trailerangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SuikerSpin5

trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 20:59

sorry als dit hier niet goed staat..

hee,

ik ben nu al een paar keer met mijn pony op wedstrijd geweest, maar elke keer als hij de trailer in moet is hij zo bang, dan gaat hij eerst omhoog, en dan draait hij heel gemeen om, zodat je niet naast hem mee kan draaien, en dan rent hij kei hard weg, maar omdat je dan dus achter hem aanrent heb je geen controle meer over hem, en moet je hem wel loslaten, ook al heb je handschoentjes met extra grip ofzo aan..
hij kan bij ons op stal nergens weg, maar het is toch vervelend dat hij dat elke keer doet..

hoe kan ik dit oplossen?

alvast bedankt! ;)

Evelinelover

Re: trailerangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:20

Uhmm... Ik heb nite ivm bent dat ze naast een trailer altijd gepoetst wordt... Dit is MISSCHIEN een optie met een snoepje? als je paard daar egt veel voor dot gaat iemand in de trailer zitten met het snoepjes en het is meteen een beloning...

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:23

ik zorg ook iedere keer dat mijn zusje in de trailer staat met wat snoepjes maar bij mij heeft dit nog geen effect gehad.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:24

O, ja het was ook MISSCHIEN een optie...

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:26

is ook niet als aanval bedoeld. ( ik word zelf vaak aangevallen )
en vind dat echt afschuwelijk

maar bij mij had het geen nut

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:28

Ik voel me ook niet aangevallen maar omdat ik zelf geen vzpaard ofzo heb die dat heeft wist ik neit zeker of het hielp

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:53

Als een paard echt bang is, laat hij zich echt niet omkomen met snoepjes. Ik zou er iemand bij halen die je kan helpen met dit probleem en je wat inzicht kan geven in de paarden psyche.
Het klinkt alsof je paard weinig vertrouwen heeft in jou en in de trailer. Zorg er dus voor dat jullie relatie beter wordt, zodat hij meer (zelf)vertrouwen krijgt. Het gaat niet om die trailer, het gaat om de relatie.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:21

ja ik dacht ook dat het er mischien aan lag dat de relatie met mijn paard niet goed is.
maar ik merk zelf dat mijn merrie voor me door het vuur zou gaan.
wanneer ik weet dat ze bang is s'nacht slaap ik bij haar.
en wanneer ik er afval komt ze gelijk naar me toegedraafd en blijft bij me totdat ik er weer op zit.
verders hinnikt ze continu heel blij als ik in de buurt ben .
en staat rustig en ontspannen tijdens het poetsen.
dus bij mij ligt het daar niet aan

denk ik

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:24

als er een ander paard al in de traler staat doet ze dit dan ook?
en met rijden wel rustig?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:45

Steefjes schreef:
ja ik dacht ook dat het er mischien aan lag dat de relatie met mijn paard niet goed is.
maar ik merk zelf dat mijn merrie voor me door het vuur zou gaan.
wanneer ik weet dat ze bang is s'nacht slaap ik bij haar.
en wanneer ik er afval komt ze gelijk naar me toegedraafd en blijft bij me totdat ik er weer op zit.
verders hinnikt ze continu heel blij als ik in de buurt ben .
en staat rustig en ontspannen tijdens het poetsen.
dus bij mij ligt het daar niet aan

denk ik

Dat zijn allemaal tekenen van een laag zelfvertrouwen van je paard: Mét jou durft ze veel, maar op zichzelf blijkbaar niet. Ook afhankelijkheid kan een relatieprobleem zijn.

sniesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:54

saskia_trec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:57

ga wat vaker met je paard oefenen, als hij een stapje zet op de klep beloon je hem en zet je hem weer achteruit. vervolg dit vaker. Gaat dit goed ga dan steeds een stapje verder, het werkt erg goed.. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Irma1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:15

Wat ook nog wel eens wil helpen(niet bij elk paard), is een longeerlijn aan de ene kant van de trailer vastmaken, en dat iemand rustig met je paard naar binnen loopt en de ander dan met de longeerlijn achter hem aanloopt, zodat de longeerlijn als het ware om hem heen gespand word(dit werkt niet als je paard als bang is voor de longeerlijn). Zodra je paard dan terug loopt trek je de lijn iets strakker om hem heen zodat die wel naar binnen moet lopen. Gaat ie echt hard achteruit, kun je altijd de longeerlijn los laten, niks aan de hand dan!

peppalover10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 10:07

Mijn paard is ook erg anstig en gaat zeer moeilijk de trailer in. Bij hem hielp het wel om een longeerlijn erachter te doen. Of een andere pony er in zetten en die er later weer uit halen.

