paard haalt uit, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

paard haalt uit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 20:48

hoi mijn nieuwe verzorg/bijrijdpaardje (draver) schijnt wel eens te trappen.. gericht naar iemand toe..zo heeft hij de eigenaar al eens tussen de benen getrapt...ik heb hem pas 2 x gezien en hij kan af en toe wel zuur zijn ja ondanks dat het een heeeeeel lief dier is verder... al kwam hij vandaag ook naar mij toe gewoon normaal en liep hij langs me en nja hij trapte niet maar met zn achterhand maakte hij wel aanstalte... nu heeft hij dus niks gedaan maar zoon gebaar maakte hij wel... nouja ik vind gewoon dat een paard niet hoort te trappen ook als het heel zelde is..gewoonweg als je niks doet!!!

iemand tips?

PS(dier heeft een rot verleden was mager toen ze hem gekocht hebben er was niks meer mee aan te vangen.. nu is hij dus voor de rest heel lief, wel heel pittig met rijden en ja af en toe haalt hij dus schijnbaar uit.)

poes

Re: paard haalt uit, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 00:12

Als een paard consequent, eerlijk en goed behandeld wordt, en hij haalt nog uit, is hij naar mijn mening rijp voor de slacht... Maar mss moet hij nog vertrouwen krijgen? Hoe lang hebben ze hem al?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 03:22

nou hij is dus echt HEEL veel vooruit gegaan vergeleken met een jaar terug dus miss is het idd vertrouwen... want verder kun je echt alles met hem... alleen op sommige momenten schijnbaar wil hij dat schijnbaar doen... en vind dus niet dat dat hoort :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 06:09

Nou dat mag je dan ook wel flink laten merken. Doet hij het vaak?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:34

poes vind je reactie wat overdreven , met rijp voor de slacht.

wie weet wat dit paard ooit heeft meegemaakt ?
Ts heb je het idee dat het paard het uit angst doet of gewoon 'boos' ?
Kijk eerst eens waarom en op welke momenten hij dit doet , dat kan al veel meer zeggen.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:55

Wanneer het paard dreigt is dat eigenlijk al een stap te ver. Als hij namelijk echt uithaalt, en hij raakt je, ben je al te laat. En ik vind het heel sneu voor het paard dat hij een rotverleden heeft gehad, echt waar, maar om hem een fijne toekomst te kunnen geven is het van belang dat je hem nu corrigeert. Dit soort gedrag mag je gewoon niet tolereren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 14:59

helemaal met Sunrise eens.......... een rot verleden geeft geen vrijbrief voor ongeoorloofd gedrag...... en juist paarden met en rot verleden hebben heel duidelijk grenzen nodig

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 15:05

Inderdaad en als hij dreigt ( dus been optilt,maar niet echt uithaalt) geef hem maar een goede schop op zijn kont terug.. Als dat te link is neem je desnoods altijd een zweepje mee.

Grenzen moeten heel duidelijk zijn voor zo'n paard.

Hannel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:44

Ik ben het eens met de rest...
Een paard hoort niet te dreigen of te slaan.

Hopelijk kan je het nog afleren en liefst zonder teveel roepen en slaan...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:47

Idd al ingrijpen als hij dreigt en goed ook. Als het verder gaat ben je te laat ( en voor hetzelfde geld lig je dan al halverwege het ziekenhuis ) Mijn paard heeft ook de neiging om te slaan. Die heeft de achterkant van de stal gezien met de bezem, en nu is het klaar. Overigens waarschuw ik iedereen altijd dat hij durft te slaan. Ik vertrouw hem nog steeds geen 100%, en ik zal dat ook altijd blijven doen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 16:54

juist daarom hier tips;) moet echt duidelijk worden dat dit niet gewenst gedrag is!!! Hij is dus al heel ver, alleen dit schijnt hij te doen. Hij heeft zijn been bij mij niet eens opgetilt maar hij draaide zn kont op een niet vriendelijke manier naar me toe toen hij langs liep (je merkt wel wanneer een paard normaal langs loopt of dat het niet vriendelijk is als je genoeg ervaring met paarden hebt) en ik had t gevoel dat hij een beetje hupte met zn achterhand, maar ik reageerde wat sneller... voelde gewoon niet goed hoe hij deed.
Zal eens opletten als hij het nog eens doet naar mij of naar de eigenaren.. :) daar ik het nog nooit ECHT gezien heb! en dan kijk ik naar de situatie!! alvast bedankt!!!

