Stout in de stal !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiaraCOOKIE

Stout in de stal !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 17:58

De hevige new forest die niet terugwou uit galop heeft nog een klein probleempje ...

Als je haar wilt opzaldelen & de stal binnengaat , draait ze haar naar je toe om te bokken.!
Binnenkort neem ik haar een maand als verzorgpony , dan kan ik eraan werken ;)
Meestal neem ik wat hooi binnen & praat ik tegen haar , maar dat werkt niet altijd... Ik zou haar willen aanleren met het commando ' Forever , opzadelen ' gewoon te blijven staan . Maar hoe begin je daaraan ?

alvast bedankt ! ;D
Laatst bijgewerkt door Scum op 26-05-09 07:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: onnodig italic verwijderd

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 17:59

Moest toch wel een beetje lachen om je bericht. Forever, opzadelen, zo werkt het helaas niet. Zou gewoon wat strenger optreden, en anders vastzetten buiten stal met opzadelen. Pony zal veel mensen moeten verduren, 1 iemand maakt dan helaas geen verschil.

Sammie

Re: Stout in de stal !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:11

Deze pony weet wat er gaat gebeuren als je de stal binnen loopt met zadelen, en dat wil ze liever niet.. Dit kun je ook niet zomaar veranderen.

Je zou, als dat kan, het binnenkomen van de stal ook kunnen afwisselen met een keer poetsen of een snoepje geven. Opzadelen buiten stal kan ook helpen of d'r in de stal vastzetten zodat ze iig geen gevaar is voor jou.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 18:41

Tja, ik zou denken dat er wel een reden is dat ze het niet leuk vindt..pijn, misschien. Maar een verkeerd zadel oid. kan jij ook weinig aan doen verder.

Maar inderdaad, ga sowieso in die maand steeds haar stal in, snoepje geven, en er weer uit. Of iets in de drinkbak doen en weer weg. Keertje uitgebreid poetsen, en verder niets. Dan ziet ze vanzelf dat het niet per sé vervelend is als jij de stal binnengaat.

Nadjol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:03

mijn paard zelf vind het ook echt verschrikkelijk om gezadeld te worden hij gaat dan altijd trippelen mijn moeder die er ook op rijd geeft hem altijd een snoepje terwijl ze het zadel op legt dan is hij rustig maar ik leg het er gewoon op want ik weet dat het aanstel is dus ik zou gewoon je er niks van aan trekken of zal hij echt bokken?

KiaraCOOKIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:36

Nadjol schreef:
mijn paard zelf vind het ook echt verschrikkelijk om gezadeld te worden hij gaat dan altijd trippelen mijn moeder die er ook op rijd geeft hem altijd een snoepje terwijl ze het zadel op legt dan is hij rustig maar ik leg het er gewoon op want ik weet dat het aanstel is dus ik zou gewoon je er niks van aan trekken of zal hij echt bokken?

Egt bokken denk ik wel . :p

Sonjaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:06

Ik heb ook een paard die dat deed.
Gewoon één keer, als hij zijn kont naar je toe draait, het halster flink naar zijn kont gooien (oppassen dat hij je in zijn reactie niet slaat).
Bij mijn paard heb ik dat één keer gedaan, en als ik nu zijn stal binnen kom draait hij naar mij toe in plaats van mij af!
Dit helpt écht.
Succes

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 07:02

--> OPG

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:13

Sonjaatje schreef:
Gewoon één keer, als hij zijn kont naar je toe draait, het halster flink naar zijn kont gooien (oppassen dat hij je in zijn reactie niet slaat).
Bij mijn paard heb ik dat één keer gedaan, en als ik nu zijn stal binnen kom draait hij naar mij toe in plaats van mij af!
Dit helpt écht.
Succes

Sorry?
ik denk toch echt niet dat dingen gooien naar een dier in welke omstandigheid ook de oplossing is!
Geduld, zo veel mogelijk de stal in blijven lopen en verschillende dingen doen als je daar bent, dat lijkt mij de oplossing.
Maar een halster naar een paard gooien en vergvolgens oppassen dat HIJ jou niet slaat.. sorry, maar dat vind ik te ver gaan!
Paarden kunnen een hoop hebben, dat weet ik, maar ik zou jou toch ook niet bekogelen met dingen als je niet zou luisteren? |(

