Ruin dekt merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 20:49

Geen idee of het hier hoort,
Maar als een ruin meerdere dagen, continu 1 de zelfde merrie dekt, 5 keer in een half uur, en er komt ook vocht uit (bij de ruin) is dit normaal gedrag voor een ruin? Er staan ca 10 paarden in deze kudde, waarvan 4 merries, die momenteel allemaal hengstig zijn. Sommige ruinen worden wel een beetje hitsig, maar niet zoals deze. Is dit normaal? zoniet hoe verklaar je dit?

Anoniem

Re: Ruin dekt merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:50

Jahoor, dit is helemaal niet abnormaal.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:06

ik weet dat ruinen af en toe eens een merrie bespringen, maar dit gaat continu door, en wat ik me afvroeg, wat voor vocht is het dan wat er uit komt? Want er word toch geen zaad meer aangemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:08

Het vocht is prostaatvocht. Een ruin heeft dan weliswaar geen ballen meer maar de prostaat wordt niet verwijderd bij castratie.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:09

Dat vocht is het vocht waar het zaad normaal gesproken in zit. Een ruin kan geen zaad meer maken, maar het vocht nog wel. Mijn ruin doet het ook, maar als hij het zo vaak doet zou ik voor de rust van de merrie ze toch even scheiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:10

Mijn ruin kan er ook wat van. Kan geen kwaad hoor, ik was er alleen niet zo blij mee omdat hij zo klunzig was dat ie er afviel :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 21:12

Mijn ruin doet het twee jaar na castratie ook nog steeds.... hij heeft niet in de gaten dat er slechts lauw scheerwater uitkomt :D

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 21:14

ohw ok, thnx girls voor de uitleg,
Het is zowieso niet aan mij om de paarden te scheiden, maar geloof dat, dat al wel het plan van de eigenaresses waren

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 23:22

Verplaatst MD --> OPG.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:30

qt_shetties schreef:
ohw ok, thnx girls voor de uitleg,
Het is zowieso niet aan mij om de paarden te scheiden, maar geloof dat, dat al wel het plan van de eigenaresses waren

Als het gevalletje van de ruin schoon is, de merrie de belasting aankan en de merrie niet voor de fok gebruikt zal worden kan het weinig kwaad. Bij een fokmerrie zou ik de boel scheiden en bij een merrie die de belasting van springende ruin op heupen en rug niet kan hebben idem. Eveneens trouwens voor de ruin als die zich gaat overbelasten met al die activiteiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:33

Mijn lieftallige ruin besprong geen merrie's... maar andere ruinen :+ Heeft hij wel snel opgegeven nadat hij een paar trappen heeft gekregen van heren die er niet van gediend waren!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:58

Mijn merrie stond 2 jaar geleden met een ruin in de wei. Het eerste jaar ging alles goed. Nooit problemen mee gehad behalve dat mijn merrie nogal dominant was soms met eten.

Jaar daarna hoorde ik ineens viavia dat die ruin een paar keer bovenop mijn merrie had gezeten toen ze hengstig was. Een paar dagen later zag ik ze keihard door de wei galopperen. M'n merrie werd opgejaagd, en hij wou er bovenop springen. We hebben ze toen uiteindelijk uit elkaar moeten halen. De reden was dus dat mijn merrie er onrustig van werd in de wei, en ze elkaar beschadigde.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:00

Welshcobfan schreef:
Mijn lieftallige ruin besprong geen merrie's... maar andere ruinen :+ Heeft hij wel snel opgegeven nadat hij een paar trappen heeft gekregen van heren die er niet van gediend waren!

:oo

jij hebt een homopaard!

_O-

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:02

Ik zou ze uit elkaar halen.
De ruin 'bevuilt' de merrie, en als ze er ooit nog mee willen fokken, kan dit problemen geven.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:07

Zowizo lijkt het me voor de merrie ook niet echt prettig. Zou ze ook uit elkaar halen als je er niet mee wilt fokken. Bij mijn paard zag je al snel hoefafdrukken op d'r kont.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:12

Zo, nou een serieuze reaktie.

Je moet inderdaad even in de gaten houden of de merrie er last van heeft. We hebben op stal per wei twee paarden. En hierbij dekt de ruin ook de merrie. Die lijkt het niet erg te vinden, maar ze heeft allemaal wondjes langs haar vulva en hier en daar wondjes op haar lijf. Dat is gewoon niet de bedoeling.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:10

Ik ben het met de bovengenoemde tekst eens. Je moet het even goed in de gaten houden. Zowel je eigen paard al de merie. Lijkt me niet zo leuk voor de merrie al er verwondeingen achter blijven

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:17

Mijn ruin doet (deed) 't ook. En dan ook heel vaak. Ben daar toch echt niet blij mee. Hij is zelf al een keer geblesseerd geraakt, maar ben ook bang voor een blessure aan de merrie.

Ik heb laten checken of hij klophengst is, maar dat is gelukkig niet zo.
Hij krijgt tegenwoordig Provarium breeding en hij doet 't nagenoeg niet meer, dus ik blijf dit voorlopig even doorvoeren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:24

Naast al eventuele verwondingen aan de buitenkant moet je er ook rekening houden dat er van binnen wat kan gebeuren ;). Zo staat er bij mijn merrie een andere merrie in de stal die door dit gespring mooi problemen met hormonen heeft gekregen. Hormonen zijn helemaal ontregeld en komt zo te zien niet meer goed (en als het goed komt op lange termijn). Niet erg, omdat het geen fokmerrie is, maar wel verschrikkelijk vervelend omdat de merrie er zelf last van heeft en de merrie daarnaast hierdoor in bepaalde periodes niet de gemakkelijkste is.

Daarnaast zou ik er niet op zitten te wachten om elke keer zo'n gewicht om mijn paard te hebben. Kan me niet voorstellen dat dit goed is voor rug/achterhand, helemaal niet als het vaker gebeurt.

Overigens staat er sinds kort ook hier een springer in het land en staat zonder toezicht mooi binnen ;)