weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeroniqueV

weven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:16

Ik weet niet of iedereen weet wat weven is daarom even uitleg:
Het paard staat hierbij afwisselend op het linker en het rechter voorbeen, waardoor het lichaam heen en weer beweegt, deze beweging heet 'weven'. Door het herhalen van deze beweging komen endorfines vrij waardoor het paard een gelukzalig gevoel krijgt, m.a.w.: hij is stoned. Het weven kost een paard ook veel energie waardoor het paard vermoeider zal zijn en de prestaties minder. Weven kan ook zeer schadelijke gevolgen hebben: er treedt overmatige gewrichtsslijtage op.

Nu heb ik het niet bij de koop tehoren gekregen ofzo maar ik zie dus als ik aankom dat hij dat vaak doet dus nu heb ik iets op zijn stal geplaatst.
Dit is niet mijn eigen stal alleen even een foto om te laten zien
Afbeelding

die V hals om het zo maar te zeggen.
Mensen zeggen tegen mij dat hij het dan minder gaat doen. Maar ik weet niet of ik het moet geloven.

Wat nou mijn vraag was is:

Hebben jullie ervaring met paarden die weven?
Hebben jullie paarden er schaden aan op gelopen?
helpt dit?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:18

Het kan soms helpen, maar echte wevers blijven vaak gewoon door weven. Weven is een stalgebrek, de beste oplossing er voor is gewoon het land op.

Myca

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:45

Weven is een koopvernietigend gebrek. Hoe lang heb je dit paard al? Misschien wil je je paard helemaal niet kwijt, maar het is zeker ook een waardeverminderend aspect.
Als je hier niets meer aan kan doen en je bent verder blij met je paard, zorg dan dat hij zich zo min mogelijk verveelt.

xxSuzanxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:57

Geef je paard wat meer te doen.
hang bijvoorbeeld een bal op en doe daar wat stroop overheen, daar houd je hem wel even mee bezig:D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:59

Weven is een soort stereotiep gedrag waarbij paarden een 'oplossing' hebben gevonden voor hun frustratie en stress. Dit hoeft niet persé verveling te zijn, het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben.

Het is in ieder geval niet zo dat dit zomaar in één dag ontstaat en het vervelende is dat het een gewoonte kan worden die op een gegeven moment los komt te staan van de oorzaak.

Zorgen dat je paard zich niet verveelt zal in een beginstadium kunnen zorgen dat hij er mee stopt.
Als het al een ingesleten gewoonte is zal het paard niet meer stoppen, maar je kan er wel mee voorkomen dat het erger wordt.

Een weefrek zorgt ervoor dat het paard niet kan weven als hij zijn hoofd door dat rek heeft gestoken. Maar als er nog steeds frustraties zijn kan het ook zijn dat hij een andere manier gaat vinden om deze frustratie te uiten. Belangrijk is dus ervoor te zorgen dat je paard zich prettig voelt en sociaal contact heeft met andere paarden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:00

joopie7 schreef:
Het kan soms helpen, maar echte wevers blijven vaak gewoon door weven. Weven is een stalgebrek, de beste oplossing er voor is gewoon het land op.

Precies , dit is ook mijn advies !

Veel weidegang, liefst 24/7 .
Echte wevers zullen het op stal altijd blijven doen helaas. Zo'n weefrek is voornamelijk voor wevers die het maar af en toe doen en alleen over de deur heen.
Maar echte wevers (en als je het m ziet doen,is het eigenlijk altijd wel een echte) doen het gewoon op een andere plek in de stal.

Als het om mijn paard zou gaan , zou ik m idd of terugbrengen (wil geen paarden met stalgebrek, en idd is weven een koopvernietigend gebrek)
Of een stalling zoeken waarbij ze 24/7 de wei op kunnen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:02

mijn paard weeft ook.
zelfs als ze op de wei staat!ze staat namelijk 24/7 buiten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:03

Ik snap niet dat het een koopvernietigend gebrek is :?.

Als mijn 24/7 weidepaardje verkocht zou worden en accuut gaat weven als hij 23/7 in een box komt.

Zegt dat weven dan iets over het paard of over de manier van huisvesten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:06

Hahaha die is goed zeg die weefrek, het is meer om het niet aan te leren en of te verminderen.

Paarden die eenmaal het weven kennen, blijven het doen, gewoon in de box, je hebt er maar voor te zorgen dat het zich niet verveelt en niet te veel op stal zet, hou het bezig en geef het een leuk en afwisselend leven, dat zal het verminderen en beperken, maar staat het eenmaal weer op stal dan zal het weer doen, want ze hebben het nou eenmaal ontdekt dat het lekker is, het is wel minder he dat het niet zo goed is voor de benen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:09

Ik heb wel eens om ze te proberen te begrijpen zelf gedaan, dan krijg je van die vreemde gevoel in je hoofd dan blijf je doorgaan, ik ken een manegepaard van vroeger die dat deed, en een stalgenoot heeft een paard die dat doet, dat is echt heel moeilijk af te leren, als het eenmaal kent.

