Uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lovebelly

Uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:43

Mijn paardje wilt nooit uit de wei komen.
Hij gaat altidj rennen en zijn kont naar mij toekeren.
Alleen met biks.
Maar het is vlak voor het rijden en niet zo goed dus.
Iemand trucjes??
Er staat ook een merrie bij.
Hijzelf is een ruin.
Alleen ze behandelen elkaar super liefdevol.
Als er 1 de wei uitgaat hoort de hele wereld het. (al een keer gehoord??)

Bedankt.

xoxo.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:38

doet hij dit enkel als hij met de merrie op de wei staat? is de merrie aanhankelijk?
anders kan je misschien naar de merrie gaan, dan komt je ruin misschien wel zelf naar je toe en kan je hem zo nemen?

xRoossie95

Re: Uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:09

je kan ipv biks ook een snoepje gebruiken en als je paard dan uit de wei is hem dan dat snoepje als beloning geven.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:29

pak je hem altijd alleen om te rijden? pak hem ook eens alleen om te poetsen of even te knuffellen. als je hem alleen maar pakt om te werken dan issie dat snel zat en komt ie niet meer.

ik zou zeker geen biks gebruiken om je paard te vangen. probeer het eens op een andere manier. ga eens rustig in het land zitten kijken of hij naar jou toe komt. ga de merrie vertroetelen in het land, misschien wordt ie jaloers en komt ie je opeisen.

en dat hinniken, tsjah wat zou jij doen als je enige vriendje weg wordt gehaald uit je land, dan zou ik het ook op een brullen zetten.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:33

xRoossie95 schreef:
je kan ipv biks ook een snoepje gebruiken en als je paard dan uit de wei is hem dan dat snoepje als beloning geven.

Of je nou biks gebruikt of snoepjes..het blijft allebei lokmiddellen en niet goed dus. Inderdaad rustig op dr aflopen en haar jaloers maken met het verwennen van een ander paard. Anders toch maar zorgen dat je haar in een hoek kan opsluiten en kan pakken vervolgens. Als je haar hebt gepakt gewoon belonen met aaien en met je stem en als ze daarna goed heeft gewerkt wat lekkers. Zo vindt ze het leuk om eruit te komen en te werken want dan krijgt ze een beloning. Ik zou zelf als ze elke dag wegliep toch haar eens apart zetten of een lijntje spannen want het lijkt me erg lastig. Ik heb het geluk dat als mijn merrie het wel eens doet, 1x in de 3 maanden, dat ik het hek kan openzetten naar de stallen en ze zo haar stal in vliegt. Vervolgens heb ik haar dan en dat krijgt ze te weten ook. Daarna gaan we samen aan de slag en krijgt ze beloning na goed werk..de volgende dag is het over. Haal haar er ook eens uit om alleen te poetsen of wat te spelen, misschien baalt ze een beetje van het (zware) werk dus maak het wat leuker :)

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:58

als je uit de wei komt, meteen op stal brokjes geven, dat weten ze zo hoor
en als het nog geen voertijd is leg je wat anders in de voerbak wortel of snoepjes
meestal willen ze dan graag naar stal als er iets lekkers klaarligt

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:15

ja dan wennen ze eraan dat ze een beloning krijgen als ze uit de wei komen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 00:29

Nooit voedselbeloningen geven, dus ook geen snoepjes. Krijg je juist dit soort gedrag door, en met een beetje pech ook nog een bijtertje.

Gewoon eens lekker in een vakantie of zo de tijd nemen. Ga er dagelijks heen, neem je paard eens mee op een wandelingetje aan de hand waarbij hij ook wat kan grazen. Longeer hem eens, zorg voor afwisseling en dat hij altijd verrast is over wat jullie nou weer gaan doen. Zet eens een hindernisje neer, maak eens een buitenrit als dat kan en klim er vooral niet elke keer op.

Kost even tijd, maar de meeste paarden die heel afwisselend werk doen en regelmatig ook even uit de wei gehaald worden voor een uitgebreide poetsbeurt en een wandelingetje of zo, of even mee gaan spelen met een jollybal of zo (voetbal vinden veel paarden geweldig, alleen bepalen zij de spelregels), laten zich veel makkelijker pakken dan paarden die weten dat baasje komt, snelsnelsnel borsteltje erover heen zodat het min of meer schoon is onder het zadel, zadel erop kwakken en verplicht een uur in de binnenbak aan het werk.