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:52

Anouk_Leroy schreef:
Sorry?
ik denk toch echt niet dat dingen gooien naar een dier in welke omstandigheid ook de oplossing is!
Geduld, zo veel mogelijk de stal in blijven lopen en verschillende dingen doen als je daar bent, dat lijkt mij de oplossing.
Maar een halster naar een paard gooien en vergvolgens oppassen dat HIJ jou niet slaat.. sorry, maar dat vind ik te ver gaan!
Paarden kunnen een hoop hebben, dat weet ik, maar ik zou jou toch ook niet bekogelen met dingen als je niet zou luisteren? |(

Ik vind eigenlijk een halster tegen een kont aan gooien om aan te geven dat hij in geen geval zijn kont naar je mag draaien in de stal een knap vriendelijke oplossing hoor! Ik ken wel mensen die dit een stuk uhh strenger zouden aanpakken (oplossing maatje 40 zeg maar..). Kont naar je toe draaien in de stal kan gewoon echt niet als paardlief dit doet met de intentie om een trap uit te delen.. Krijg je dooie mensen van.. En dat vindt ik een stuk groter probleem dan een tikje met een halster op zijn billen.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:09

ben het helemaal met troi eens!
aanpakken die hap ;)

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:33

Ik ben het met Sammie en DaniBanani eens. Ga gewoon af en toe eens de stal in zonder dat je haar wilt opzadelen. Gewoon alleen poetsen en weer weg gaan. Of gewoon even wat lekkers geven. Ze combineert het binnenkomen nu met opzadelen (en dus met rijden). Ik denk dat het zeker zal helpen als je af en toe 'gewoon zomaar' even haar stal in gaat.
Succes! Laat je nog even weten hoe het gaat? ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:30

Truc is natuurlijk wel om te weten wanneer je moet aanpakken (als hij een lel uit wil delen waardoor er mensen gewond kunnen raken) en wanneer juist niet (als een paard bijvoorbeeld angstig is juist aanmoediging nodig heeft)... Blind alles flink aanpakken helpt ook niemand (tenzij je een trillend hoopje ellende wilt natuurlijk ;( )..

even ter relativering :o

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:22

Okee, ik snap je punt wel Troi!
Maar mijn mening is dat je het ook anders op kunt lossen dan dingen naar je paard te gooien... Ik ben absoluut niet vies van een tik uitdelen op zijn kont, of duidelijk wegduwen of wat dan ook. Maar om nou een halster naar een paard te gooien.. vraag me af of dat nou echt een goede oplossing is..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:31

Ik zou bij die NF even met de eigenaresse om tafel gaan zitten met hoe je het het beste kunt aanpakken :) Is het paard bang? dan heeft ie juist aanmoediging nodig. Is het juist een dominant paard en geeft hij op deze manier aan schijt aan je te hebben? Dan moet ie worden aangepakt.

Mijn pony krijgt direct een flinke schop onder zijn hol als hij het waagt om zijn kont naar mij te keren! En ik ben dan absoluut niet zachzinnig: hij heeft geluk als het alleen maar het halster is ;)
Werkt perfect! Hij is namelijk extreem dominant en zijn kont naar je keren is in zijn woorden : pleur op! ik ben de baas!. Dus dat word direct afgestraft ;)
Niets zielig aan, hij weet waar hij aan toe is en dat ik de baas ben ;)
Maar de aanpak is per paard verschillend! een flinke mep geven is voor mijn pony de enige manier om iets duidelijk te maken. want bij mijn pony mag je niet afwachten, maar moet die direct ingrijpen. (en ja, hij is 3 week bij een nh trainingstal gewerkt, daar heb ik geleerd om nog sneller en harder in te grijpen dan eerst := Al doe ik hem nooit echt pijn. Ga niet met een zweep een stik uitdelen, daar heb ik een stugge stok voor :) )

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:51

Gaat het hier om een manegepony? Dan heb je weinig kasn dat je echt iets kunt veranderen. ik heb zelf een manegepaard gekoct met singeldwang. Die draaide al rondjes op stal voor je de deur open had en wilde ook wel eens bokken. Half jaar geleden gekocht en met veel geduld kan ik hem nu makkelijk zadelen en blijft hij redelijk stil staan op een enkel zijwaarts pasje na. Kan alleen de tip geven om vooral rustig te blijven. Doen alsof alles in orde is, misschien wat kalmerend praten en zoveel mogelijk tijd nemen. Ik ben begonnen met 20 minuten voor het zadel erop lag. Nu zadel ik hem net zo snel als elk ander paard. maar er is wel niemand anders meer die hem zadelt dan ik!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:12

pitbullgup schreef:
ben het helemaal met troi eens!
aanpakken die hap ;)

