Mijn pony gaat opeens erg hard of weigert met springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rocky_95

Mijn pony gaat opeens erg hard of weigert met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 22:48

Hoi,

ik heb een probleem met mijn pony. als ik de laatste tijd met hem spring gaat hij erg hard of weigert. ik probeer hem tegen te houden met handen laag of rustig toe rijden maar dat werkt niet. ik rij wel veel dressuurmatig. ik heb echt het gevoel dat hij ergens last van heeft. hij probeert telkens te weigeren terwijl hij juist erg graag springt. ook al hou ik goed mijn handen erbij en geef ik hem een tik het helpt niet. vroeger sprong hij ook wel hard maar dit is gewoon rengalop hij galoppeerd gewoon onder mij uit en gooit zijn hoofd omhoog en pakt het bit iets vast. ik heb al een passoa bitje geprobeert maar werkt ook niet. weten jullie misschien een oplossing ?

ShauniBef

Re: Mijn pony gaat opeens erg hard of weigert met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:52

Mischien is hij bang? Is hij laatst door een hindernis gegaan ofzo?
Probeer zijn vertrouwen weer terug te winnen, ga in kleine stapjes. 1 x een laag sprongetje is klaar. En dat bouw je zo rustig weer op totdat je pony er weer plezier in heeft..

Ga het niet zoeken in de zwepen of bitten.. Tuurlijk mag een tik wel, maar blijkbaar heeft het niks opgestoken dus zoek het ergens anders..
Last van de rug mischien?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:55

Sluit eerst even lichamelijke klachten uit.
Je kan proberen om een paar balkjes neer te leggen en dressurmatig te rijden. Rijd voltes om de balken, erop af gaan en dan vlak ervoor een kleine volte. Probeer niet om te trekken, maar echt een nette correcte volte te rijden. Hij moet op jou gaan letten en pas datgene te doen wanneer jij hem vraagt. Keer schouderbinnenwaarts eropaf, paar meter ervoor recht stellen en rustig over de balken stappen/ draven.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:56

Laat je hem wel eens vrijspringen?
Hoe is ie dan?

Misschien prikt het zadel tijdens de sprong of ben je zelf een keer niet zo goed meegegaan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:56

de enige oplossing die ik kan bedenken, is ga voltes rijden rond om de hindernis,, hij moet niet denken dat een hindernis gelijk werk is,, het moet leuk blijven en dat geval heb je nu niet..
probeer er op af te rijden en voor de hindernis de volte in zetten.. en herhaal dat .. als hij rustig is laat je hem springen als soort beloning.

gan alsjeblieft NIET slaan,, en ander bit heeft totaal geen nut in dit geval.
past het zadel goed ? het kan zijn dat je zadel vreemd doet tijdens het springen wat hem een onzeker gevoel geeft.

je kunt proberen er een martingaaltje ( wel ietsjes langer laten voor de ruimte in de sprong ) aan te hangen,, zodat je misschien wat meer controle krijgt over het hoofd..
zo door springen heeft geen zin en gaat van kwaad tot erger,, maak het springen weer leuk.. en doe ook eens wat anders dan standaart hindernisjes :)

succes

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:21

probeer te verzamelen en anders draaai hem er vor weg

Justrenee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 14:23

Draaf rustig op de hindernis af.
Gaat hij rennen, zet ej hem meteen stil!
Draai je om en doe je het opnieuw! Net zolang tot hij rustig gaat.

Weigert hij?!
Blijf je been erbij houden, weigert hij de hindernis, zet je hem direct stil voor de hindernis, en geef hem hem been.
En dan begin je opnieuw!

Werkte bij mijn verzorgpony erg goed deze methode ;)