Vertrouwen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Korenbloem

Vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:10

Hoihoi,

Ik heb een verzorgpony.
Ik wil heel graag haar vertrouwen proberen te winnen.

Ik heb al een deel, omdat ze hinnikt als ze me ziet aankomen!
Alleen ik heb niet écht het gevoel dat die verzorgpony mijn volledig vertrouwd.

Kan iemand hier tips over geven?

:o

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:18

Misschien kun je grondwerk proberen. Leer het paard ook dat jij de leider bent. Zo krijgt ze respect voor je :).

Wacht laat ik een voorbeeld geven. Bij mijn paard heeft hij vrijheid, hij mag me uitproberen en gerust af en toe staken. Het is immers een paard. Maar wanneer ik wil dat hij me dan volgt, hoort hij me wel gewoon te volgen. Maar dan doe ik het eerlijk, wanneer hij me dan gaat uitproberen, ga ik dat neit afstraffen. Het hoort gewoon bij een paard, ieder paard is zo, net zoals ieder mens zijn mening heeft en dat zo af en toe wil uiten. Maar wanneer mijn paard dan bijvoorbeeld niet volgt, ga ik niet slaan en schoppen, wat los ik daar mee op? Ik vraag het nog een keer, en dan wat duidelijker. Nog niet? geef ik hem een 'schop in de juiste richting' (natuurlijk niet letterlijk schop).

Zoals ik zei begin met een goede basis. Zorg eerst dat je paard je volgt waar je gaat en staat. Dat je paard blijft wanneer jij dat wil, en dat ze dus naar je komt wanneer jij dat aangeeft. Zo krijgt ze al respect voor je. Je kunt ook wanneer er vertrouwen is, een schriktraining doet. Als ze dus weet dat jij de leider bent, en ziet dat het niet eng is, zal ze het ook niet eng vinden. Natuurlijk wel spannend, maar als ze echt weet dat jij de leider bent zal ze wel gaan. (Bijvoorbeeld jij en een vriendin lopen een spokentocht, jou vriendin gaat voor en er is niks aan de hand. Dat is voor jou het teken dat het 'veilig' is en jij zal dus ook gaan). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ! :)

En uiteindelijk bestaat er dus een goede band!

Korenbloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:21

xChantal94 schreef:
Misschien kun je grondwerk proberen. Leer het paard ook dat jij de leider bent. Zo krijgt ze respect voor je :).

Wacht laat ik een voorbeeld geven. Bij mijn paard heeft hij vrijheid, hij mag me uitproberen en gerust af en toe staken. Het is immers een paard. Maar wanneer ik wil dat hij me dan volgt, hoort hij me wel gewoon te volgen. Maar dan doe ik het eerlijk, wanneer hij me dan gaat uitproberen, ga ik dat neit afstraffen. Het hoort gewoon bij een paard, ieder paard is zo, net zoals ieder mens zijn mening heeft en dat zo af en toe wil uiten. Maar wanneer mijn paard dan bijvoorbeeld niet volgt, ga ik niet slaan en schoppen, wat los ik daar mee op? Ik vraag het nog een keer, en dan wat duidelijker. Nog niet? geef ik hem een 'schop in de juiste richting' (natuurlijk niet letterlijk schop).

Zoals ik zei begin met een goede basis. Zorg eerst dat je paard je volgt waar je gaat en staat. Dat je paard blijft wanneer jij dat wil, en dat ze dus naar je komt wanneer jij dat aangeeft. Zo krijgt ze al respect voor je. Je kunt ook wanneer er vertrouwen is, een schriktraining doet. Als ze dus weet dat jij de leider bent, en ziet dat het niet eng is, zal ze het ook niet eng vinden. Natuurlijk wel spannend, maar als ze echt weet dat jij de leider bent zal ze wel gaan. (Bijvoorbeeld jij en een vriendin lopen een spokentocht, jou vriendin gaat voor en er is niks aan de hand. Dat is voor jou het teken dat het 'veilig' is en jij zal dus ook gaan). Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ! :)

En uiteindelijk bestaat er dus een goede band!