Bij paarden die nooit van te voren weten wat het baasje nou weer bedacht heeft wordt de natuurlijke nieuwsgierigheid geprikkeld. Jij wordt een interessant wezen dat ook hele leuke dingen doet. En dan komen ze maar wat graag naar je toe! Werkt bij heel veel paarden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:23

heb er ook zo eentje. wat ik van haar heb geleerd:
1/ steeds je tijd nemen. zet jezelf niet onder druk van: binnen de 5 minuten moet ie gevangen zijn. want die druk voelt het paard, en kan je er evengoed niet aan beginnen
2/ nooit rechtstreeks op hem aflopen. dit voelt een paard als bedreiging, en weet is wat er gaat komen. ga de weide in, lees een boek, zet je tussen de paarden in, maar negeer ze. Wandel af en toe eens rond, eerst in grote cirkels en bogen rond hem. Maar steeds alsof je hem negeert. ga steeds dichter en dichter. zodra hij de intentie aangeeft van te gaan lopen, vergroot je gewoon de bogen en cirkels weer. na een tijdje vindt hij het raar, want je speelt zijn spelletje niet meer mee. zo kan je altijd dichter en dichter gaan. dit lijkt langdradig, maar eigenlijk valt het goed mee hoor :P
3/ laat je verwachtingen varen. niks moet, alles mag. zeg gewoon tegen jezelf: we zien wel vandaag. lukt het, goed, lukt het niet, ook goed. Je gaat zien wat een verandering dit terecht brengt.

Am_suz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 19:16

Mijn paard rent ook vaak weg als ik hem wil pakken etc, maar wat ik dan altijd doe is hem juist gaan wegjagen. Je gaat gewoon doen alsof je hem gaat longeren ofz. En als hij dan naar je toe wil komen zorg je gewoon dat ie door moet blijven lopen. Zo verpest je zijn spelletje en is het voor hem niet meer intressant. Bovendien 'verzin' je dan je eigen spelletje en ben jij zo juist de baas. Je zult zien de eerste keer staat ie heel raar te kijken ;) Maar die van mij probeert het eigenlijk nooit meer!

bloempy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 17:54

misschien paar paarden snoepjes mee en 1tje geven. of een appel

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:18

Am_suz schreef:
Mijn paard rent ook vaak weg als ik hem wil pakken etc, maar wat ik dan altijd doe is hem juist gaan wegjagen. Je gaat gewoon doen alsof je hem gaat longeren ofz. En als hij dan naar je toe wil komen zorg je gewoon dat ie door moet blijven lopen. Zo verpest je zijn spelletje en is het voor hem niet meer intressant. Bovendien 'verzin' je dan je eigen spelletje en ben jij zo juist de baas. Je zult zien de eerste keer staat ie heel raar te kijken ;) Maar die van mij probeert het eigenlijk nooit meer!

Of hij doet het nog vaak, of niet meer ? Je spreekt jezelf tegen. de join-up methode die jij toepast, is allemaal heel fijn, als je wei niet te groot is. Op een klein stukje kan je dit toepassen, maar niet op een wei van 0.5ha of zo. de bedoeling van join-up is om zo kort mogelijk te kunnen inpikken, dus moet je redelijk kort op je paard kunnen werken. anders ga je hem inderdaad maar "wegjagen", zonder het beoogde resultaat. Als je join-up verkeerd doet, doe je het beter niet. hier moet TS wel rekening mee houden, want het is meer dan enkel wegjagen.

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 13:45

ik heb altijd geleerd dat je niet achter paarden moet gaan jagen in de wei, dan komen ze niet graag meer naar je toe

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 14:49

elvirah schreef:
ik heb altijd geleerd dat je niet achter paarden moet gaan jagen in de wei, dan komen ze niet graag meer naar je toe

Dat bedoel ik: gewoon wegjagen, zonder meer is verkeerd. En er ook achteraan gaan lopen, is ook verkeerd. maar join-up, het wegSTUREN van een paard, is wel effectief in sommige gevallen. Maar dan meer met dominantie-en leiderschapproblemen. En zeker niet in een weide met een serieuze oppervlakte.

annalvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 12:09

Op onze manege zijn er ook een paar paarden die steeds weglopen als je ze wilt pakken. Een heel effectieve en natuurlijke methode is ze inderdaad weg te jagen van de groep; ze te negeren. Niet aankijken en je omdraaien; op een gegeven moment komt het paard vanzelf naar je toe. Lees bijvoorbeeld eens over de Monty Roberts methode of andere paardencommunicatie boeken.