Idem, mits je zeker weet dat het slimheid is. Mijn ervarig is dat het meestal een andere oorzaak is, die mensen een dier aandoen. Hoe kan hij het anders aangeven?
Als het ondeugendheid is dan moet je hem gewoon aanpakken. Maar nogmaals voordat je dat kunt doen moet je een aantal zaken met 100% kunnen uitsluiten.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:26

Ik ben blij dat mijn paard niet bij jullie terecht is gekomen die roepen aanpakken! Elk paard hoort het voordeel van de twijfel te krijgen als je geen oorzaak weet. En dat kun je niet opmaken uit de paar zinnen van de TS. Mijn paard leek ook gewoon vals. Nou dan mag je nu eens komen kijken wat ik heb bereikt door op een respectvolle manier met hem om te gaan. En ja ik heb ook geprobeerd met geweld. Dat bracht me alleen maar nog agressiever gedrag op. Maar goed er gewoon op los slaan is natuurlijk veel makkelijker dan het echte probleem uit te zoeken en op te lossen....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:35

Ik zou ook nooit direct roepen om aanpakken, je moet eerst achterhalen wat voor paard het is en waarom hij het doet :)
Dus ik zou als de TS zijnde eerst maar een gesprek aangaan met de eigenaar, misschien kan die je meer vertellen :)

ik geef zelf alleen het voorbeeld hoe het voor mijn pony is gegaan :) Daarbij is dus al blootgelegd het probleem (dominantie), type pony (dominant en zeer zelfverzekerd), oorzaak: reactie op trauma en de oplossing: direct lik op stuk beleid (mét daarbij deskundige hulp! want alleen kwam ik er niet uit :=). Met lieve woorden lukte het niet, met de stick wel :)

KiaraCOOKIE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 17:24

Sonjaatje schreef:
Dit helpt écht.
Succes

Dat slaan zie ik niet echt zitten , want ze staat zonder halster in de stal dus is kan moeilijk bij haar . Kan het iets te maken hebben dat ze naast haar moeder staat ?. Haar moeder is ook niet zo'n gemakkelijke. Maarja. Ik zal het als egt niets helpt eens uitproberen .

H_Whisperer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:27

Ik zou gewoon af en toe eens de stal in gaan, zonder dat je iets van haar wilt. Gewoon even lekker poetsen of een snoepje geven. Nu legt ze de link: stal inkomen-opgezadeld worden (en dus gaan rijden, dus: niet leuk).

Succes!

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:29

wat je ook kan doe ik der stal in gaan snoepje geven halster om doen.
dan der stal uit met haar en dan weer terug zetten.
ik heb het ook gehad met me paardje.
wat je ook kan proberen is haar roepen en dan de halster om doen der stal in en er weer uit lopen.
haar dan laten staan.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:37

Je bent hier nog maar 2 seconden in de stal en ze staat al met haar kont naar jou toe, als je haar wilt pakken dreigte ze echt te slaan maar ze vertoont ook veel angst. Af en toe komt ze naar me toe voor een snoepje maar van wanneer ik het halster tevoorschijn haal is ze meteen weg. Hiervan een stamp krijgen is levensgevaarlijk aangezien ze enorm is van omvang. In de wei pakken is dan wel geen enkel problemo ..

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 14:20

Kijk, en daarom heb ik er dus een hekel aan om met spullen te gooien.. Ze is angstig, gooi je een halster (om even nog op die reactie terug te komen ;) No offence at all trouwens!) dan maak je het daar erger mee!
Ook eerst een snoepje en dan halster.. tja, als ze er aan went en ze reageert hier goed op (dat dan weer wel..) dan heb je wel het probleem dat ze natuurlijk voortaan altijd een snoepje wil! Het hoeft geen probleem te zijn, maar denk dat je dat nou ook weer niet wil bereiken natuurlijk..

Even iets heel sufs misschien, kan het niet "gewoon" zijn dan je paard last heeft van claustrofobie? kleine ruimte en dan nog iemand die er bij komt = laat me met rust? Dat idee? Als ze dit niet in de wei heeft (wat toch echt een grotere ruimte is) is dat misschien het probleem?

(edit, even een aantal snelheids-spelfoutjes er uit gehaald.. bah, Anouk let eens op :P)