Paard plast alleen op stal, niet in de wei!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enjoy_s

Paard plast alleen op stal, niet in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 22:21

Mijn paard plast alleen maar op stal, als ik haar uit de wei haal en in de stal zet is dit zowat het eerste wat ze doet. Ook als ik wil gaan rijden en haar uit de wei haal dan gaat ze zo in de stalgang staan plassen.

Zoals het erop lijkt plast ze niet in de wei, ze staat er dagelijks van ongeveer 9 uur sochtends tot ongeveer 6 a 7 uur savond. Heeft er hier iemand ervaring mee? En zou men er iets aan kunnen doen?

zij

Re: Paard plast alleen op stal, niet in de wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:03

ik ken wel meer paarden die voor of juist na het rijden of grondwerken gaan plassen.

anders zou je voor de zekerheid een dagje je paard op de wei in de gate moeten houden ;)

ik dnek eerlijk gezegd dat ze gewoon plast ook op de wei hoor...

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 09:05

hoi,

ik heb er ook 1. het eerste wat hij doet is plassen als hij s'avonds zijn stal in komt. Ook als hij mij s' ochtens hoort dat er gevoerd wordt en ze daarna na buiten mogen staat hij eerst te plassen.

jammer maar helaas is zijn stal dus altijd de vieste die erbij is.

Enjoy_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-09 11:23

Mijn paard is idd ook erg smerig op stal, maar kan het natuurlijk niet met 100% zekerheid zeggen dat ze niet in de wei plast, maar ik zie het nooit, ben er natuurlijk ook niet de hele dag bij. Maar vind het wel vreemd zodra ik haar uit de wei haal dat ze meteen gaat staan plassen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:02

Wij hebben op stal een pony die, nadat hij van het terrein af is geweest om te rijden ook standaard moet plassen. Soms is het een aangeleerde gewoonte geworden. Ik denk dat je paard wel degelijk in de wei plast, maar dat je dat gewoon niet ziet.

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:05

Ook mijn paard plast meteen als hij in z'n stal staat. Ik denk dat het komt omdat hij dan schoon stro heeft liggen en zijn eigen geur wil verspreiden, of zoiets.
Zoals je al zegt is het moelijk om te weten of hij in de wei wel plast, maar volgens mij plast hij ook gewoon in de wei, maar ben je er op dat moment niet. Zolang hij ook gewoon nog op stal plast, zou ik me als ik jou was geen zorgen maken.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 13:08

Onze oude draver deed dit ook altijd, zodra hij binnen kwam.
Maar in de zomer lopen ze bij ons 24u per dag buiten en dan ging hij op een gegeven moment echt gewoon wel buiten plassen hoor, dus als dat voor jou een punt is, ik denk als hij echt heel nodig moet, en hij komt niet binnen, dat hij echt wel in de wei zou plassen.
Maar binnen is kennelijk toch prettiger voor hem en inmiddels ook duidelijk een gewoonte.

Caroo__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:13

Het is wel eens zo dat paarden dat willen laten merken dat dat gebied 'van hun is' maar dat is meestal zo bij hengsten.
In jouw bericht lees ik dat het een haar is :D
Dus dan zou ik het nou ook niet zo snel weten.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:17

Vrjwel alle paarden die niet 24/7 op de weide staan plassen in hun stal zodra ze daar komen en niet in de wei.
Het is dan ook verstandig om je paard eerst op stal te zetten na de weidegang ipv gelijk poetsen en aan het werk.
Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar denk dat ze zo de weide en het gras urine vrij houden.
Let maar eens op weilanden waar ze 24/7 staan, daar plassen ze meestal op dezelfde plek, en weilanden die alleen op de dag gebruikt worden hebben geen gele plasvlekken.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 20:23

Mijn paarden plassen ook altijd wanneer ik ze op stal zet. Ook als ze 24/7 op de weide staan. Komt inderdaad ook nog wel eens voor dat ik het vergeet en ze in het gangpad plassen. Beide hebben ze ook in verharde paddocks gestaan, hier plasten ze beide niet op, waarschijnlijk omdat het teveel opspatte. Misschien is dit bij jouw paard ook? Op stal spat het volgens mij totaal niet op. Overgens heb ik mijn paarden ook vaak genoeg op de weide zien plassen. Beide is het ze aangeleerd op commando te plassen. Kan je volgens mij heel makkelijk zelf aanleren. Zodra ze gaat plassen kan je bijvoorbeeld gaan fluiten.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:49

Sommige paarden die ik ken doen het ook om hun stal weer hun eigen luchtje te geven ;)

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 22:01

Wij hebben er ook 2 op stal staan. Eentje gaat als ze binnen is meteen drinken terwijl ze in de wei ook gewoon kunnen drinken en ze gaat daarna ook meteen plassen. Wij hebben er ook eentje die alleen maar poept op de poetsplaats. Het eerste wat hij doet als hij daar staat is poepen. We hebben er ook 1 die alleen maar op dezelfde plek poept. Volgensmij maakt het allemaal niet zo veel uit en vind je paard dat gewoon het fijnst of is het gewoon een gewoontte voor hem/haar.