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:37

ja drijgen en slaan mag zeker niet.
mijn paard dee dat ook maar ze staat op een stal waar ze tot rust komt.
ze doet het nu niet meer.
dus het kan ook aan de stal liggen waar hij staat.
het hoef niet het kan ook zijn dat hij in het verleden geslagen is of iets.

Roxynoalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:56

ik had dit probleem bij eerst ook bij mijn verzorgpony. maar dat was anders want die had geen slecht verleden. maar was heel schuw. die heb ik aan mij laten wennen en heel veel vertrouwen gegeven. want dat helpt. je moet je grenzen ook goed stellen van dit mag niet dat mag wel. maar je moet hem ook niet de hele tijd slaan(niet dat jij dat doet ;) ). alsje een keer je stem verheft dan denkt het paard ook wel ff na

en owja laat niet merken dat je bang voor hem bent.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 19:47

hihi dankje :) en ben ook niet bang geef ook duidelijk aan wat wel en niet mag (heb met hengsten en veulens gewerkt dus dan moet dat zowiezo hihi) maar ze trapte allemaal nooit! of als niet gericht naar iemand :) ik zie ze maandag weer dus, weet ook niet of het wekelijks voor komt...maar het schijnt wel eens te gebeuren.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:07

Mijn haflinger heb ik nu ruim 3 jr in het begin heeft ze 1 keer naar mij uitgehaald, niet per ongeluk maar echt gericht naar mij met dr voorbeen.
Dit omdat ze vond dat ze telang moest wachten ergens langs de weg toen ik met haar aan het wandelen was, ik stond met iemand te kletsen, ze was al wat aan het mieren en draaien en toen mep met dr voorbeen tegen mijn boven been aan.
De eerste sec. schrok natuurlijk en verging van de pijn in mn bovenbeen, wat het precies was weet ik niet maar ik heb haar een behoorlijk schop tegen dr borst gegeven, ik schrok een beetje van mijn reactie, wat ik schopte behoorlijk hard.
Ze stond wat verdwaasd om zich heen te kijken....met een blik van..'oww dat was misschien niet zo slim van mij'.
Nee dat was het zeker niet mevrouw dat doen we dus maar 1 keer.......ben naar huis gestrompeld allebei met een beledigde kop, maar het is bij die ene ker gebleven, nooit heeft ze ooit nog een poging gewaagt.

Ik schop of sla een paard eigenlijk nooit, alle keren kan ik het me nog erg goed herrineren en zijn van de afgelopen 21 jr op 1 hand te tellen.
Maar een paard die geen pijn heeft en verder niks bijzonders mee aan de hand is die moet dat soort fratsen niet bij mij uithalen dat misverstand halen we snel uit de wereld.

Mijn haflinger heeft ook niet de makkelijkste jeugd en startjaren gehad er is veel met haar gebeurd, maar met zulk gedrag maak ik geen onderscheid, ik vind het eerder zielig als ze nooit weet wat ze je aan je heeft en telkens haar grenzen opnieuw moet zoeken.

Willy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:43

dravergekkie schreef:
poes vind je reactie wat overdreven , met rijp voor de slacht.

wie weet wat dit paard ooit heeft meegemaakt ?
Ts heb je het idee dat het paard het uit angst doet of gewoon 'boos' ?
Kijk eerst eens waarom en op welke momenten hij dit doet , dat kan al veel meer zeggen.

Misschien niet een heel constructief stukje kritiek, maar ik wil het graag wel even kwijt.

Dat een paard een rot leven gehad heeft, doet niet ter zake. Dreigen en gericht schoppen is onacceptabel. Een paard dat dit flikt, wat ook de voorgeschiedenis mag zijn, en waarbij dit niet binnen een zeer korte tijd is af te leren, is wat mij betreft definitief afgekeurd.

Wat dat betreft is de opmerking van poes niet zo vreemd, alleen niet heel duidelijk toegelicht. Er zijn misschien anderen die het dan nog willen proberen, omdat het zo'n "lief" beestje is, maar dat gebeurt niet meer bij mij in de buurt en zeker niet onder mijn verantwoordelijkheid.