KimmH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:09

mijn verzorgpony doet dit ook in zijn stal, nu staat hij 24/7 op de wei.. en nu doet ze het niet meer;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:03

Verplaatst van MD naar OPG.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:25

Arabesk

Als een paard regelmatig weeft belast hij zijn gewrichten op een onnatuurlijke manier. Dat kan op den duur slijtage ten gevolg hebben.
Zoiets mag je aan een koper niet verzwijgen omdat de kans op kreupelheid groter is dan bij een paard wat niet weeft.
Om deze reden is het ook een eigenschap die waardeverminderend is voor het paard.

VeroniqueV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:37

Oke nog even wat meer info,

Ik dacht gisteren dus dat het heeeel erg was.
Krijg ik vandaag bij de stalling te horen dat hij het alleen meestal doet als je langs loopt en naar hem toe gaat uit ongeduldigheid waarschijnlijk. Zelf vind ik dat hij het al minder is gaan doen maar het kan ook zo zijn omdat ik het gewoon denk. Mijn paard kan er 24 uur per dag de wei op en dat doe ik ook alleen als het regent of de winter gaat hij naar binnen. Hij is nog maar 3 dus ik denk dat het niet al te erg is. Hoop ik....

xxx

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:13

Je paardje kan goed tegen regen hoor en ook in de winter mag ie best buiten, als hij maar de kans krijgt om wintervacht op te bouwen. Anders kan een deken helpen.
Maar juist omdat hij pas drie jaar is, is het superbelangrijk dat hij zoveel mogbelijk buiten staan met andere paarden. Anders heb je kans dat dit gedrag erger wordt, want het is toch een uiting van frustratie en die ontstaat vaak door het op stal staan en door gebrek aan sociale kontakten.

Dat het nu nog niet erg is, is prima maar een belangrijk teken voor jou dat de tendens er is en dat hij dus ergens over gefrustreerd is/zich verveelt. Doe je daar niets mee, dan wordt het wel erger.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 10:20

Een wever weeft, wat je ook doet ;) Die staldeuren zijn leuk voor de verkoper, maar je paard houdt niet op met weven.
Weven gaat vaak om aandacht.

Als je paard nog zo jong is, zou ik het proberen in de kiem te smoren en dus idd 24/7 op het land nog een jaartje ofzo.

Hij staat 24/7 buiten behalve als het regent (dat is helaas vaak het geval in Nederland) en de winter duurt ook minimaal 3 maanden.
Dat betekend vrij veel box en dat is normaliter (vind ik) niet zo'n ramp, maar in het geval van jou paard op deze leeftijd wel.

Heb je hem al lang?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:58

Weven kan wel van de ene op de andere dag ontstaan en is idd een stalgebrek of eigenlijk een gebrek aan de stal. Verveling, frustratie, stress zijn er de oorzaken van. Uiteindelijk wordt het bevestigd gedrag omdat hij geleerd heeft zich dan prettig te voelen, en kan het zelfs zijn dat een paard het ook buiten doet (komt niet zo vaak voor). Niet het gevolg (het weven) proberen op te lossen, maar de oorzaak. Veel naar buiten en op stal bijv. op stro zetten. Zorg dat hij altijd wat te doen heeft. Je zou bij de vorige eigenaar kunnen informeren of hij het daar ook deed, wat zeker niet het geval hoeft te zijn.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:31

Ja een pony van mijn vriendin doet het ook al jaren en het gevolg daarvan is dat hij nu atrose heeft hij heeft speciaal beslag gekregen want zijn hele hoeven staat scheef door het weven.... Word je niet vrolijk van....

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:28

een vriendin van mij heeft ook een paard wat doet weven...
zijn achterhoeven staan ook beetje scheef als ze wat langer worden..

maar hij doet het binnen zijn stal en niet over zijn staldeur heen...
het is nu wel minder geworden, maar het gaat nooit over denk he?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:37

Hoe lang heb je dit paard al? Sommige paarden weven in hun nieuwe omgeving heel erg in het begin, maar naarmate ze zich wat meer thuis gaan voelen wordt het vaak minder.
Natuurlijk is veel naar buiten en vriendjes waar hij mee kan spelen uitermate belangrijk voor een wever . Ook kleinere portie's eten over de hele dag zou kunnen helpen. Gedorst hooi mag hij de hele dag eten b.v. Een weefrek is ook een optie, kan geen kwaad voor het paard en helpt altijd wat!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:45

nou ze heeft hem nou bijna al een jaar denk ik...
hij komt elke dag buiten, en in de avond komen ze binnen... hij speelt ook genoeg met zijn weidegenoten.
we hebben wel weefrek, maar hij doe t echt binnen de stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:50

Dan is het een "echte". Dit leer je niet meer af. Dan is 24/7 buiten nog de enige optie. Maar hoe erg is het? Staat hij als een idioot heen en weer te weven, of doet hij het af en toe, b.v als er gevoerd word?

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:06

nee hij doe het maar heel af en toe.. en da is elke keer verschillend...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 22:33

Zou ik me er niet al te veel zorgen over maken! Als het echt maar een keer of wat gebeurd, dan leverd het ook geen schade op aan de benen van het paard. Het is een soort tik die je niet meer afleerd. Jammer natuurlijk, maar een echte wever is vele malen erger!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:38

ik sta er natuurlijk ook niet altijd op te kijken.
maar wat me wel opvalt is dat als zijn hoeven wat langer zijn, dat ze dan scheef zijn