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 22:59

Ik sppring heel vaak met hem.
en hij kan totaal niet longeren!
dit namens de mensen die hem hebben ingereden.
hij heeft het nooit geleerd, dus ziet hij het als een bedreiging.
we rijden eigenlijk nooit in de bak.
en ik ga er heel vaak heen
maar nu staat ie in een ander land.
nog alleen maar er komt een geit bij. :D
dus dat is wel fijn.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:14

Ik zou ook enes heen gaan zonder te rijden. Hij vind het bij de merrie op het moment leuker dan om met jou mee te gaan. Dus tijd om dat te veranderen!

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:26

meliciana schreef:
elvirah schreef:

Dat bedoel ik: gewoon wegjagen, zonder meer is verkeerd. En er ook achteraan gaan lopen, is ook verkeerd. maar join-up, het wegSTUREN van een paard, is wel effectief in sommige gevallen. Maar dan meer met dominantie-en leiderschapproblemen. En zeker niet in een weide met een serieuze oppervlakte.

Ik moet zeggen dat het mij ook redelijk lukt in een weide met een serieuze oppervlakte. Soms is het zelfs de enige mogelijkheid om haar te pakken te krijgen. Soms is het even van de ene kant van de wei naar de ander lopen, maar meestal loopt ze binnen een paar keer mooi in een rondje om me heen, kan ik haar halt laten houden en dan naar haar toe gaan en pakken.
Ik vind het dominantiespelletje niet zo leuk, maar helaas soms onontkoombaar.

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:30

Ja, Herkenbaar!! maar zoals ik al bij meerderen als antwoord last. bij ons was de oplossing elke x als je ze naar binnen haalt snoepje of stukje brood o.i.d het duurt een tijdje op laats kommen ze wel;) en ja, het zullen wel dikke vriendjes zijn. maar is hij ook erg druk als ie alleen is of alleen bij deze merrie?

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 20:28

Ja het was alleen bij die merrie.
maar nu die alleen in de wei staat is ie verliefd geworden op Gras.
en wil die alsnog niet mee.
zelfs niet als ik de hele week geweest ben om te knuffelen.
Maarhet lukt wel.
snoepje en halster achter je rug.

charon99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:32

loop er rustig op af met het halstertouw achter je rug ?? ik weet niet of dit gaat werken ! XD

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:39

Mijn merrie heeft dit ook geflikt aan het begin, als je haar wilde pakken ging ze wegrennen en uithalen. Mijn man heeft haar toen een keer goed achtenagezeten en flink laten lopen (wil je lopen dan zal je lopen). Dat hielp een beetje. Ik ben daarna nog een aantal keer met de zweep de wei in gegaan, toen bleef ze wel staan (ze hoefde m alleen maar te zien, ik heb er niets mee gedaan verder). Nu loopt ze op ons af als we met het halster aankomen..... Het is gewoon een beetje uitproberen, als je maar laat zien dat je baas bent, komen ze wel (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen....)

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 22:21

Cleo, ik ben niet zo voo de zweep :$

I have a trick.
ik houd het halstertouw voor me en keerr me rug naar hem toe.
dan komt ie en knuffel ik hem.
en blijft ie staan als ik het halster om doe.
Heb namelijk op een site gelezen dat je jezelf leuk met maken.
Dat jij leuker bent dan eten enzo.

:D

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:27

vaker uit het land halen.. ook als hij niks hoeft te doen en alleen wat te eten krijgt en geborsteld wordt enzo..
en niet opgeven alstie steeds weg blijft lopen..

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:00

Ja, mijn draver doet dat ook altijd. Ik vind het erg vervelend om elke keer mee te maken.
Soms gaan we rijden, maar we doen ook vaak genoeg leuke dingen, dus volgens mij is ie gewoon verwend.