Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:39

Tsja, nou ik heb volgens mij nogal een probleem...
Mijn shetruintje moest afgelopen zondag even van top tot teen helemaal gewassen worden. Nu zijn ze hier de tuinslang met spuit allemaal wel gewend, hij draait wel af en toe maar vind het niet echt eng. Ik had dit keer gewoon een emmer klaar gezet met een grote borstel er in. Letterlijk van top tot teen gewassen, 't ging eigenlijk allemaal prima, hij vond het niet echt eng of heel vervelend.

Toen ik zijn hoofd wilde doen, deed ik dat heel voorzichtig. Was ook niet echt een probleem, al vinden ze bij mij het hoofd zowiezo niet zo fijn. Linkeroor gedaan, ging prima. Toen rechteroor en dat vond hij dus niet echt leuk, hij gooide zijn hoofd alle kanten op terwijl ik hem met zachte stem gerust stelde. Eerst werd hij rustiger, maar toen ik doorging werd hij steeds bozer en agressiever, en ja dan gaat hij helemaal door het lint en wordt écht woest gewoon.

Hij legde zijn oren plat in de nek, keek me aan met een blik van 'jou kan ik wel vermoorden momenteel', begon heel boos te briessen, te stampen met zijn voorbenen, mij gericht te bijten, etc.
Ik bleef rustig doorgaan onder het mom van 'komop zeg, daar ben ik niet van onder de indruk'.
Wel, toen ontplofte hij dus; hij begon te steigeren, te trappen, al steigerd met zijn benen te maaien en te slaan gericht naar mij, hij viel mij aan, begon te bijten, mij tegen het hek te pletten, steigerde maar en liet zich gewoon bijna bovenop mij weer naar beneden 'vallen'. Eerst kwam hij met zijn voorbenen over het ijzeren hek heen, en toen gooide hij zijn been over zijn halstertouw.

Ik had het ondertussen helemaal gehad en stond te trillen als een rietje van angst. Hij is dan echt héel eng, ookal is het 'maar een klein shetje' hij is écht agressief en valt je gericht aan.
Ik had er dan ook helemaal genoeg van, heb de deken erop gegooid en ben met hem nog een stukje gaan wandelen. Ondertussen even met een vriendin gebeld om hulp, want ja wat moet ik hier nou mee?! Tijdens het wandelen was hij erg vrolijk en hinnikte om de 5 min. oorverdovend hard en hoog.
Bij thuiskomst bij de wei wilde ik toch nog even wat proberen; ik begon eerst zachtjes te 'frutten' en te aaien bij zijn linkeroor. Vond hij helemaal prima. Toen naar rechteroor, en toen werd hij weer boos. Gelukkig liep het nu niet zo uit de hand, ik probeerde te voorkomen dat hij ging steigeren en gaf hem telkens een mep over de neus als hij mij probeerde te bijten oid. De momenten dat hij het 'braaf' over zich heen liet komen, heb ik hem beloond.
Na zo'n 10 min. zachte 'strijd' liet hij het wel gedijen, al keek hij nog steeds niet bepaald erg vrolijk.

Aangezien hij eigenlijk geen pijn gehad heeft of kón hebben, en alleen maar jeuk had, kwamen wij eigenlijk min of meer tot de conclusie dat hij het dan misschien wel niet zo fijn vond of het een klein beetje eng vond, maar dat het waarschijnlijk toch te maken heeft met gebrek aan respect voor mij.

En heus, ik pak een pony echt hard aan hoor als ze zich zo gedragen, ookal hebben ze pijn, steigeren en echt agressief doen is in zo'n situatie uit den boze, dus heb het eerst met stem en klein tikje bestraft, daarna heeft hij een fikse schop onder zijn kont gehad, maar dat alles maakt hem alleen maar furieuser.

En dit heb ik dus al eens eerder meegemaakt met hem, een dergelijke situatie. Vorig jaar zomer had hij een lichtelijk ontstoken oogje. DA kwam en schreef een zalfje voor. Prima, hij vond het niet echt leuk maar had ook niet echt verschrikkelijke pijn ofzo. Toen de DA het voor deed was hij hartstikke braaf. Toen ik het die avond zelf moest doen, werd hij dus weer zo agressief en begon mij weer aan te vallen, incl. steigeren, maaien, bijten, trappen, pletten en wat dan wel niet meer. Ik heb hem toen écht hard aangepakt, maar het werd een strijd die wij geen van 2en konden winnen, bovendien was ik toen dus ook echt bang van hem. Gevolg was een pony die helemaal over de rooie was en ik kon wel janken, voelde me erg schuldig maar wist me ook helemaal geen raad.

