Pony van het land halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupcake__

Pony van het land halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 21:24

Hallo

Mijn gloednieuwe pony staat gewoon op het land. Daar gaat alles goed. Ze heeft een echte BFF, maar met sommige paarden boterd het niet zo. Dat is geen probleem.
Als ik dan de wei inloop laat ze zich rustig pakken, dat vindt ze ook prima.
Ze loopt alleen niet mee naar het hek. Echt geen beweging in te krijgen.
Het duurde vanmiddag ruim 40 minuten voor ik haar van het land kon krijgen.

Daar komt probleem nr. 2.
Ik heb haar toen alleen in de paddock gezet en ze begon steeds langs het hek te lopen om te kijken waar de andere paarden bleven. En dan ook steeds hinneken naar langslopende paarden.

Ik neem aan dat ze verlatingsangst heeft en gewoon niet alleen wil zijn.
Maar ik moet haar gewoon normaal uit de wei kunnen halen, en haar rustig alleen in de paddock kunnen zetten.

Dus wat voor aanpak en/of oefeningen zouden jullie gebruiken?

alvast bedankt.

Marigold

Re: Pony van het land halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:46

misschien kan je de eerste tijd iemand kunnen vragen die een pony met wie ze het goed kan vinden ook meeneemt uit het land als je jou pony wil pakken, en die pony ook met haar samen in de padock zet.
je pony is nieuw, moet wennen, moet vertrouwen krijgen in haar nieuwe omgeving en in jou, de veiligheid heeft ze nu in de kudde, en het is onnatuurlijk om in haar eentje de kudde te verlaten.
als het eenmaal routine wordt dat ze elke dag even uit de groep moet met jou, en daarna weer bij haar kudde komt, dan zal ze er vanzelf wel ontspannener mee omgaan.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:49

Hoe lang heb je haar?
Ik vind dat je de eerste paar dagen een nieuwe pony gewoon moet laten staan zodat ze even rustig kunnen wennen.
Dus alleen even in de wei om een aai en een appel te geven, meer niet.
De rest komt vanzelf!

Ik snap het enthousiasme, maar mensen willen vaak teveel en te snel terwijl paarden altijd echt een paar dagen moeten wennen aan hun nieuwe plek en daarna nog aan de nieuwe baas.
Komt allemaal vanzelf...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 01:00

Tja er is duidelijk nog niet echt een goed vertrouwen onderling, en wat ook heel duidelijk is , is dat jouw paardje jou niet als leider ziet, dus das nr 1 om eerst al klaar te krijgen, jij moet steeds de leider zijn en een veilige haven bieden voor je paard.
Grondwerk is een heel goed ding, maar wees heel consequent (goed of slecht, dus geen grijszone)

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:14

ZE moet gewoon eerst wat meer aan je wennen inderdaad, dat ze snapt dat jij-net zoals de kudde-aardig voor haar bent, en dat ze dus niet bang voor je hoeft te zijn...maar doet ze dan tijdens het rijden wel normaal??? daar kan het misschien ook mee te maken hebben...

En als ze dan vervelend doet als ze in de paddock staat moet je dta misschien niet doen...maar dat kan ook gewoon even wennen zijn voor je paard...en dat duurt gewoon even, hoe lang hangt af van de pony...sommige doen er lang over, andere maar heel kort duz dat zie je dan van zelf...

en nog een tip: als ze dan met je uit de wei loopt moet je heel blij doen, trots op haar zijn en r belonen(niet met snoep het liefste) want dan snapt je dat jij er dan ook blij mee bent, dat helpt als het goed is wel!

Succes!

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 09:18

bedankt voor jullie reacties.
Ik heb haar nu 8 dagen en heb haar inderdaad de eerste dagen met rust gelaten.
En verder ben ik het met jullie eens; Ik wil te veel te snel.
Ik ga het rustiger aan doen (ik heb haar dan ook nog niet gereden trouwens) en indd in het begin met andere paarden meelopen.
Grondwerk was ik wel van plan, maar het is er simpelweg nog niet van gekomen. Ik ga daar nu wel echt aan beginnen.
bedankt voor jullie tips!

ps @ Sofie_L_Jory: Ik beloon zowiezo niet met snoep. Niet alleen omdat ik het geen goede manier van belonen vind, maar ook omdat die rare pony geen appel, wortel of paarden snoepjes eet :+

Sofie_L_Jory

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 09:25

Ow..dat is wel raar XD...maar dat vond ik ook! zo luistert ie nooit naar jou,,maar naar je snoepjes....

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 17:49

Even een update:
het heeft me vanmiddag nog geen 2 minuten gekost om haar van het land te krijgen.
Ik stelde me meer op als leider en heb consequent gehandelt, en ze accepteerde mij dan ook als leider.
Oftewel, ik maak me druk om niks :+

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:12

een paar keer als ze mee loopt naar het hekl belonen mss helpt dat