Join up

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xdniesje

Join up

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 22:55

Hallo bokkers!

Ik vraag me af wat jullie van de join up vinden?
En of jullie het doen, of juist niet ;)

Bonny1997

Re: Join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:56

Het is joint up dus met een T er achter, ik ben van menig dat het bij sommige paarden heel goed kan werken en dat het daar voor super werk, maar ook bij sommige paarden werkt het helemaal niet, zo als bij mijn pony,

Suc6

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:58

Bonny1997 schreef:
Het is joint up dus met een T er achter, ik ben van menig dat het bij sommige paarden heel goed kan werken en dat het daar voor super werk, maar ook bij sommige paarden werkt het helemaal niet, zo als bij mijn pony,

Suc6

Mijn pony houdt ook wel van een joinT, maar dat is iets anders dan een join up.

Een join up kan helpen als een ervaren persoon dit doet en niet als een onervaren iemand het nadoet van een filmpje ofzo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:59

Er zijn al veel topics over join-ups. Met de zoekfunctie zul je heel veel vinden.

Join-up kun je niet zomaar even doen. Het mag alleen door professionals worden gedaan, alle commando's tot in de kleinste beweging moeten kloppen, en join-ups mogen alleen bij erg dominante en onhandelbare paarden worden gebruikt. Je stuurt het paard namelijk de kudde uit, en dat is mentaal erg zwaar voor een paard, zeker voor een onderdanig paard met een klein hartje. Nooit zomaar voor de leuk even doen dus :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:00

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 23:02

Ik heb zoekfunctie gebruikt, maar niet echt een topic speciaal voor de join up, naja niet goed genoeg gezocht dan :')
zet hier maar een slotje op! ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 23:04

ik vind het nogal een gevaarlijke ontwikkeling.
het is imo bedoeld puur voor díe paarden die het nodig hebben, en dan gedaan door iemand die écht weet wat hij of zij doet.
ik vrees dat het nu ineens heel veel gebeurd door mensen die niet half weten waar ze mee bezig zijn, en met pony's en paarden die het helemaal niet nodig hebben.
onderlinge verhoudingen en vertrouwen in elkaar kan er helemaal door overhoop worden gehaald.

ik heb me zelf nog nooit in die zin verdiept in dat soort dingen, ben misschien net weer van een generatie ervoor, en begrijp paarden wel op mijn eigen manier, en communiceer met ze op mijn eigen manier.
misschien lijken sommige dingen best wel op het moderne horsemanship, maar voor mij heeft het geen naam.

een join up doen met een boekje in mijn hand om te zien hoe dat moet, nee, echt niet!
maar ik heb bijvoorbeeld wel een goede band met een moeilijke (angstige en dominante) merrie opgedaan, omdat ik haar in paardentaal heb duidelijk gemaakt hoe de rangorde is, dat ik boven haar sta, zonder geweld te gebruiken hoor, half uurtje met haar bezig geweest, en ze vertrouwd me nu volledig.
geen idee of de benadering die ik gebruik een naam heeft :P

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:17

Je moet dit niet doen als je het zelf nog nooit gedaan hebt! het kan dan gewoon helemaal verkeerd uit komen, als hij dan niet meer dichterbij wil komen na het eerste gedeelte, heb je juist de band tussen jullie 2 verpest en dat moet dus niet gebeuren!

ennn als je pony t niet nodig heeft moet je het al helemaal niet doen!

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:23

ik heb een cursus gevolgd.
in deze cursus ( gegeven door leerling van monty roberts )
leerde ik hoe je een join up moest doen, en wat er allemaal fout kon gaan.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het een geweldige methode vind.
maar het moet wel bij je paard passen EN JE MOET WETEN WAT JE DOET
een meisje bij mij op de manege had het geprobeerd en heeft hiermee de band met haar paard helemaal verpest.

maar omdat ik die cursus heb gedaan vind ik het geweldig om te doen.

maar natuurlijk niet te vaak.
alleen als je merkt dat je paard meerdere dagen achter elkaar wantrouwig is.
en dan nog is de vraag of het wel nodig blijkt te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:27

ik heb het nog nooit hoeven doen, en ik zal het ook nooit doen..........

en ik heb echt rotzakken op stal gehad..........

maar een roundup is voor mij echt een nono

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:35

waarom is een roundup in jullie ogen zo slecht
( dit is niet als aanval bedoeld , maar ik snap het niet )
Laatst bijgewerkt door Steefjes op 01-06-09 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:36

Roundup? :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:39

hihi dat is mijn benaming voor Joinup.......... ooit een uitspraak van suleilitha, maar ik vindhem zo geweldig

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:40

wat ik er erg aan vind.............. ik ben van mening dat je beter een paard lichamelijk wat aan kan doen dan geestelijk

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:44

maar hoezo dan wat aan kan doen.??????
het paard wat ik toegewezen kreeg bij de cursus.
was nog niet in handen geweest.
en vond het heerlijk toen ik de join up met hem deed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:45

ik vind het vreselijk, zeker met een paard die nog niet in handen is geweest.........

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:51

ok ik ben blij nu te weten waarom mensen dit vinden.
( mijn mening is anders ) maar iedereen heeft recht op een eigen mening.
zeker mensen die meer ervaring hebben dan ik

liefst steef

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:54

Ik kan me moeilijk voorstellen dat een paard het heerlijk vindt om een join-up te krijgen, als je hem tenminste correct uitvoert, want heel veel mensen roepen wel dat ze join-ups doen maar komen eigenlijk niet veel verder dan een beetje wegjagen.

Een échte join-up wil zeggen dat je een paard laat merken dat hij niet welkom is in je kudde, dat hij verstoten wordt om te kunnen 'nadenken' over zijn gedrag alvorens hij weer een kans krijgt om terug te komen. In het wild straffen paarden elkaar niet zomaar voor de lol, of om de band eens even te versterken. Daar krijgen ze alleen een join-up als ze stout zijn geweest. Dus je moet eens voorstellen dat je een braaf paard bent en plotseling stuurt je baasje je zonder reden uit de kudde omdat ze denkt dat dit goed is om haar leiderspositie te bepalen... Dat is hetzelfde als je 5 jarige brave dochter kletsen op de poep te geven terwijl ze niets gedaan heeft, om eventjes te tonen wie de baas is.
Join-up bij echte stoute draken en door mensen die écht weten hoe het moet, daar wil ik nog wel over discussieren, maar zomaar in je achtertuin om een band te versterken, nee daar zie ik het nut echt niet van in.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:54

Zoals Unwritten heeft aangegeven bestaat er een uitgebreid sticky over Join up op het Natural Horsemanship (NH) forum.
Hier dus een slotje.