De moeder van zijn verzorgster wilde het toen wel eens proberen de volgende dag, om het zalfje in het oog te krijgen. Tenslotte moest ik na het weekend weer naar college toe dus kon ik zelf het oogje even niet doen voor een aantal dagen. En wat denk je?! Juist beest was hartstikke braaf en binnen 5 sec. zat het zalfje netjes in zijn oog, meneer gaf geen kick! Deze persoon heeft overigens niet echt veel ervaring met paarden oid, maar is ook niet bang.

Maar wat moet ik hier nu mee?! kluisteren etc. hebben we al over nagedacht, maar hebben meer mensen ervaring met een pony die zo doet?

Net als ieder ander paard of pony is er altijd een kans aanwezig dat hij zich ooit eens écht bezeerd of verwond, en dat je als eigenaar in afwachting van de DA zelf de eerste hulp moet verlenen. En dan, wat moet ik dan doen, als hij écht pijn heeft?! Ik kan hem moeilijk plat gaan spuiten....

Nou moet hij over 2 weken weer van top tot teen gewassen..... en kijk ik er nu al gigantisch tegenop......
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 19-05-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Re: Pony wordt woest en aggressief bij wassen/behandelen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:42

Ik zou in ieder geval zorgen dat je kluisters en een muilkorf heb liggen totdat je dit probleem volledig hebt opgelost. Inderdaad voor als het een keertje echt fout gaat.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:31

Als ik het zo lees, heb je dan nog wel plezier aan die pony? Heeft dat dier niet een gigantische kronkel in zn kop om jou zo aan te vallen? Dwars kan ik begrijpen maar dit is echt niet normaal.
Als het mijn pony was geweest had ik hem doodgeslagen zo ongeveer, hoe durft hij :n
Verder idd zo vastbinden dat hij je niks meer kan maken. Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:15

Mizora schreef:
Ik zou in ieder geval zorgen dat je kluisters en een muilkorf heb liggen totdat je dit probleem volledig hebt opgelost. Inderdaad voor als het een keertje echt fout gaat.

Ik was igg al van plan inderdaad om verdere maatregelen te nemen om 'mezelf' te beschermen. Kan wel tegen een stootje hoor, maar ze kunnen toch heel wat schade aanrichten.
Kluisters en muilkorf heb ik hier niet standaard op stal liggen (nee want wij hebben niet zulke pony's verder gelukkig) maar misschien dat ik halstertouwen als kluisters kan gebruiken, en een plastic emmer(tje) als muilkorf?

Vroeg me trouwens wel af of als ze gekluisterd zijn enzo, ze niet schade aan zichzelf kunnen aanrichten? Want stel dat hij alsnog gaat steigeren (of maken de kluisters dat ook onmogelijk?) en hij klapt achterover? Onze poetsplaats in de wei is belegd met grote tegels, anders zou ik het ergens in de wei kunnen doen, dat is wat zachtere ondergrond?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 18:37

Sappos schreef:
Als ik het zo lees, heb je dan nog wel plezier aan die pony? Heeft dat dier niet een gigantische kronkel in zn kop om jou zo aan te vallen? Dwars kan ik begrijpen maar dit is echt niet normaal.
Als het mijn pony was geweest had ik hem doodgeslagen zo ongeveer, hoe durft hij :n
Verder idd zo vastbinden dat hij je niks meer kan maken. Succes!

Tsja, 't klinkt idd allemaal erg heftig, maar dat is het op dat moment inderdaad dan ook wel.
Verder is het een heel braaf, leuk dier hoor niet dat iedereen hier ineens denkt dat het maar een vals, agressief beest is ;)

Zulke momenten komen dus over het algemeen heel weinig voor, hij heeft eigenlijk nooit 'iets' dus heb ik er verder weinig tot geen last van. Maarja, als hij wat heeft en ik moet het doen, dan ehm gebeuren er dus dit soort dingen.