Bartello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 13:44

Wat ook nog wel eens wil helpen,maar dan moet je het wel heel consequent elke dag doen, is je paard eten geven in de trailer. Verder niets, alleen voeren in de trailer. Als hij zn eten op heeft haal je hem er weer uit. Dit consequent doen dan gaat hij de trailer zien als iets prettigs en loopt hij er met een paar weken zo in :D

In het begin heb je dan dus wel hulp nodig om je paard in de trailer te krijgen. Mijn paard had hetzelfde probleem en is 1.78!!! heb hem in het begin mbv longeerlijnen in de trailer en nu loopt hij er zo in. Maar krijgt nog altijd wat lekkers in de trailer.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 19:28

Kijk voor trailerproblemen even op www.2moons.nl. Petra krijgt ale paarden de trailer in, ook wanneer ze een ernstig trauma hebben opgelopen.

En nog belangrijker: als je steeds iets probeert, zonder resultaat, stop dan, want zo leer je je paard alleen maar dat het uiteindelijk niet de trailer in hoeft. Roep echt de hulp in van iemand met meer ervaring, en een zee aan geduld. Dwingen en lokken werkt vaak maar een klein poosje, en de schade daarna wordt alleen maar groter.

justlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:25

ik was vorig jaar bij CHIO in rotterdam daar was iemand die paarden hielp met trailer problemenen die heeft ze er allemaal in gekregen,

ze had wel een grotere traileren een hek zodat ie niet alle kanten op kon.

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 20:35

Hoi,

Mijn pony is ok bang voor de trailer. Nu mag ik van iemand met hun trailer oefenen wanneer ze terugkomen of naar les gaan. Dit doe ik ongeveer 1 keer in de week. Ik ben heeel rustig begonnen.

Eerst liep er met haar naar de trailer, liet haar kijken/ruiken/ontdekken. Ik heb verder geen druk gezet op het halster, maar zorgde er wel voor dat ze niet om kon draaien. Op een gegeven moment zette ze zelf een stap op de trailer. Ik heb haar gewoon met stem beloond en een kriebel op de hals gegeven. Iedere keer wanneer ze 1 stap zette heb ik dit gedaan.

Nu loopt ze zo de trailer op. Maar nu kom ik bij zelf bij het volgende probleem: Ze loopt door het midden van de 2paards trailer en krijg daardoor de zijwand niet naar het midden. Wanneer ik haar omzet, krijgt ze angst en loopt gelijk de trailer uit. (dit heb ik 1 keertje gedaan, dus nu blijf ik gewoon nog even oefenen met in en uitlopen).

Ik ga dit proberen op te lossen door tijdens het poetsen haar een aantal keren om te zetten, zonder dat ze achteruit loopt. Verder heb ik ook geprobeerd om het tussenschot te laten staan waar die tijdens de rit hoort en er dan in te lopen, maar dan blijft ze halverwege de laadklep staan en wilt dan absoluut niet verder (ik weet dat het niet zo hoort, maar misschien is ze bang om "klem" te staan. Ik heb het alleen geprobeerd of ze op die manier ook de trailer in wilde lopen).

Ik beloon haar alleen met stem en een kriebel op de hals en ze reageert hier verder goed op. Ik ben niet zo van de snoepjes enzo :o

meisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:05

De techniek met de longeerlijnen is het meest voor de hand liggend maar mijn paard sprong over de lijn of ging liggen om eronder door te gaan. (helemaal over stuur dus )
Je kan dus ook 2 lijnen spannen en dan gekruist.
Dit IS een manier..
Maar probeer gewoon met geduld alles op te bouwen,
het is wel zo fijn als je paard het ook prettig vind in de trailer en er dus niet "ingeduwd" word.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:25

Veel oefenen in ieder geval.. Helpt het niet als er een ander paard in de trailer staat? Een pony die ik ken vond de trailer ook erg eng daarbij is ook een longeerlijn gebruikt vaak om haar in de trailer te krijgen die vast zat aan haar halster en dan om de stang werd gewikkeld. Dan werd er heel zachtjes aan getrokken terwijl er ook iemand naast liep. Zo moest ze eigenlijk wel lopen. Maar of dat echt zal helpen bij jou paard is natuurlijk moeilijk te zeggen. Als het goed fout gaat dan durft je paard natuurlijk helemaal niet meer

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:29

Vind hij het wel eng of denkt hij als ik daarin ga moet ik altijd aan het werk?
Dan heeft het ook te maken met wie is er de baas?
En daar helpt de longeerlijn voor