hoe leren zich normaal te gedragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

hoe leren zich normaal te gedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:29

Ik heb een haflinger en hij is nu 11 jaar (vandaag jarig)

Hij is pas op zijn 6e geruind

nu heb ik een klein probleempje.

Stanley heeft in zijn kudde een eigen merrie veroverd genaam haifa.

Nu is hij helemaal verliefd op haar. Ik kan hem goed uit de weide halen dat is niet zo groot probleem. ook al blijft hij graag bij haar. MAar zodra hij de weiland uit is en ik hem op de poetsplek zet (buiten) dan gaat hij hinken en draaien net een hengst.

Meestal met 5 a 10 minuten is hij weer rustig en staat hij braaf vast. (gewoon in rust stand en ontspannen onderlipje)
Maar zorda ik weg loop om wat te pakken wordt hij weer ongeduldig en gaat hij hininken

Vandaag ook na het rijden. Hij hinikt ook tijdens het rijden aventoe en let niet op dit vang ik op door veel overgagen en figuren te gaan rijden. uiteindelijk ontspant hij zich

Ondertussen hadden ze haifa ook eruit gehaald om te poetsen. Dus die stond op de poetsplek dus ik loop er langs omdat ik een rondje naar buiten wou (vriendin ging mee op de fiets) nou ik was de erf nog niet af en meneer deed hoofd naar beneden en wou me er eigelijk af hebben, omdat hij naar die merrie wou) ben er toen afgsprongen en maar dat rondje buiten gelopen naast hem. Veel hininken en hij wou zich 1x los trekken.

Nu lijkt het of het steeds erger wordt. Dat gedrag dat hij niet zonder haar kan. Ik ben conseqent. ik heb toch dat rondje gelopen wel niet op zijn rug maar zijn zin heeft die niet gekregen.

Maar hoe ga ik het beste om met dit gedrag? want echt fijn vind ik het niet.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:37

Op z'n donder geven! ik geef altijd en flinke brul en dan houden ze zich meestal wel weer koest :D Maar gaat hij echt klieren met rijden zoals jij aangeeft geef ik ze een mondfelinge waarschuwing en anders pak ik ze toch wel ff aan. (onder het motto werken zul je) Wees heel consequent zorg dat je het nu in de kiem smoort voordat t gevaarlijk wordt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 16:58

MEt rijden gaat wel goed met instappen is hij wat hininkig maar zodra ik hem aan het werk zet is het wel over. Wel zoekt hij dingen om onder het werken uit te komen.

Maar zodra ik even boos wordt is het goed en geeft hij geen kik. Het is echt alleen als ik hem uit de weide haal en vast zet.

Ook als ik een brul geef reageert hij niet op. Opzich kalmeert hij wel weer maar zoals dan naa rbuiten gaan moet hij gewoon een klein rondje kunnen vooral als iemand mee fiets punt :P

MAar het probleem is wat ik ook probeer het lijkt erger te worden. Eerst was het alleen draaien en hininken. Nu is het draaien en hininken en dan nog beetje omhoog komen ook. Als hij vast staat

als ik eenmaal met poetsen ben begonnen kalmeert hij en staat hij zo op rust. Maar pff met rijden aventoe ook zijn aandacht is er dan gewoon niet bij

erg jammer want ik wil uiteindelijk toch wedstrijden met hem gaan rijden. MAar als hij zo blijft reageren op andere houdt het op. Terwijl ik weet dat hij het kan!

met rijden in de bak is hij een schatje hoor het is echt puur als we naar buiten gaan in ons eentje dat hij zo kan reageren. Van de week ben ik nog helemaal in me 1tje een blokje naar buiten geweest. Maar vandaag was hij gemeen bezig was het erf nog niet eens AF

Oja als ik met een ander paard naa rbuiten gaat is het een mak lammetje eerste klas.

Karenx

Re: hoe leren zich normaal te gedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 19:28

Oh dit topic houd ik even bij(A)
Heb hier ook last van mij, alleen die van mij (ruin) was er zelfs al een x bovenop gesprongen, hihi
nu kunnen ze helemaal niet meer zonder elkaar aangezien ik 3x in de week samen ga...

Zelf wil ik hem nooit op zijn kop geven want wat kan hinniken nou kwaad?
Maar voor de wei moet ik een stuk over de weg en dan maakt menneer (1.73 meter) zich groot, maar ik denk dat ik nu een zweepje meeneem. Elke keer als die stil gaat staan om te hinniken tik ik hem (zachtjes) op zijn schouder, misschien helpt dat?

Nouja hopen dat iemand een goede tip heeft!

hinta

Re: hoe leren zich normaal te gedragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:23

ik denk dat je een stukje opvoeding vergeet. op het moment dat je naar je paardje toe gaat, moet jij je al heel bewust zijn van zijn gedrag. wanneer je hem uit de wei haalt, praat dan tegen hem met variërende stem. eis op deze manier zijn aandacht. zodra hij zijn aandacht weer op de merrie wilt richten en wilt hinniken, corrigeer je hem met een kort en krachtig NEE. bij de goede reactie gelijk doorgaan met de handeling waar je mee bezig was. belangrijk hierbij is je lichaamstaal; richt je op bij het 'nee' en ontspan daarna gelijk. succes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 14:04

Wij hebben bij ons op de pensionstalling 2 van dezelfde gevallen gehad, alleen iets extremer.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem gewoon bij de merrie weghalen, lekker bij de ruinen zetten.
Ik ben sowieso tegen het laten wachten van je paard, je verwacht ook van je paard dat hij continu aandacht voor jou heeft!

Zadel e.d. kun je ook vantevoren pakken, ik zou het dan ook niet moeilijker maken dan het al is, gewoon even doen dus;)

Voor de rest doe je het volgens mij al prima, consequent blijven, misschien een beetje grondwerken om de rangorde nog even goed vast te stellen.

Succes!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 20:46

het hinniken zou ik grotendeels negeren, als hij zijn aandacht van je wegtrekt consequent zijn aandacht weer naar je toe halen. en volhouden, niet een keer vergeten van laat hem maar gaan, want dan heb je alweer verloren en word het erger.
succes ermee en houd vol.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:34

ik zou zijn "slecht" gedrag gewoon negeren, is eigenlijk wel normaal. mijn ruintje en merrie zijn ook zo: ga ik met hem wandelen, loopt zij als gek in de wei rond, en hij hinnikt 2 uur lang onderweg soms nog :P . en hij is quasi al ruin geboren. Ik neem hem gewoon mee aan de hand, en blijf rustig tegen hem praten zodat hij beseft dat ik begrip heb voor zijn onrust en paniek (want dat is het wel) maar dat ik er ook nog ben om hem op te vangen, en zij eigenlijk niet. Je kwaad maken helpt niet omdat hij gewoon uiting geeft aan zijn angst om alleen te zijn. neem hem zoveel mogelijk apart, besteed dan al je aandacht aan hem. In het begin gaat het vrij lang duren, dus meer dan een rondje, eer hij kalm wordt. maar blijf zelf rustig, geef hem aandacht, trek zijn aandacht, verras hem soms met onverwachte wendingen, en na een tijd kalmeert hij wel en krijg je zijn aandacht.