Een hele goede band heb ik niet echt met hem; hij liep voor mij meestal weg in de wei, voor Suzanne (zijn 14 jarige verzorgster) komt hij juist naar haar toe. Maarja, ik ben dan ook degene die hem leert wat schrikdraad inhoud toen hij een periode had van onder het draad door kruipen. Dan was ik degene die het stroomlint even tegen hem aan heeft gehouden. Heeft hij ergens iets dan ben ik meestal degene die dat behandeld.

Verder is het echt een leuk beestje en ook als hij op straat ergens van schrikt oid dan is hij nog makkelijk hanteerbaar.

En ja, ik heb hem 2 jaar geleden gekregen, toen was hij ong. 5 dus over zijn verleden weet ik verder ook weinig tot niets...

Maar inderdaad, ik krijg er echt moordneigingen van (de vraag is dan wie wie gaat 'vermoorden' :+ ) en 't liefste trap ik op dat moment ook al die agressie er uit, maarja ik ben er wel achter dat het dan echt nergens toe leidt, dat maakte het toen alleen maar erger.
En ondanks dat, 'houdt' je toch wel van je eigen beestje, en het doet je dan verschrikkelijk pijn om zo met hem om te moeten gaan, maar ik denk dat iedereen hier dat natuurlijk wel kan begrijpen. ;(

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:50

ik vind het heel vreemd dat hij hetaltijd doet bij jou en andere mensen wel toelaat.... miss iets van voor de tijd dat je hem kreeg... ik geef als tip: doe alles wat nodig is voor jouw veiligheid.. want ook al is het een kleintje.. wel een kleintje met veel kracht die een hoop narigheid kan veroorzaken! succes!

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:59

Nou, ik zou toch eerst kijken of er echt niet iets met zn oor is. Ene kant mag je aanraken en de andere kant niet? Dan zou je logisch gezien denken dat hij wel pijn aan of in zn oor heeft. Misschien moet je eens in zn oor laten kijken. (door een da)

Succes verder.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:08

Musjes schreef:
Nou, ik zou toch eerst kijken of er echt niet iets met zn oor is. Ene kant mag je aanraken en de andere kant niet? Dan zou je logisch gezien denken dat hij wel pijn aan of in zn oor heeft. Misschien moet je eens in zn oor laten kijken. (door een da)

Succes verder.

Ik heb zijn oor bekeken, maar echt ik kan je verzekeren daar is niets mis mee. Hij vond het altijd al vervelend als je aan zijn oren zat, en de ene heeft hij dat altijd meer gehad dan het andere.
Ik ben best bereid om voor sommige dingen de DA te bellen, maar dit enkele vage vermoeden, daar ga ik echt de DA niet voor bellen, of het geld moest me op de rug groeien ;)

Dat verklaart nog niet waarom hij vaker zo doet, net als met die oogzalf.

En daarbij, stel dát hij 'pijn' zou hebben.......... dat ze dat duidelijk maken, oké, maar gericht agressief aanvallen?

Onze merrie heeft 2 jaar geleden een ernstig ongeluk gehad en had als gevolg daar van bij de achterbenen 2 hele diepe wonden, haar pezen waren bijna door. Het beestje stond echt te trillen van angst en toen ik de wonden moest ontsmetten en bandageren verging ze zó van de pijn, dat ze zich bijna liet omvallen. En toch........... had ze alle vertrouwen in mij en zou er niet eens aan dénken om mij dan wat te doen.

Lijkt mij ook als hij echt pijn zou hebben (en dan niet een kleinzerig rotpijntje) hij de energie niet eens zou hebben om zo te gaan vechten. ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 19:12

ce_lientje schreef:
ik vind het heel vreemd dat hij hetaltijd doet bij jou en andere mensen wel toelaat.... miss iets van voor de tijd dat je hem kreeg... ik geef als tip: doe alles wat nodig is voor jouw veiligheid.. want ook al is het een kleintje.. wel een kleintje met veel kracht die een hoop narigheid kan veroorzaken! succes!

