mijn ruin word niet geaccepteerd in de kudde!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

mijn ruin word niet geaccepteerd in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 14:47

Hallo,

ik heb een 20-jarige ruin en die was hier als eerste,
later is er nog een ruin bijgekomen en dat ging redelijk goed..
nu zijn er 2 merries bij gekomen en de andere ruin heeft deze merries in bezit genomen..
en amiro.. mijn ruin.. word nu niet meer geaccepteerd en hij kan nergens rustig staan of hij word weer weggejaagd.
is daar misschien een oplossing voor?
ik vind het zo banketstaaf voor hem!
Hij staat er maar zo eenzaam

mirm

Re: mijn ruin word niet geaccepteerd in de kudde!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:49

Als ze pas een paar dagen bij elkaar staan, zal het nog wel beter worden. Als ieder paard zijn plek in de kudde weet, keert de rust terug.

cupcake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:35

Dit soort problemen lossen meestal zichzelf op. En zoals hierboven ook al staat: als de rangen duidelijk zijn komt het wel goed.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:37

Hoe lang staan die merries er nu al bij?
Meestal keert de rust inderdaad binnen een paar dagen weer terug :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 20:16

de ene merrie nu bijna een maand en de 2e merrie net sinds een korte 2 weken.. misschien komt het ook wel doordat beide merries net hengstig zijn geweest en nu een beetje koppig zijn.
vooral de eerste merrie trapt naar elk paard dat te dicht in de buurt komt :S.. dat is echt wel een haflinger met ponygedrag in zich.

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 20:55

Ik denk dat ze dat onderling zelf wel oplossen.
;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 08:22

kan maanden duren, zorg dat er op diverse plaatsen voldoende eten is en meerdere drinkbakken, heeft tijd nodig.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:09

niet in tussen komen!! de oude ruin, heel spijtig voor hem, gaat waarschijnlijk wegens zijn ouderdom minder waard zijn voor de kudde. de merries gaan kiezen voor de jonkie. erg voor je ruintje, maar na verloop van tijd is dit het beste voor hem. Hij heeft dan geen verantwoordelijk voor de kudde, noch voor de 2 veeleisende dames die erbij lopen :P

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 14:40

In principe gaan paarden altijd per 2 een "koppel" vormen, dus waarschijnlijk gaan jouw paarden dat ook doen. Desnoods kan je eerst eens een "koppel" buitenzetten gedurende 2 -3 dagen, daarna het andere koppel. Normaal gezien blijven ze dan voor hun maatje kiezen. Al kan de leeftijd van je oude ruin hier misschien toch wel een rol spelen.
Ik heb onlangs m'n 2 jonge paarden samengezet omdat ze samen in de koets moeten en m'n 19-jarige merrie valt nu ook uit de boot, zij staat bijna altijd alleen (ik heb 3 paarden, dus er is er altijd één die alleen zal staan). Maar ondanks die rangorde zag ik ze tijdens de ruiperiode elkaar lekker schuren, jong en oud samen. Je ruin is echt niet zo eenzaam als het lijkt hoor, hij hoort er nog wel bij maar moet nu wel de rangorde respecteren.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 16:09

als het goed is zal naarmate de tijd vorderd de rust terugkeren in de kudde

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:03

oke bedankt, ik zal het eens laten rusten en aankijken.
zolang de paarden niet ernstig gewond raken, vind ik het niet zo'n probleem.
Mijn ruin is trouwens 20 maar die andere ruin is 26 dus nog een stukje ouder, maar die trapt nog iets sneller van zich af.
Ik heb die van mij nog nooit zien trappen!
Maar goed, ik zal het eens aan zien en dan hopen dat er een beetje rust in komt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:07

Misschien inderdaad een idee om het geheel even te scheiden als koppeltjes. Wanneer de koppeltjes zich gevestigd hebben dan weer bij elkaar doen. Ik heb thuis ook twee koppeltjes. En daar wordt niet bij leeftijd naar gekeken. Ze staan dus nu allemaal bijelkaar.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-09 10:23

dat zouden we dan nog kunnen doen als het niet rustiger word. Kan ik dan het beste een merie en een ruin bij elkaar zetten of de merries bij elkaar en de ruinen bij elkaar?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-09 10:28

merrie en ruin bij elkaar is het beste lijkt me. Merries zijn goed in kleven :o

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-09 09:57

we gaan ze vandaag toch maar in koppels zetten, want gister heeft mijn merrie een andere ruin op zitten jagen en die ruin was zo bang dat hij dwars door het stroomdraad heen is geknalt.

hij had een aardige wond op zijn achterbeen en stond helemaal te trillen op zijn benen. We hebben hem naar binnen gehaald om te kalmeren en later de wond schoongemaakt en verbonden. Toen we hem later op de middag weer naar buiten wouden zetten wij hij de weide niet meer in, dus hebben we hem gister maar op stal gelaten.
het word dus toch tijd om ze 2 aan 2 te zette

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 15:06

wat een bitch!!! :P . hij moet haar serieus pijn gedaan hebben!! heeft hij haar bedrogen of wat met die andere merrie??? :D

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 10:58

het is idd eeen hele erge bitch.. gistermiddag lag er weer een stuk stroomdraad op de grond, dus waarschijnlijk is nu mijn eigen ruin door het draad heen gerent (want we hadden die 2 bij elkaar staan) en ik ging gister op de merrie rijden.. ze was heel braaf stap en draf gingen heel goed.. dus ik wou met het galopperen beginnen (ik moet haar alles weer opnieuw aanwennen want ze is een jaar niet bereden) dus ik pak haar manen vast en ik leg mijn been naar achter en gelijk begint ze te stijgeren en toen een bok (toen lag ik half voorover) en toen nog een bok en toen lag ik op de grond :S maarja deed gelukkig niet zo heel erg pijn. Mijn rug iets, maar ik ben er toen gewoon weer op gaan zitten en heb nog een drafje gedaan en uit stappen. Dus galop gaat nog wat moeilijker worden als ik dacht!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-09 13:42

:o maar het probleem was toch dat je ene ruin niet meer geaccepteerd werd. Vanwaar nu ineens die merrie die de rest opjaagt?

Misschien toch nog iets meer aan krachtoefening voor je merrie gaan doen voordat je gaat galloperen als tip.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-09 19:54

het was ook eerst alleen mijn eigen ruin, maar er komt steeds meer ruzie en mijn merrie jaagt iedereen op.. maargoed, mijn ruin en mijn merrie staan nu bij elkaar in een iets grotere weide zodat ze meer ruimte hebben en de andere 2 staan in het andere stuk dus vandaag is eindelijk een keertje alles goed gegaan.

meer krachtoefening zat ik ook aan te denken, morgen ga ik weer proberen met rijden en dan zal ik even wat meer figuren en alles gaan rijden zodat ze goed luisterd en dan maar hopen dat het goed gaat, maar ik ga zowiezo even kijken naar een bodyprotector. Lijkt me niet zo'n slecht idee als ik in de toekomst ook meer met paarden bezig ga enzo en ook meer wil gaan trainen. Is wel net zo veilig