thuis alles springen en op wedstrijden weigeren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

smeerpudzj

thuis alles springen en op wedstrijden weigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 22:49

hallo,
zoals de titel al zegt.
mn pony heeft altijd super veel plezie rin het springen, ontzettend veel aantrekking tot de hindernis (of hoe je dat zegt).
en nouja ze kan het gewoon heel leuk.
maar op wedstrijden springt ze hooguit 2 hindernissen en dan staakt ze er gewoon mee.
en je kan schreeuwen, tik met de zweep geven, in volle galop aanrijden..
madame springt gewoon niet.
en het licht niet aan dat ze door heeft dat ze na de 2e bel klaar is, dat heb ik al een keer geprobeert.
waar zou het aan kunnen liggen, of wat zou ik er aan kunnen doen?
ze is ook niet gespannen op wedstrijden oid.
en het is ook niet omdat het een parcour is, thuis rijden we ook wel eens een heel parcours zo uit.

Kyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:35

Misschien dat jij wel wat gespannen bent en dat onbewust overdraagt op je pony

Dani

Re: thuis alles springen en op wedstrijden weigeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:26

Inderdaad - ga eens goed kijken naar jou eigen gedrag op een wedstrijd. Haal je anders adem? Span je je spieren onbewust aan? Voel je je zenuwachtig?

Een paard neemt dat over, en kan daar zelf ook nerveus van raken. Overigens lijkt schreeuwen me niet echt nuttig. Dan gaat ze namelijk denken 'oh, zo'n wedstrijd daar wordt mijn baasje helemaal boos van, dus dat wil ik niet hoor!' en gaat ze alleen maar meer protesteren.

Als het paard niet zenuwachtig is, dan zal het waarschijnlijk toch bij jou liggen.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 15:30

haha ik ben ook niet de hele wedstrijd aan het schreeuwen :P
maar als ze dan wijgert en ik het de 2e keer probeer even, komop schreeuwen op het moment dat ze zou moeten afzetten oid.
maar ik let er weleens op, maar ik ben niet echt gespannen op een wedstrijd, heb nu al zoveel wedstrijden gereden..
en dan zou ze het met inspringen en dressuur ook moeten hebben.
dat gaat allbij super!
met inspringen of als ik na het parcours nog even spring springt ze alles.
ookal staat het al een aantal niveau's hoger.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:08

Maar met inspringen of na het parcours, is de druk eraf, dus daar kan jij wel degelijk op reageren. Vind je dressuur leuker/gemakkelijker dan springen, of niet?

Je zegt zelf dat het paard niet zenuwachtig is, en thuis wel alles springt, dus dan blijft er één factor over en dat ben jijzelf..tenzij je paard wel degelijk nerveus is maar dat niet heel zichtbaar uit.

Het is wel opvallend dat ze wel begint met springen, en dan pas staakt..zijn de parcours veel lastiger/korter op elkaar dan die thuis? Of misschien ben jij wel gespannen tijdens het rijden zelf, dat je haar als het ware probeert te pushen maar dat zij daar onzeker van wordt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:57

Of al het bovengenoemde in combinatie met het feit dat je ineens in een andere omgeving staat met hindernissen die je paard nog nooit gezien heeft.
Met het losrijden heb je onbewust toch ook de hindernissen die daar staan al een beetje 'verkend'.

smeerpudzj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 12:29

ja dat is wel waar allemaal.
het zal toch aan zoiets liggen, want anders zou ik het ook niet meer weten.
maar wat zou ik daar aan kunnden doen, want als ik onbewust toch nerveus overkom, kan ik daar niet zoveel aan veranderen.
ik kan wel gewoon rustig tegen mn pony doen, en haar proberen niet te pushen met het springen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:35

Ga eens meedoen aan een wedstrijd die eigenlijk onder je niveau ligt, als dat kan. Of juist aan een wedstrijd die zó moeilijk is, dat je geen enkele winstkans hebt. Op beide manieren valt de druk een beetje weg, dan weet je ook of dat het probleem is of niet.

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:19

net als jij kan je paard last hebben van zenuwen ;)
Het si er vaak ook erg druk, en je pony wordt dus snel afgeleid ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:28

Tja, niet dat het helpt, maar een paard van mijn vriendin had dit ook. Dus ging ik er dan maar op, want ik had totaal geen last van zenuwen, reed elke weekeinde wedstrijden op verschillende paarden. Maar ik kreeg hem toch ook niet rond. Andersom ook meegemaakt, een paard dat met mij wel rondging, maar met een ander niet.
Soms gaat ze buiten (op ruim terrein, dus niet in een standaard rijbaan) beter, soms binnen. Heb je beide geprobeerd?
En heb je een ander wel eens laten proberen?

ilonatjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 17:03

mss ben je zelf wat zenuwachtig en dat die dat aanvoelt