Dankjewel :)
Ik vind het ook vreemd hoor....... nou zijn er zoals gezegd nog maar zeer weinig van dit soort situaties geweest, maar zoals met die oogzalf.......... nou ik stond páf hoor. Had die moeder (tevens mijn buurvrouw) verteld hoe hij had gedaan en dat ik haar vooral veel succes wenste om dat spul in z'n oog te krijgen.
Zoals gezegd, dat was binnen een paar seconden gebeurd, terwijl hij die ochtend en die avond ervoor bij mij een hele heisa heeft gemaakt en dus ook weer ontzettend boos en agressief was...

Als er één iemand is waarvoor alle pony's hier wel respect hebben, dan ben ik het wel, ik ben niet vies van een stevige schop onder de kont als ze echt iets flikken, en dat weten ze ook.
Waarom hij dan wel zo doet........ ik weet het echt niet.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:56

In dat geval is de oplossing simpel lekker van zn oor afblijven :roll: Ik vind hem in ieder geval wel duidelijk. Stel dat ie wel pijn zou hebben, dan is zn reactie toch logisch. Het ene paard laat alles over zich heen komen en het ander geeft het aan door boos te worden. In jouw geval zegt je paardje heel duidelijk 'blijf van me oor af'

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:06

Musjes geen enkel paard heeft het recht om zo op pijn te reageren en dit af te reageren op mensen. Als het pijn doet mag hij het duidelijk laten merken maar hij mag in GEEN geval mij iets aandoen :n

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:08

mee eens, maar als ik het zo lees is mijn eerste reactie ook "misschien is er iets in zijn oor!" Heb ooit mijn hondje (nouja, t hondje van de buren dan) uitgelaten en die werd ineens ook helemaal gek. later bleek dat hij een stukje van een plant in zijn oor had. Ik weet niet hoe het plantje heet maar zal het proberen te beschrijven. Het plakt als je het vastplakt en heeft "haakjes" naar boven gericht. Het kon dus wel IN zin oor, maar door die weerkhaakjes niet naar boven uit zijn oor. Het was vorig jaar rond deze tijd, en heel misschien zit er 1 zo'n haakje in zijn oortje. Ik weet dat je nu meteen denkt "maar dan had ik het toch gezien?" klopt, dat dacht ik ook bij mn hondje.. misschien is het toch beter om even een DA te vragen..
Na dit verhaal denk ik terug aan je bericht over de oogzalf, als het echt alleen op jou gericht is zou ik hert echt niet weten.. Misschien is het idd iets uit zijn verleden, dus probeer in dat geval iets meer over zijn verleden (vorige eigenaar misschien?) te weten te komen. Had die ook dezelfde problemen? Is er misschien iets anders aan de hand? je weet maar nooit..

Heel veel succes, en probeer heel te blijven ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 00:27

Musjes schreef:
In dat geval is de oplossing simpel lekker van zn oor afblijven :roll:

Dat is in geen geval een denkbare optie. Ik wil mijn paard overal kunnen aanraken en geen gesodemieter hebben. 't zou te gek voor woorden zijn als ik verder van zijn oor af zou moeten blijven, snap ook niet wat je met dit advies nu precies wil zeggen, vind het beetje onlogisch eerlijk gezegd ;)

Ookal heeft hij pijn, zó agressief reageren bij pijn is naar mijn mening overtrokken. Stel dát hij pijn heeft (wat mij nog steeds sterk lijkt) dan krepeert hij echt nog niet hoor, maar zal het een zeer klein pijntje zijn, en om dan zo te reageren....

@ Anouk_Leroy: ik kan voor de zekerheid nog even in z'n oor kijken, maar toch ben ik er bijna zeker van dat hij echt niets heeft. Ik ken deze pony wel iets langer dan vandaag, hij kan zich ook wel eens wat aanstellen in het algemeen. Zwemmen vind hij bijv. hartstikke leuk als hij in het water is. Dat hij er de eerste en de 2e keer niet direct vol enthousiasme in sprong prima, maar de 3e keer ging hij er zo in, de 4e keer 'deed hij net' alsof hij het 'eng' vond. Hij wilde er dus gewoon niet in, bleef als een ezel staan. Klein tikje op de kont met m'n hand en hups zo het water in, en genoten dat hij nog had die middag...

Als hij echt ergens pijn heeft of last heeft, ziek is of weet ik veel wat, dat soort dingen pik ik eigenlijk bijna altijd wel op bij onze pony's, dat laten ze ook wel merken.

