afleren van bijten bij veulentjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiski

afleren van bijten bij veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:29

ik vroeg me af; hoe leer je bijten af bij veulentjes?
de 1 zegt: gewoon een tik geven (maar daar heb ik geen zin in ;P)
de ander zegt: negeren
maarja, wat zouden jullie doen?
met lopen kan je zowiezo rondjes gaan draaien, dan leert ie het wel af.
maar gewoon als je stilstaat ofzo?

groetjes!

Natasja2_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:29

Ik snap dat je hem liever geen tik geeft maar je moet wel duidelijk zijn tegen je veulen. Je kunt hem misschien beter een(goede) tik geven, als hij het doorheeft hoef je daarna alleen maar te dreigen (hand omhoog oid).
Als je een hengstje heb kan het nog wel lastig worden, die bijten gewoon sneller (en soms ook gemener) dan merries..

Willy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:21

Gewoon een goede tik geven. Negeren heeft geen zin. Het veulen leert daarbij niet het onwenselijke gedrag af, maar wordt afgeleid en vertoont tijdelijk misschien het gedrag niet meer (denk ik).

De opvoeding van een veulen is cruciaal. Hier leert hij zijn toekomstige stalmanieren, valt bepaald gedrag nog veel beter te corrigeren en leren ze ook veel sneller. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar doe het nu goed.

Ik raad je persoonlijk ook aan, als je met zulke basale dingen moeite hebt, niet te veel te vertrouwen op een anoniem internet forum, maar hulp/ondersteuning te vragen van een meer ervaren iemand.

Paarden van 500 kilo zijn geen troeteldiertjes. Tegen de tijd dat hij/zij zo groot is, moeten dergelijke dingen als bijten of schoppen naar mensen allang afgeleerd zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:09

Mee eens, Willy. De opvoeding nu is bepalend voor hoe je paard zich als volwassene zal gedragen. Wat nu leuk is, kan dramatisch zijn als ze groot zijn. Een paard is geen hond, kat of mens, maar een paard en zo moet je hem ook behandelen. Overigens als de jonge beesten mij willen bijten negeer ik niet en geef ook niet direct een tik; ik ben ze voor en duw ze aan hun snuit weg. Maar dat lukt je alleen als je ervaring hebt, een soort extra zintuig (en vaak genoeg gebeten zijn helpt ook :D ).

blue_kim

Re: afleren van bijten bij veulentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:21

ik zou ook even kijken wat voor paard het is. mijne is er 1 van negatieve aandacht is ook aandacht dus als ik hem een tik geef als hij bijt vind ie dat ook leuk want hij krijgt aandacht.

negeren zou ik het zeker niet doen want daardoor weet hij niet dat wat hij doet stout is. maar probeer het eens met een stemverheffing. reageert hij daar niet op duw je zijn neus weg met een stemverheffing.

maar bedenk ook wel dat het een veulen is en dattie misschien zn tanden aan het wissellen is wat hem pijn doet.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:38

Veulens wisselen niet. Ze kunnen nog wel hun buitenste tanden of wolfskiesje krijgen tot ong. 9 maanden. Wisselen doen ze pas vanaf 2,5 tot ong. 5 jaar. Van z'n gebit heeft 'ie dus geen last. Je veulen moet gewoon leren en het is jouw taak hem daarbij op een zo'n goed mogelijke manier daarbij te helpen.

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:41

mijn tip: wegduwen of een tik(je) op de neus. succes!

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 05:08

Uit mijn ervaring weet ik dat het bij hengst veulens 'bijna' niet af teleren is. Het enigste advies wat ik je kan geven is er consequent mee omgaan, je mag het niet toelaten, maar slaan is eigenlijk uit den boze omdat het veulen hierdoor kopschuw kan worden. En dit geeft problemen in de toekomst.
Er zijn 2 dingen die ik doe als mijn jonge hengst bijt:
1 ik knijp hem bij zijn mond (als je dit een paar keer gedaan hebt dan is hij veel meer op zijn hoede)
2 ik geef hem zo'n duw dat hij even zijn benen moet verplaatsen

Of: Duw zijn hoofd weg en haal het hoofd daarna naar je toe en aai hem. Hij/ zij moet leren dat het voor hem/haar onprettig word als hij/zij bijt. Duw het hoofd weg om het vervolgens weer naar je terug te halen. Het moet duidelijk worden: ben je niet lief voor mij dan ben ik dat ook niet voor jou ben je wel lief dan ben ik ook lief voor jou.