Dat ga ik proberen!

Steefjes

Re: Vertrouwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:34

lekker mee kroelen en doen.
mee gaan wandelen en dat soort dingen.
ik zal maar niet over een join up begginnen
( want dan word ik weer van alle kanten aangevallen )
mocht je toch wat meer over een join up willen weten dan kun je me altijd pben.

succes meid.
gr steef

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:44

Veel aan het halster meenemen en inderdaad laten volgen.
Af en toe een stapje terug laten doen, linksom en rechtsom draaien en zijwaarts laten gaan. Als ze het braaf doet , belonen met wat lekkers.
Bij mijn paard werkt het super goed. Hij volgt me overal (zelfs op straat) zonder dat ik hem vastheb en hij krijgt echt niet overal wat lekkers meer voor maar volgen is nu leuk voor hem omdat ik het leuk heb gemaakt voor hem.
Praat veel tegen hem, veel belonen met je stem als hij iets goed doet, rustig blijven als hij het niet snapt en nog een keer proberen.

Als je veel op deze manier met hem bezig bent (lees: "speelt" ) dan vind hij het leuk om bij je te zijn en zal hij je steeds meer vertrouwen.
Dus niet alleen maar pakken, borstelen, zadelen en rijden, maar afwisselen met (voor hem) leuke grondoefeningen.

Veel succes he !

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:48

Steefjes schreef:
lekker mee kroelen en doen.
mee gaan wandelen en dat soort dingen.
ik zal maar niet over een join up begginnen
( want dan word ik weer van alle kanten aangevallen )
mocht je toch wat meer over een join up willen weten dan kun je me altijd pben.

succes meid.
gr steef

Heel verstandig niet meteen over een join up te beginnen,dat is namelijk niet de oplossing voor elk klein probleempje met een paard. ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 21:58

Korenbloem schreef:
Hoihoi,

Ik heb een verzorgpony.
Ik wil heel graag haar vertrouwen proberen te winnen.

Ik heb al een deel, omdat ze hinnikt als ze me ziet aankomen!
Alleen ik heb niet écht het gevoel dat die verzorgpony mijn volledig vertrouwd.

Kan iemand hier tips over geven?

:o

Hoelang heb je deze verzorgpony al? (het heeft mij bijna een jaar gekost om een band of klik te krijgen met mijn eigen pony).
Vertrouwen winnen is niet perse moeilijk hoor,zolang je maar eerlijk bent in belonen en eventueel straffen.(ook niet de straf buitensporig laat zijn).
Ik heb het gedaan door zeer veel met mijn minishet bezig te zijn,dus veel wandelen,laten grazen,losgooien en heerlijk poetsen en gewoon keutelen ermee.
Hij was in het begin niet van plan mij zomaar te aanvaarden als vrouwtje,dus heb er heel wat mee te stellen gehad.
Maar rechtlijnig reageren op foute dingen,en goed belonen bij gewenst gedrag deed een hele hoop goed!
In het begin maakte ik de fout om hem te hard aan te willen pakken,gewoon te streng(iets waar hij juist koppiger en tegendraadser van word).
Nu heb ik een heerlijke pony eraan,die natuurlijk nog steeds wel de shetten ondeugendheid heeft en soms eens wat uitproberen wil.
Het vertrouwen krijg je gewoon door veel met het dier bezig te zijn,hem of haar te leren kennen,en dan kan je inschatten hoe hij en jij gaan reageren op bepaalde situatie`s.
Ik heb er best een tijd over gedaan,maar plots ineens wist ik wat men bedoelde als ze spraken over een klik...
Maak het samenzijn leuk,wees wel rechtlijnig in wat wel of niet mag(een paard of pony heeft ook behoefte aan zekerheden,anders worden ze klierig door het uitproberen van grenzen).
En dan door veel samen te werken en te doen,komt die klik en het vertrouwen vanzelf meestal.

wups81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 11:43

heel veel liefde geven en vertrouwen proberen te winnen
veel knuffelelen en lekker verwennen