Want; als hij pijn zou hebben aan dat oor, hoe kan het dan dat ik met redelijk wat 'kracht' wel heel normaal een strakzittend halster over zijn oren kan 'trekken'? En hoe kan het dat ik het hoofdstel zonder moeite op en af kan krijgen, zelfs door zijn rechteroor er zachtjes onder te 'vouwen'? Lijkt mij als hij pijn heeft dat hij het dan ook zou moeten tonen.

Zelfs oren uitknippen heb ik laatst nog gedaan, vind hij niet echt leuk maar dan reageert hij nog niet zo....

Vooralsnog heb ik nog steeds het hele sterke vermoeden dat hij zichzelf gewoon véry pissed off kan maken vanwege het feit dat ik met borstel + water aan zijn hoofd en oren zat...

Maar in iedergeval bedankt voor de reacties tot zover.
Zijn er geen mensen die zulke ervaringen zelf wel eens hebben gehad met een paard?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 00:31

Nog even ter toevoeging: vorige eigenaar benaderen gaat erg moeilijk. Ik heb hem nl. op een hele bijzondere manier in mijn bezit gekregen, zie hiervoor de link in mijn profiel ;)

Het is echt 'via via' gegaan, niemand weet iets, enige wat ik weet is dat de vorige eigenaar zelf niet bekent is, dat hij naar een handelaar is gegaan en bij de vorige eigenaar de naam Polly droeg, en diende als kinderpony en grasmaaier, tot de kinders er genoeg van hadden.

Hij was trouwens eerst heel braaf bij mij met kinderen in de buurt, maar nu blijkt dat hij al een paar keer naar kleine kinderen heeft uitgeslagen van achter, echt gericht trappen dus eerst kont er naar toe en dan uitslaan.
Terwijl hij in het begin super met kindjes was? Dat is voor mij ook nog steeds een raadsel.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:38

Misschien proberen om hem iets van tranquigel te geven? Ik denk dat dat meer effect zou hebben dan muilkorven kluisteren etc. Zo heeft het paardje ook minder stress?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:42

Joyce, niet echt veilig dan met kinderen, persoonlijk zou ik de pony dan meer met niemand vertrouwen. Jij zegt dat hij niet altijd zo is maar als hij dit soort buien vaker heeft spoort hij in mijn ogen niet. Hij heeft geen reden om zo door te slaan en op jou in te gaan hakken, imo is dat altijd onacceptabel.
Het lijkt me ook niet leuk om zo met hem om te moeten gaan, uiteindelijk verlies je de lol erin en gaat dat zwaarder opwegen tegen het feit dat het je eerste eigen pony is en je hem toch op een speciale manier gekregen hebt. Ik zou altijd een soort van wantrouwend naar hem blijven kijken en nooit eens lekker over hem heen kunnen hangen om lekker te knuffel, op een moment gaat dat knopje om en probeert hij je dood te meppen, de vraag is dan, wie slaagt er als eerste...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 00:58

Ik zie helemaal in wat je bedoeld Sabine........ maar ik ben niet iemand die snel opgeeft. Met Ot ging het een tijd ook niet lekker voor de wagen (even heel iets anders dan dit hoor) maar zo erg dat zowel zij als ik gefrustreerd thuis kwamen van rijden en ik op een gegeven moment écht het idee had: nu ga ik stoppen met haar, ik ben er klaar mee! Nou dan zit het al vrij hoog bij mij, ik had er nl. hélemaal geen lol meer in.

Toch nog eens hulp gezocht en tanden erin gezet, en ik nu voel ik me ongelofelijk stom en schaam ik me zelfs dat ik ook er alleen al maar aan dácht, dat idee.

Wat betreft Switch en kindjes; naar mijn weten waren het vrij jonge kinderen, niet ouder dan 5 a 6 jaar, die niet echt bijzonder iets hadden met pony's maar die ook niet echt wat verkeerds deden of hem lieten schrikken oid.
Uit voorzorg inderdaad komt hij gewoon niet meer bij kinderen, dat is voor mij zo klaar als een klontje. Daar wil ik geen gedonder mee hebben.

