

nu ben ik dus eigenlijk gewoon ook een beetje bang dat er iemand is die haar uit de wei wil stelen ofzo gewoon vanwege het feit dat ik het niks voor yentl vind om dit te doen...zie ik spoken? wat denken jullie? Hebben jullie dit weleens meegemaakt met een paardje met hetzelfde karakter???
ik ga vannacht samen met mijn man de wei in de gaten houden want het zit me absoluut niet lekker. Nu kunnen ze haar uit de wei halen maar in een trailer krijgen ze haar niet want dat lukt maar met 1 bepaald trukje bij haar..dus wat dat betreft ben ik enigsinds gerust 9tenzij ze haar drogeren) maar het idee dat er eventueel een gek rondloopt die haar wil meenemen...2 keer achter elkaar dat is toch te toevallig? Of is ze gewoon zo nieuwsgierig en ondernemend en dapper geworden dat ze er lekker alleen op uitgaat???

ik heb de achterste 2 weides gesloten ze lopen nu alleen in de wei langs het huis. Ik wil z eniet alle 3 binnenhouden dat is ook weer zo wat. wat denken jullie ervan?? Het zit mij in elk geval helemaal niet lekker..

Dani

Re: Twenter ineens dappere dodo geworden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:23

Volgens mij zijn paardendieven over het algemeen mensen die wel weten waar ze mee bezig zijn..je moet toch inschatten of een paard enige verkoopwaarde kan hebben, je moet een trailer meenemen..

Lijkt me niet héél logisch dat zo iemand twee keer de mist ingaat..zeker omdat ze dus ook geen halster oid. om had - als je een paard steelt, lijkt me dat je dat wel even om doet.

Zou in ieder geval de stroom erop zetten, en misschien eens een nachtje wakker blijven? Dan zie je wat er gebeurt..

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:34

Moet ik er wel bij zeggen dat wij in de middel of nowere wonen in duitsland lekker op het platteland en dat er tussen de eerste weide naast ons huis eerst een stuk bos zit en dan de andere 2 weides..dus niemand die wat ziet daar.

Maar de stroom komt er niet meer vanaf en vanacht zullen we zien of ze mij gewoon in de zeik zit te nemen en eigenlijk gewoon een dappere dodo is of dat er wat aan de hand is..
Leuk is het in elk geval niet.

Jouw paardje lijkt trouwens wel wat op mijn yentl..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:37

-gaat kijken-

Wel een beetje ja, ze hebben allebei zo'n uitdagende blik..:D

Volgens mij woon je wel super daar, voor paarden-houden in ieder geval..last van niemand, lekker buitenritjes door 't bos..

Ben wel benieuwd wat er nou aan de hand is, wel even laten weten morgen :)

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:41

Anders ik wel hahaha..het is een dondersteen dus het zou me eigenlijk niet verbazen als ze de boel gewoon in de zeik neemt en er vrolijk op uit gaat 's nachts..

Maar juist omdat we echt heel landelijk wonen (idd heerlijk met paarden lekker genieten van de natuur) ben ik ergens diep van binnen altijd bang dat er iemand is die minn paarden uit de wei haalt..is de nachtmerrie van iedere paardenhouder denk ik

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:00

Waarschijnlijk gaat ze gewoon op onderzoek uit, misschien een stukje verveling (buikje rond gegeten, wat nu eens doen ?), en natuurlijk nieuwsgierigheid.
Ik heb ook een paar paardjes gehad die regelmatig ontsnapten, zo tussen het stroomdraad door, en hoppa ... door de bollenvelden ...
Op 1e kerstdag werd mijn beste vriendin (keek op de paarden uit) uit bed gebeld om 4 uur 's nachts door de politie met onze b pony van 3,5, mijn jaarling en nog een twee en een half jarige ...
Hele excursie door het dorp gehouden ...
Sommigen geven niet veel om stroom, of misschien is de stroom te zwak ?

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 22:10

Ik heb zojuist alle zuring en brandnetels die tegen het lint aan zaten afgeknipt dat zal misschien al wta schelen? Wat is zwak? Je krijgt toch een leuke tik als je er tegenaan zit..

Ik heb haar voor de zekerheid haar halster maar aangedaan dat ik ze in elk geval zo kan meenemen..

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 21:13

haha, mijn jonge paardje (toen nog hengst) kon ook zo goed ontsnappen uit de wei. Als er geen stroom op de draad stond (ging soms perongeluk) dan ging hij er als volgt uit (heb hem een keer op heterdaad betrapt) Kop naar beneden, richting draad, totdat draad in zn nek lag, dan kop omhoog en lopen maar :) Nu doet ie dat gelukkig niet meer (of hij is zo slim om sochtends weer terug te kruipen hahaha)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 01:11

Wellicht is het een optie om nog een draadje lager te spannen? Op b.v 25 centimeter hoogte?
Sommige paarden zullen dit blijven doen als ze het trucje eenmaal kennen. En dan zul je dus dergelijke maatregelen moeten nemen.

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:17

als het stroom er af was is het niet zo heel erg raar, zeker zulke schrikachtige paarden zijn heel gevoelig voor hun omgeving en voelen gewoon dat er geen stroom meer op het lint staat, beetje grazen onder het lint door, beetje doorduwen en ze zijn er zo onderdoor (mijne doen het ook en gewoon op de knieën er onderdoor kruipen!) dus altijd stroom er op houden en misschien een derde draadje spannen. een stroommetertje tegen het draad houden om te kijken of er nog genoeg spanning op staat is misschien ook handig. ik werkte vroeger met een accu schrikdraadapparaat, en ze wisten precies wanneer de accu zwakker werd en gingen dwars door het lint naar de naastgelegen (veel groenere) weide om daar te eten.

Noatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:37

En? Is er nog wat gebeurd?