Veel succes

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 05:18

Heb ook 2 hengstenveulens gehad ondertussen een 3 jarige en een 2 jarige maar bijtgedrag moet je gelijk corrigeren, ik geef een tik op zijn mond zodat ze even schrikken en daarna hoef je het eigenlijk niet meer te doen want een euh of een opgeheven hand doen ze al verschrikt kijken :D
Die 3 jarige heeft nu gewisseld en die is zo braaf daar kan ik nu heel relaxed in de mond zitten zonder dat ie een bijtreactie geeft.
Het is gewoon jongigheid en dat komt met consequent corrigeren goed.
Iedereen vindt veulens lief en schattig maar juist als veulen kun je zoveel problemen veroorzaken door niet meteen te corrigeren.
Waar je ze aan went daar heb je ze aan........zegt men altijd ;)

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:27

Geen compassie. Liever in het begin cordaat zijn en een tik geven dan later met een bijtend paard zitten. Ik heb nu ook een veulen van 5 maanden oud en je moet echt strikt zijn in je handelingen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:37

Marion71 schreef:
Veulens wisselen niet. Ze kunnen nog wel hun buitenste tanden of wolfskiesje krijgen tot ong. 9 maanden. Wisselen doen ze pas vanaf 2,5 tot ong. 5 jaar. Van z'n gebit heeft 'ie dus geen last. Je veulen moet gewoon leren en het is jouw taak hem daarbij op een zo'n goed mogelijke manier daarbij te helpen.

Je hebt gelijk, maar tandjes die door moeten komen kunnen ook erg pijnlijk zijn!
Advies is al gegeven, lukt het je toch niet om het af te leren dan iemnd zoeken die je kan helpen. Want, zoals al gezegt, nu is het nog niet zo erg, maar als hij zodirekt een jaar of 2 is gaat het heel vervelend worden en kan hij je flink verwonden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:15

Wat dacht je van ' de apensprong' als een veulen bijt doe je ineens ' iets geks' wat hem aan het schrikken maakt. Zelfs snel met je hand bewegen kan al indruk maken.
Verder ga je er niet op in, en doe je alsof het gewoon jouw manier is van ' niet doen bij me' zeggen.
veulens snappen dat wel, andere paarden zouden het ook zo doen, met hun staart, of met hun hoofd.

Slaan zou ik proberen te voorkomen, zeker met veulens leer je als nel sat slaan bij jullie gedragspatroon hoort. Als hij/zij ook gaat slaan heb je weer een probleem erbij.
Let wel dat veulentjes moeizamer leren en je steeds moet herhalen, herhalen, herhalen. Net als bij kinderen eigenlijk.

Ze doen het overigens niet uit gemenigheid, maar als uitdaging, als vriendelijke geste naar ons toe, zo van ' heej, wat denk je spelen !" alleen weet een veulen niet dat ze ons daar pijn mee doen. Dat moeten wij zel leren, niet dat het pijn doet maar niet tandjes gebruiken in de mens. Het is echt aan te leren hoor, zonder al te veel geweld, maar met creatief en eerlijk zijn. Veulentjes zijn kinderen, en wij de 'kennisen en straks ' vrienden'.

Wees eerlijk, duidelijk en rechtvaardig. Net als een wijs paard dat zou zijn. Paarden vechten echt niet altijd, integendeel zelfs. Ze vinden mensen leuk en zijn eigenlijk erg vriendelijk. Alleen die tandjes... auw..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:39

Een veulen wordt niet kopschuw van 1 goede tik op zijn neus. Ik heb ook een veulen die dacht dat het leuk was om te bijten. Met 1 goede tik heeft ie geleerd dat dat niet mag. En ik kan hem nog gewoon aan het halster pakken om hem in en uit het land te halen met mams.

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 18:15

Zeg "Nee!" als hij bijt en dan ook flink duidelijk...en dan als hij zeg maar terugtrekt beloon je hem...(ik doe dat altijd met een "oppassend" vingertje. dus ik steek altijd mijn wijsvinger op en wijs ermee := )

Je kan een paard wel zeggen dat hij iets niet mag maar dan weet hij niet meteen wat hij WEL mag.. dus negatieve impulsen duidelijk "Nee!". Goed duielijk en wat luid mag wel. En de positieve dingen (eventueel overdreven) aangeven...zo richt ik mijn Trekpaardje af...die is ook nog een veulen...ik heb 1x er wat van gezegt en nu doet hij het niet meer O:)

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 14:04

een veulen zal niet meteen kopschuw worden maar het zou niet mijn eerste keus zijn om hem een tik te geven. Er zijn zat andere mogelijkheden. Zijn hoofd wegduwen en je stem verheffen wil vaak al voldoende helpen. slaan is naar mijn mening nooit een goeie optie.