En nogmaals, ik snap wel wat je bedoeld, een 'echt vals paard' zou er bij mij ook niet komen (of niet blijven staan) maar er is eigenlijk verder nooit wat aan de hand? Ja hij heeft zo zijn eigen karakter, is niet zo werklustig, is te klein voor mijn gebruiksdoel etc. etc. maar dat vind ik helemaal niet erg.

't is moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel, maar dat hij helemaal niet meer te vertrouwen is omdat hij dit in totaal 3x heeft geflikt over 2 jaar tijd, hmm ja is hoe je het ziet. Als ik me bedenk hoe rustig en kalm en leuk hij normaal gesproken altijd wel is, vind ik dat een iets te snelle conclusie.

pfff, al met al blijft het ingewikkeld.... Ik was zowiezo al van plan om de band met hem iets te versterken... voor mijn buurmeisje doet hij álles, en stiekem is dat ook 1 van de redenen waarom hij hier nog is, ik vind het heerlijk om haar met hem te zien tutten, ze hebben echt wat samen en dat is gewoon heel leuk.

Ik vraag me dan ook af of, als zij dit zou doen, hij nog zo zal reageren? dan lijkt het mij een vrij duidelijke zaak als hij wel braaf blijft...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 06:14

Mijn paarden raken ook in paniek als er water in de buurt van hun oren komt. Zelf vind ik water in mijn oren ook een heel vervelend gevoel. Ik kan me voorstellen dat je pony panisch wordt van water in zijn oren. Veel paarden zijn al paniekerig als je hun oren wil knippen.

Vraag: waarom moet je zijn oren wassen? Ik heb toch al heel lang paarden, maar ik heb nog nooit hun oren gewassen. Ik was sowieso het hoofd met een spons en heel weinig water, de spuit gebruik ik vanaf de nek naar achteren. Dit om te voorkomen dat er water in de oren komt.

Is het geen optie alleen met een spons zijn hoofd af te nemen?

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 13:59

Mmm, lastig. Ik kan me voostellen dat jij al met een bepaald gevoel, angst (onbewust) of boos de pony benaderd. ieder dier pikt die gevoelens op en hoe ze daarop reageren hangt af van het karakter (van nature of door eerdere ervaringen gevormd) van het dier. Jouw pony heeft volgens mij een dominant karakter en reageert dus aggresief op iets wat jij doet en hij niet leuk vindt. Klinkt misschien zweverig, maar is het niet hoor. Ik ben van mening dat geen enkel dier zo mag reageren en dat het direct afgestraft moet worden. Moeilijkheid is om dat direct de eerste keer bij het vertonen van dit gedrag te doen en zo hard als nodig. Doe je dat niet gaan ze steeds weer dit gedrag vertonen. De volgende keer zou je voordat je hem gaat wassen eerst je eigen gevoelens van angst en/of boosheid moeten uitschakelen (ja, ik weet is heel moeilijk) en hem dan gaan wassen. Ga dan niet enthousiast met water en spons zijn linkeroor schoonmaken, maar raak het wel aan. Zodra hij boos reageert afstraffen, direct en hard genoeg. Zoals je dat hebt gedaan na het 'oorwas drama' (steeds kort aanraken) is goed. Blijf dat doen.
Doe daanaast ook wat leuke dingen met de pony om de band wat te verbeteren, zodat hij weet dat jij niet alleen de vervelende dingen komt doen en jij wat meer ontspannen met hem om kan gaan.
Succes en altijd blijven denken om je eigen veiligheid hoor!

waldoalpha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 17:45

hallo,

ik zou pijn wel een hele logische oorzaak vinden. hij heeft ( zoals jij beschrijft ) al meteen aangegeven dat je niet aan zijn oortje mag komen, maar jij ging er mee door. dan zou ik ook gaan slaan. ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat ie geen pijn heeft, de meeste paarden/pony's vertonen zulk gedrag niet zomaar. dus zorg voor je pony en laat er iemand naar kijken. kluisteren en de hele ratteplan heeft geen zin als je de oorzaak niet kent. das dan gewoon zielig. voor hetzelfde geld staat je pony gewoon in z'n recht. en ik vind dat je moet respecteren dat ie bepaalde plaatsen niet fijn vind om aangeraakt te worden. die heb jijzelf vast en zeker ook.

ik zal nu wel een hele lading meningen over me heen krijgen, maar zo denk ik erover.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 20:44

Dankjewel allemaal voor jullie reacties, ik zal straks iets uitgebreider reageren.

