Bindings-angst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fien_Donnado

Bindings-angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 14:48

Hallo,

ik heb hier al een paar topics gelezen over paarden die zich resoluut niet laten vastbinden en vanaf ze de druk voelen sleuren en trekken om los te geraken. Maar deze paarden doen dit blijkbaar niet uit angst want ze kunnen het blijkbaar wel afleren, denk ik dan zo.
Wel, mijn 6-jarige ruin (1.78) kan ik ook nooit aanbinden met een gerust hart. Het kan 5 keer goed gaan (terwijl hij wel nu en dan druk voelt op de halster) maar de zesde keer paniekeert hij plots (van iets?) en trekt meestal in een vloeiende beweging alles kapot (halster, touw, ring uit de muur, paal uit de grond, staldeur bijna uit de muur,...). Dit lijkt mij toch verschillend van de andere topics omdat die onrust er nog een eind inzit, t'is niet dat hij gekalmeerd geraakt eens die druk weg is. Ik kan mij dus goed voorstellen dat een borstel in zijn kont zetten hem door het rooie zou drijven op dat moment.
Ik heb hem nu iets meer dan een jaar en als ik hem uit de remorque haal moet ik mij zwaar concentreren want alles moet heel vloeiend gaan: touw over de hals, snel naar achter, bar snel aan de kant... en dan gaat hij als een wervelwind achteruit.
Ik kan niets anders denken dan dat hij vroeger ergens iets heeft meegemaakt waardoor hij bang is ergens te blijven aanhangen. Ook voor een nauwe doorgang is hij als de dood, t'is net of hij denkt dat hij dubbel zo breed is (ooit eens blijven hangen aan z'n heup?)
Ik leer er wel mee omgaan, en we snappen elkaar al een beetje, maar tzou toch leuk zijn om hem eens met een gerust hart te kunnen aanbinden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:05

Waarom moet je alles snel aan de kant zetten, en naar achteren gaan???

Mijn paard kon in het begin niet vast staan. Ze ging naar achteren, en raakte vaak helemaal in paniek. Op m'n stagebedrijf zeiden ze "zet maar gewoon vast". Ze is toen een paar keer gaan hangen, vooral als er mensen langs liepen deed ze dat. We hebben haar toen een zetje gegeven zodat ze een stap naar voren deed, en het touw weer los hing. Het heeft een tijd geduurt voordat ze het door had. Als het hangen te lang duurde hielp ik haar wel zodat ze een paar passen naar voren deed. Uiteindelijk snapte ze het later zelf. Nu kan ik haar rustig vast zetten, en even richting zadelkamer lopen zonder problemen.

Zou best kunnen dat hij er een nare ervaring mee heeft. Misschien kun je hem in het begin gewoon iedere dag even kort vast zetten. Belonen met iets lekkers, en dan gelijk weer op stal zetten?.

Fien_Donnado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 15:43

Wel hij stormt namelijk in achteruit de remorque af dus moet ik zorgen dat de achterste bar (ik inclusief) aan de kant is want ik wil niet weten wat er gebeurt moest hij in zijn vaart met het touw of zo blijft haperen. Ik weet dat dit leidt tot een vicieuze cirkel want ik speel op die manier in op zijn manier van doen. Goed, maar zijn en mijn veiligheid gaan momenteel voor.
Ik kan hem ook perfect 15-20 min aanbinden en er gebeurt niets. Op wandel is hij ook niet echt schichtig, hij galoppeert over witte plastiekzakken ed. Vroeger stond hij op stal bij kennissen waar ze zo'n rubber hadden om aan vast te binden die op1.80m vastzat op de muur, als ze dan trekken trekken ze meer naar beneden dan naar achter en daar heeft hij zich nooit losgetrokken (ook nooit echt de neiging gehad denk ik nu). Maar bon, een paard hoort onder de controle te staan van de mens en niet andersom, dus wil ik hem ook aan een touw kunnen zetten

elmiran

Re: Bindings-angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:51

Ja inderdaad. Als je van te voren al ergens vanuit gaat dan gebeurd dat meestal ook. Is er niet iemand die je ermee kan helpen? Iemand die erg rustig kan blijven.

Hoe zet je hem vast aan het touw? Gewoon met een touw? en heb je het ook wel eens geprobeerd met twee touwen aan de zijkant van het halster? (dus tussen 2 palen inzetten).

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:23

Eigenlijk is de reactie niet zo raar wat je paard geeft. het is een vluchtdier dat niet weg kan als hij vast staat. Paarden zijn vanuit hun instinct ook bang voor nauwe ruimtes ook weer omdat ze dan niet goed kunnen vluchten.
Mijn eigen paard voelt pas paniek als hij begrenst wordt. ik laat hem dus aan een iets langer touw vast staan. Hij moet gewoon met zijn hoofd omhoog kunnen en dan is het goed. 2 touwen zal niet helpen want nog voelt hij de begrenzing en raakt in paniek.
De engtevrees kun je misschien op oefenen door hem bv in de doorgang van een hek halt te houden, weer achterwaarts en pas erdoor als hij niet erdoor wil vliegen. Ik pak zelf dit soort dingen aan met parelli.

Fien_Donnado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 16:54

Ik ben vorig jaar een zadel gaan passen ermee en daar stond hij welgeteld 2 sec vast met 2 kettingen voor hij de hele boel uit de muur getrokken heeft. Ik heb al gelezen dat je een touw rond de achterhand kan leggen om het achteruitgaan te blokkeren maar 't is zo'n paniekkip dat dat wellicht ook niet goed komt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 17:00

Ik oefen nu wel eens met de mijne door bewust op zijn touw te gaan staan en hem dus te begrenzen. gaat de ene keer beter dan de andere. maar is het bij jouw paard ook de begrenzing die hem stoort? Dus het bijvoorbeeld dat zijn hoofd niet zo hoog kan als hij wil?

Fien_Donnado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 18:33

't is moeilijk te zeggen, misschien is het idd wel de druk op z'n hoofd die het uitlokt. Maar 't is niet constant, hij heeft precies goeie en slechte dagen. Maar bereden doet hij nooit iets "mis".
Gisteren ging ik ermee wandelen en ik zadel hem daarbij op in de wei, zonder vast te binden want hij staat meestal mooi stil en hou het touw wel gewoon vast. Plots krijgt hij weer zo'n kortsluiting in zijn hoofd en stormt hij weg met halster en zadel. Als een zot heeft hij zo zes toeren rond de weide lopen te bokken als een paard die voor het eerst een zadel opheeft, rodeo-style dus. Ik roep hem, komt naar mij gelopen al blazen en snurken voor bescherming tegen dat verschrikkelijke zadel ... Ik heb alles gecontroleerd, er zat niets scherp of zo onder zijn zadeldoek, niets. Gewoon, de zoveelste kortsluiting. Ik kan letterlijk een boek schrijven over zijn kuren, en dat in één jaar.