Wees eens realistisch. Paarden die staatsgevaarlijk zijn voor mensen en waar niet een voor de hand liggende definitieve oplossing voor is, die zouden afgemaakt moeten worden. Menselijk leven is voor mij dan toch net iets meer waard dan dat van een gevaarlijk paard.

Pieder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:56

Ik weet nog dat mijn ons eerste veulen op een dag ineens omhoogkwam en naar mij uihaalde. Ik heb haar in een reflex een enorme trap terug gegeven (schrok me een hoedje nadien) maar ze heeft het nooit meer gedaan dus uiteindelijk was het wel de beste reactie. Ga maar na hoe paarden met elkaar omgaan, dat is ook alles behalve zachtzinnig. Gewoon duidelijke en op het juiste moment (dus binnen de seconde na haar reactie) reageren is het beste. Heb je later alleen maar baat bij.

Willy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:20

Pieder schreef:
Ik weet nog dat mijn ons eerste veulen op een dag ineens omhoogkwam en naar mij uihaalde. Ik heb haar in een reflex een enorme trap terug gegeven (schrok me een hoedje nadien) maar ze heeft het nooit meer gedaan dus uiteindelijk was het wel de beste reactie. Ga maar na hoe paarden met elkaar omgaan, dat is ook alles behalve zachtzinnig. Gewoon duidelijke en op het juiste moment (dus binnen de seconde na haar reactie) reageren is het beste. Heb je later alleen maar baat bij.

Reactie destijds was het beste. TS heeft het echter niet gespecificeerd, maar dit lijkt geen veulen meer. Vraag me af in hoeverre een trap, hoe enorm ook, helpt om dit probleem bij een volwassen paard op te lossen.

Lijkt me nogal onveilig om iets dergelijk te doen bij een groot paard, dat met de kont naar jou toe staat en waarop je op dat moment geen andere handvatten hebt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 02:18

nee hij is toch echt al volwassen.. ! en ook niet klein;) nja heb hem vandaag gelongeert..vandaag deed hij helemaal NIKS. de eigenaar is erachter gekomen dat een stukje wit touw helpt.. je hoeft niks te doen het alleen te laten zien en dan doet hij niks meer..vertelde hij me (hij heeft het dier nog nooit geslagen ja wel al een klap op zn kont gegeven toen hij hem getrapt had...) maar verder is hij lief. maar vandaag met longeren wat het eigenlijk echt een schat ... we zullen zien! hoop natuurlijk dat t alleen int begin was om te testen :D maar als... we w88 af.

het dier heeft eerst op de renbaan gerent tot 2004 erna verkocht ivb dus blesure en niet meer geschikt als renpaard (ondanks dat hij het recreatief wel nog kan maar niet voor wedstrijden iedere week trainen enc.) en toen dus behoorlijk rot leven gehad hij was echt broodmager...
Nu issie weer helemaal de oude..zeker het is geen gedrach dat geaccepteerd mag worden :D zoek alleen de beste oplossing daar ik hem niet nog meer wantrouwen naar de mensheid wil geven :) en ik zelf niet int ziekenhuis wil liggen want ..nja hij is behoorlijk sterk :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:28

[quote="Willy26
Vraag me af in hoeverre een trap, hoe enorm ook, helpt om dit probleem bij een volwassen paard op te lossen.

Lijkt me nogal onveilig om iets dergelijk te doen bij een groot paard, dat met de kont naar jou toe staat en waarop je op dat moment geen andere handvatten hebt.[/quote]

Kijk... daar ben ik het mee eens. De tip om een paard wat in de wei de kont toedraait een schop te verkopen is gevaarlijk. Reken maar dat ie terugschopt en hij kan veel harder schoppen.
Lijkt me een stuk gezonder om hem gewoon in niet je eigen ruimte toe te laten in de wei. Daarmee voorkom je dat je op het punt komt dat hij dicht genoeg bij je staat om te kunnen schoppen. IN de regel doe ik dat altijd bij een paard wat ik nog niet ken of niet vertrouw. Dan komt het niet eens tot een gevecht. Bovendien geef je al meteen aan dat je niet met je laat sollen. Je doet wat een leiderpaard doet en laat niet zomaar iemand toe in je eigen 'bubbel' om het zo maar eens te noemen. En die bubbel dient dusdanig groot te zijn dat een paard wat daarbuiten staat je niet kan raken als ie naar je uit zou halen.
Vanuit die positie kan je hem dan ook nog eens wegsturen als ie zich toch nog dominant gedraagt. Een touw in handen is daarbij wel een makkelijk hulpstuk.