@ Waldoalpha: zoals al eerder gezegd, ookal heeft hij pijn, dan mag hij dat best laten merken maar niet op déze manier. Verder heb ik ook al gezegd: Als hij pijn aan zijn oor zou hebben, zou ik ook niet een strak halster over z'n hoofd en oren kunnen 'trekken' dat heb ik gister en vandaag nog gedaan, ging prima. Ik zat vandaag 'gewoon' aan zijn rechteroor en er was niets aan de hand.
Kluisteren heeft wél zin op het moment dat de pony mij dusdanig kan verwonden dat het gevaarlijk voor mij wordt. Zielig voor de pony, nee sorry, vind het eerder zielig voor mezelf als hij mij weet te verwonden ;)
Ik wil best bepaalde dingen respecteren, maar nogmaals ik vind dat je als eigenaar/verzorger je paard op alle plekken moet kunnen aanraken, dat lijkt me niet meer dan normaal, dat leren ze hier ook van veulens af aan, dat hoort gewoon bij een behoorlijke opvoeding. Kom nou, als hij het niet fijn vind dat ik aan zijn oren zit moet ik dat maar niet doen? Hij kan wel meer vinden, soms moeten ze behandeld worden aan het oor oid en zie mezelf al bij de DA aankomen: 'tsja sorry maar z'n oor kun je niet aanraken uit respect voor hem, want hij vind het niet fijn, doe je dat toch, dan zal hij je alle hoeken v/d wei eens even laten zien'.... :7

Nifinao: jou verklaring klinkt wel heel logisch, en dat kan ik prima begrijpen. Net als dat sommige dominante pony's direct merken dat je wat 'bangig' voor ze bent. Vroeger stond er op de manege waar ik reed ook zo'n pony, heel lief beestje maar je moest er kordaat bij in de stand stappen, deed je dat niet en aarzelde je, dan voelde de pony deze onzekerheid en 'angst' en trapte je zo de stal weer uit, compleet met boze blikken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:58

Ik zit toch te denken aan gebrek aan respect voor jou. Een paard wat onder jou in de rang staat haalt zulke geintjes echt niet in zijn hoofd, ookal heeft hij pijn. Grondwerken zou een goed idee zijn en dan langzaam naar de oren toewerken.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:49

Als ik dit verhaal zo lees vind ik eigenlijk wel een beetje dat het je eigen schuld is. De oren van een paard zijn erg gevoelig. Waarom moet je nou persee de oren ook wassen. Kan me voorstellen dat hij dan zou doet. Ik denk dat hij je niet met opzet probeerde te bijten, maar dit doet om het duidelijk te maken dat hij het niet leuk vind omdat je toch door gaat...

Anouk_Leroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 15:55

ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is,TS! heb je iets in zijn oor kunnen vinden of was daar echt helemaal niets? en heb je het probleem nog steeds?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 19:16

Jelleee schreef:
Ik zit toch te denken aan gebrek aan respect voor jou. Een paard wat onder jou in de rang staat haalt zulke geintjes echt niet in zijn hoofd, ookal heeft hij pijn. Grondwerken zou een goed idee zijn en dan langzaam naar de oren toewerken.

Dat was eigenlijk ook mijn gedachte... 't blijft vaag allemaal, maar hij is er zowiezo éen met een 'gebruiksaanwijzing'. Heeft wel dat typische eigenwijze. Hij wéét dondersgoed dat hij niet mag eten als ik met hem wandel of hem uit de wei haal of wat dan ook. Als je kijkt, dan probeert hij het niet. Probeert hij het wel, dan is een enkel 'EuH!! Neee!!!' voldoende.

Heb je er dan even je aandacht niet bij en kijk je de andere kant op, dan heeft hij voordat je het weet weer een pluk gras te pakken, maar hij weet dan ook dat hij fout zit.
Grondwerken is zijn verzorgster al wel mee bezig, dat wilde ik met hem ook een beetje gaan oppakken. Misschien dat het dan ook over het algemeen wat beter gaat :)