Paarden kunnen gewoon niet meer bij elkaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_xx

Paarden kunnen gewoon niet meer bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 18:00

Als eerste, ik wil dit gewoon even van me afschrijven omdat ik echt gewoon niet meer weet wat ik ermee aanmoet.

Wij hebben op stal 4 paarden staan. Lady,Babs,Mendy & Pukkie. 4 merries.
Eerst ging het altijd goed, Babs,Mendy&Lady konden gewoon samen in de wei enzo, niks aan de hand. Ja mendy en lady sloegen wel eens naar elkaar, maar niet onwijs erg.
Toen kwam Pukkie erbij. Pukkie sloeg alle paarden kapot, zo was Lady weer kreupel en liepen Mendy en Babs ook niet lekker meer. Dus Pukkie stond iedere dag op het kleine landje, de andere 3 op het grote landje.
Nu zijn Babs en Mendy al sinds pukkie er is onwijs vervelend. Trekken, plassen, hinneken, net alsof pukkie een hengst is. Nu zijn ze (babs&mendy) dus ook hengstig. Babs bespringt mendy iedere keer of ze gaan naar elkaar staan gillen en plassen en daarna slaan. Het is gewoon zo erg dat ze niet meer samen kunnen staan.
Heeft iemand misschien een oplossing om van dat hengstige gedrag af te komen? of om de paarden van het idee af te helpen dat pukkie een hengst is? Pukkie staat er nu trouwens alweer een maandje of iets langer. Of een tip hoe ze weer samen zouden kunnen staan? Want ik weet gewoon echt niet meer wat ik ermee aanmoet..

Hou het netjes ajb..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:20

Sommige paarden kunnen gewoon echt niet bij elkaar. Misschien kun je er eerst 2 bij elkaar zetten ? als dat goed gaat er een bij doen. Hoe lang staan ze al bij elkaar?.

Onze merrie's werden eerst ook erg hengstig als ik mijn paard (ook een merrie) erbij in de wei zette. Toen ze aan haar gewend waren ging het heel goed, en sloegen ze ook niet naar elkaar. Ze moesten eerst even uitzoeken wie er de baas was (mijn merrie, en een van onze pony's zijn bijde erg dominant).

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 20:06

Het eerste kwartier gaat het goed, maar daarna beginnen ze elkaar gewoon echt te vervelen en begint puk te trappen naar de andere paarden. Dat zou niet zo erg zijn als ze allemaal 100% gezond waren geweest en allemaal even snel weg konden komen of terugslaan, maar helaas is dit niet het geval.
We hebben al heel vaak geprobeert, eerst 1 erbij. Helaas vangt die dan al alle klappen. En denk niet aan een paar tikjes, maar het word gewoon echt gericht trappen. Puk is de jongste (en de dominanste) en die komt vaak gewoon ineens naar het andere paard toegerend en begint hem zonder reden (want er ligt dan geen voer in de wei) te meppen. We worden er eigenlijk een beetje moedeloos van, want nu moet iedere keer iig 1 in de stal, en moet dat een aantal keer per dag worden omgewisseld.. Wat ook onwijs veel tijd kost.. Een apart stuk afzetten gaat ook niet, omdat we niet zo'n onwijs groot stuk hebben.

elmiran

Re: Paarden kunnen gewoon niet meer bij elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:43

Hoe groot is het land precies?. Staat er veel gras in?. Misschien een idee voor als ze zich erg vervelen om hooi of kuilgras bij te voeren (als er niet veel gras staat) dan wel op aparte plaatsen zodat ze geen ruzie krijgen.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 21:56

Ze krijgen meerdere keren per dag hooi, want de wei is bijna kaal. Zegmaar als ze net klaar zijn met het ene hooi krijgen ze nieuw zegmaar. We maken altijd meerdere hoopjes. De wei is niet zo groot, ik denk 100 x 40 en een klein landje van 30 x 40. We durfen het gewoon niet meer aan om ze met elkaar te zetten.. Hoelang duurde het bij jouw voordat de hengstigheid voor de merrie ophield? Aangezien puk er nu al een maandje ofzo is..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:24

Ik heb het zelf nooit geprobeerd bij paarden, maar misschien dat het werkt.
Ga er eens zelf bij staan, zodra Puk het andere paard gaat lastig vallen,kom jij ertussen in en doet even flink boos tegen Puk. Gedraag je even als het dominantste paardje in de wei en doe alsof de 3 andere merries jouw vriendinnetjes zijn. Ik zie mijn paard dit ook in de wei doen namelijk, niemand komt aan haar vriendjes! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je Pukkie dan niet helpt mocht de rest ineens tegen haar keren.

Let wel: hierbij is het handig als je ervaring met grondwerken hebt en vooral dus dat je de signalen van een paard snapt. Hou er ook rekening mee dat als jij je als een paard gedraagt, Puk ook zo terug kan reageren op jou. Pas dus op voor hoeven!!

Geen idee of het werkt, hetzelfde idee werkt in ieder geval bij m'n katten en m'n uitlaathonden.

Succes!

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 20:51

Sassol schreef:
Ik heb het zelf nooit geprobeerd bij paarden, maar misschien dat het werkt.
Ga er eens zelf bij staan, zodra Puk het andere paard gaat lastig vallen,kom jij ertussen in en doet even flink boos tegen Puk. Gedraag je even als het dominantste paardje in de wei en doe alsof de 3 andere merries jouw vriendinnetjes zijn. Ik zie mijn paard dit ook in de wei doen namelijk, niemand komt aan haar vriendjes! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je Pukkie dan niet helpt mocht de rest ineens tegen haar keren.

Let wel: hierbij is het handig als je ervaring met grondwerken hebt en vooral dus dat je de signalen van een paard snapt. Hou er ook rekening mee dat als jij je als een paard gedraagt, Puk ook zo terug kan reageren op jou. Pas dus op voor hoeven!!

Geen idee of het werkt, hetzelfde idee werkt in ieder geval bij m'n katten en m'n uitlaathonden.

Succes!

Bedankt voor de tip! Wij proberen dit al iedere keer te doen, maar god wat heeft dat beest loszittende beentjes. Gelukkig gaat het nu al een stuk beter, babs & mendy kunnen gelukkig ook weer samen staan!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 20:53

Nou dan zit er in ieder geval vooruitgang in:)
Succes!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:21

Heb je wel eens bedacht dat echt niet alle paarden zomaar bij elkaar kunnen? Het gaat in oinze ogen nergens over, maar in het hoofd van het paard wel.

Heel zorgvuldig kijken wie bij wie wel of niet kan, en denk erom dat het onze verantwoordelijkheid is, de ruimte is te klein om voldoende weg te komen.

Succes ! Akelig probleem hoor.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 00:35

kunnen ze ook niet 2 bij 2 staan?