Dat een paard wat uithaalt gevaarlijk is en derhalve geslacht dient te worden, vind ik dan weer een wat krasse uitspraak. Een paard haalt niet zonder reden uit, tenzij hij gestoord is, en dat komt maar bar weinig voor.
Over het algemeen is er simpelweg een rangorde probleem of een gebrek aan vertrouwen. Beide is op te lossen door serieus aan het werk te gaan met een paard, mits je daar de geschikte persoon voor bent.

Goede paardemensen krijgen vaak paarden in handen die als levensgevaarlijk zijn bestempeld, maar onder de goede begeleiding goede en betrouwbare paarden worden. Het probleem zit hem zelden in het paard zelf. Eerder in onbegrip. Een verkeerde inschatting van de aanleiding tot uithalen leidt tot een verkeerde reactie en dat leidt dan weer tot een escalatie van het probleem. Een onzeker paard wat je met flink uithalen op zijn nummer zet, zal bevestigd zien dat de mens niet te vertrouwen is en gevaarlijker worden. Een dominant paard waarvan wordt gedacht dat het zielig is vanwege zijn verleden en extra liefde nodig heeft, kan zijn baas liefdevol in de nek springen en vermorzelen. Ik noem maar iets...
Maar de verschillen in oorzaken zijn slechts door zeer ervaren mensen te herkennen, waardoor er ondertussen een keur aan gevaarlijk bestempelde paarden rondloopt.

Wat een slecht verleden speelt... dat heeft zeker invloed op zijn gedrag, maar het heeft wel leiding nodig. Meer dan ieder ander paard heeft dit paard een leider nodig die begrijpt wat er in hem omgaat, erop inspeelt, en duidelijk op een eerlijke manier de leiding neemt.
Een paard leeft niet in het verleden, maar in het heden en zal dus uitgaan van datgene wat de leider hem nu biedt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:31

dankje :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 00:50

Ik zette er nog bij: als het correct en conesquent behandeld wordt :) Als een paard dan nog gericht gaat trappen, zou het echt einde verhaal zijn bij mij. Daarmaa wil ik niet zeggen dat dit paard hopeloos is, zeker niet! Ken genoeg paarden die een enkele keer net niet of net wel raak sloegen en toch hele fijne dieren zijn.

MAAR... als hij goed opgevoed wordt, vertrouwen en tijd krijgt, en blijft achter je hoofd mikken, hoop ik dat ook dan de juiste keuzes gemaakt worden.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 06:56

zeker ..al willen we het natuurlijk eerst proberen te verhelpen!!! pas idd als dit wat jij zegt nog het geval is.. denk ik dat de eigenaren er wel over gaan nadenken ja

maar laten we hopen dat mn lieve schat t niet meer doet... hij heeft het btw niet meer gedaan bij mij, kword er langzaam verliefd op.. het is verder namelijk echt een onwijs leuk dier :)
nou we wachten af

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:59

Als hij al langs je loopt en hij wou dreigen had ik hem heel snel een trap verkocht. Dan hoeft hij nog niet raak te zijn maar als hij maar weet dat hij het moet laten!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 01:19

ja maar dat doe je toch niet als je er voor de 1ste x echt komt!!! met de eigenaar erbij..die moet t wel oke vinden.

nja iig verder nu weer gelongeert weer niks raars gedaan en blijf ik opletten met langs (vooral achter hem lopen) hij was schijnbaar echt een ramp toen ze hem kregen met trappen en al... das dus nu bijna niks meer..heb me dood gelachen onder het longeren schok hij van zn eigen scheet!!! maakte me toch ff een mini sprintje toen :P gelukkig dat hij reagerede op de druk van de lijn! anders wassie weg gerent met touw en al

hij had wel slechte zin vandaag... mja hij heeft iig weer ff bewogen :)